O Fabryce
Skocz do
Start > Wszystkie artyku造 > LUSTMORD > Lustmord (2006)
Lustmord (2006)
[NINa, e-mail interview, 2006-10-27]

NINa: Co s康zisz o muzyce industrialnej i ca貫j rzeszy zespo堯w graj帷ych mi瘯k elektroniczk lub death metal, dodaj帷ych kilka sampli i efekt闚, aby sprawdzi wra瞠nie, 瞠 s zespo豉mi 'industrialnymi'? Czy industrial jako gatunek zatraci ju swoj szorstko嗆 przez ludzi leniwych, kt鏎zy nie chc odbiera jej w oryginalnej formie?
Lustmord (Brian Williams): Nie mam zdania na temat takich bzdur. Oni nie rozumiej idei i nie warto o nich my郵e.

NINa: Czy w takim razie tworzenie muzyki jest dzie貫m samym w sobie? Mo瞠 w豉郾ie na郵adowcy maja teraz sw鎩 dobry czas, bo wszystko w muzyce zosta這 ju pokazane? Czy zauwa篡貫, 瞠 style muzyczne powtarzaj si prawie co 10 lat, wraz ze zmutowanymi dodatkami?
Tak, to si dzieje, ale tylko dlatego, 瞠 ludzie s leniwi. S te tacy, kt鏎zy tworz dzie豉 szczeg鏊ne i ciekawe (oraz szczeg鏊ne i nieciekawe), z ta r騜nic, 瞠 ci篹ko ich u鈍iadczy w ca造m tym zgie趾u.

NINa: Czy we wsp馧czesnym 鈍i璚ie jest miejsce na takie akty artystyczne, jakie w latach 80tych by造 udzia貫m zespo堯w Throbbing Gristle, SPK, Current 93 czy Nurse With Wound?

Nie jestem przekonany, 瞠 jest dla nich miejsce. To co dzia這 si wtedy, by這 wytworem tamtego czasu, i teraz wa積iejsze jest, 瞠 kto nowy i m這dszy poka瞠 starym pierdzielom jak na prawd powinno si taka muzyk robi, czego obecnie niestety nie wida. Ludzie bardziej s zainteresowani powielaniem ni rozwijaniem pomys逝 lub kierowaniem go na inne tory. Id帷 tym tropem dobrze, 瞠 Throbbing Gristle nadal dzia豉 jako zesp馧, a nowe pokolenie ma szans ogl康a ich na koncertach. A co do Nurse With Wound; oni nigdy nie mieli dla siebie miejsca, wi璚 dobrze, 瞠 Steve nadal pod捫 w znanym sobie kierunku.

Co do Throbbing Gristle, z ca造m szacunkiem dla sztuki, ale czy Genesis P. Orridge jest sztuk sam w sobie, po tym jak przerobi si na kobiet i szpanuje cyckami w r騜nych miejscach na 鈍iecie?
A kogo to obchodzi? Nie interesuje mnie co on ze sob robi.

NINa: Czy dzi瘯i komputerowi nie mo積a stworzy takich d德i瘯闚, jakie mo積a zarejestrowa w naturalnym 鈔odowisku, w g喚bokich jaskiniach albo pod wod?

Od kilku lat jest to bardzo mo磧iwe.

NINa: To jak w takim razie tworzysz swoje kompozycje? Czy przyst瘼uj帷 do nagrywania masz ju ca這kszta速 utworu w g這wie, czy powstaje on na bie膨co przed komputerem, poprzez zabaw z d德i瘯ami, eksperymentowanie?

Zawsze mam w g這wie og鏊n budow utworu i jego atmosfer, i zazwyczaj d德i瘯i jakich chce u篡. Z regu造 tworze sobie bibliotek d德i瘯闚, kt鏎ej b璠 u篡wa w jakimkolwiek projekcie. Cz瘰to co nowego mnie inspiruje, tak ze zmieniam decyzj, co do planowanego u篡cia danego d德i瘯u, i co w efekcie rodzi pomys na inny utw鏎, albo na co, co dodam do pierwotnego pomys逝, i co rozbuduje jego konstrukcj.

NINa: (To nie jest reklam闚ka Apple'a ;)) Czy to jest jaki przyj皻y trend, 瞠 muzycy ch皻niej wybieraj komputery Mac zamiast PC-闚 do robienia muzyki? Czy tworzenie na PeCetach jest niemodne?
System operacyjny Macow jest o wiele bardziej 'elegancki' (co Microg闚no chcia這 zastosowa u siebie ale im nie wysz這) i system brany ca這軼iowo jest bardziej zwarty i lepszy do tworzenia, wi璚 przyci庵a tw鏎czych ludzi. A jak wiadomo tw鏎czy ludzie maj dobry gust :)

NINa: A to nie jest m璚z帷e, kiedy otwieraj ci si setki okienek podczas pracy na Macu?

Nie wiem co masz na my郵i. Setki okienek? Jeste pewna, 瞠 pracowa豉 na Macu? Czy na pewno jest taki z造, je郵i Microg闚no wyda這 kup kasy i sp璠zi這 du穎 czasu tylko po to, 瞠by go skopiowa?

NINa: Ostatnio zrobi貫 kilka remiksow (dla Tool'a, Gang of Four i Larsena). Kto jest nast瘼ny w kolejce?

Nie mam zaplanowanych remiks闚, ale jestem otwarty na propozycje tak d逝go, jak b璠 mi sprawia造 rado嗆.

NINa: Co by這by dla ciebie najwi瘯szym wyzwaniem w kwestii remiksowania?
Jak mam by szczery, to nie mam poj璚ia. Dam ci zna, jak si to stanie :)

NINa: Wr鵵my do Tool'a. Maj z regu造 mroczne i symboliczne wideoklipy. Czy zastanawia貫 si kiedykolwiek, jak powinny wygl康a klipy do twoich kompozycji?
Tak, ale ci篹ko mi znale潭 kogo, kto nadawa豚y na tej samej fali co ja i chcia je zrobi, a moje pomys造 wymagaj du穎 pieni璠zy. Ha! Jestem pewien, 瞠 kiedy na pewno b璠 jakie wizualizacje do mojej muzyki. W chwili obecnej my郵 o wizualizacjach na potrzeby wyst瘼闚 na scenie.

NINa: O, super! W takim razie, kiedy mo瞠my si spodziewa zobaczy ci na koncertach?
Pierwszy od 25 lat koncert mia miejsce w czerwcu, ale chc wyst瘼owa cz窷ciej, co oczywi軼ie zale篡 od ofert i terminarza.

NINa: Wsp馧pracowa貫 z takimi muzykami jak Robert Rich czy te Andrew Lagowski, (kt鏎ego bardzo ciekawy koncert mia豉m okazje ogl康a podczas 4-ego Wroc豉wskiego Festiwalu Industrialnego w 2005r.) Czy muzyk, z kt鏎ym decydujesz si wsp馧pracowa musi mie jakie specjalne kwalifikacje lub do鈍iadczenie?

Musi nadawa na tych samych falach co ja, musi by po鈍i璚ony pracy, dost瘼ny, 豉twy we wsp馧pracy, mie pewien poziom poczucia humoru i mie rozs康ny dystans do tego co robi. I tak na prawd, ci篹ko jest znale潭 ludzi spe軟iaj帷ych te kryteria :)

NINa: Gdyby mia wybiera miedzy Lis Gerard a Diamand Galas, to kt鏎 z nich poprosi豚y o wsp馧prac? Czy kiedykolwiek rozwa瘸貫 kooperacje z kobiet, by doda jej 'niebia雟ki' glos do twojej 'diabelskiej' muzyki? ;)

Obie s dosy sztuczne. Chocia nigdy jeszcze nie pozna貫m Diamany. Jarboe mog豉by by niez豉 i w dodatku jest moja dobra znajom. Nie widz problem闚 przy wsp馧pracy z kobietami i nie patrz na ludzi poprzez pryzmat ich p販i. Wi璚ej kobiet powinno tworzy muzyk, w kt鏎ej si obracam, bo aktualnie tworzy j zbyt wielu facet闚.

NINa: My郵, 瞠 jest sporo kobiet, ale mo瞠 s zepchni皻e na bok przez facet闚, nie sadzisz? Czy kiedykolwiek zetkn掖e si z kompozytorkami muzyki dark ambientowej, a je郵i tak, czy mo瞠sz wymieni jakie warte zapami皻ania nazwiska?

Nie spotka貫m si, ale nie pod捫am za stylem muzyki "dark ambient" czy pokrewnych, wi璚 i tak bym nie wiedzia. Uwa瘸m, 瞠 im wi璚ej kobiet tworz帷ych muzyk, tym lepiej.

NINa: Osobi軼ie uwa瘸m, 瞠 twoja najlepsza p造ta jest kolaboracyjny album nagrany z The Melvins i zatytu這wany 'Pigs Of The Roman Empire'. Takie zetkniecie si dw鏂h artyst闚 dr捫帷ych zupe軟ie inne gatunki muzyki da這 szczeg鏊nie ciekawe, a nawet przysz這軼iowe brzmienie. Czy rozwa瘸sz podobne projekty w przysz這軼i? Z kim chcia豚y wsp馧pracowa?

Dzi瘯i, fajnie by這 pracowa nad tym albumem i bardzo si zaprzyja幡ili鄉y z zespo貫m. Jestem bardzo zainteresowany zrobieniem znowu czego podobnego, a rezultat mo瞠 by ciekawy. Nie mam nikogo konkretnego na my郵i.

NINa: Czy tytu p造ty 'Stalker" jest jako powi您any z postaci stalkera z opowiadania "Piknik Na Skraju Drogi" B. i A. Strugackich? Co jest fascynuj帷ego w stalkerach?

Album powsta w oparciu o inspiracj filmem, kt鏎y zosta nakr璚ony na bazie tego opowiadania. Wyzwaniem by這 zrobienie z d德i瘯iem tego, co film zrobi ze scenami. To nie jest zast瘼czy soundtrack do filmu, jak by這 niew豉軼iwie rozg豉szane.

NINa: Czy s jakie filmy, do kt鏎ych chcia豚y s造sze zupe軟ie inn muzyk, zamiast tej oryginalnie u篡tej?

Tak, jest ich wiele, zbyt wiele 瞠by wymieni, zw豉szcza, 瞠 pytanie jest bardzo hipotetyczne ;)

NINa: Niekt鏎zy ludzie utrzymuj, 瞠 UFO istnieje, a inni przeprowadzaj badania i szukaj cywilizacji pozaziemskiej. Je瞠li jakakolwiek w og鏊e istnieje, czy mo磧iwe jest, 瞠 s bardziej do nas rozwini璚i pod katem technologii? A mo瞠 nasz poziom techniczny m鏬豚y by odebrany przez Obcych jako zagro瞠nie?

Dziwne pytanie... i takie, na kt鏎e nie mog da jednoznacznej odpowiedzi. Jestem pewien, 瞠 nasz gatunek jest ostani rzecz, jak ka盥y inny, wysoko wyspecjalizowany m鏬豚y si zainteresowa, chyba 瞠 zaczniemy by zdolni do rozprzestrzeniania si, chocia jeste鄉y raczej niebezpieczni, 瞠by mie nas za s御iad闚.

NINa: Hmmm.... Chcia豉m ci odci庵n望 od pyta dotycz帷ych wy陰cznie muzyki, bo czasami nudne jest pytanie ci庵le o te same rzeczy... ale jak nie chcesz.... Dobrze, wr鵵my do normalniejszych pyta ;] Mieszkasz w Los Angeles. Czy 篡cie w takim pe軟ym gwiazd miejscu dobrze ci s逝篡? Czy tam nie jest za gor帷o?

W lecie robi si gor帷o (32-43 C) a dzisiaj (polowa pa寮ziernika) by這 prawie 30 C, ale to jest akurat fajne, jak dorastasz w Anglii. To co jest wa積e m闚i帷 o L.A., to ogrom tego miasta. Musisz tu mieszka nawet kilka lat, 瞠by zda sobie spraw jakie jest wielkie. Po逝dniowa Kalifornia to fajne miejsce.

NINa: Jakie jest twoje ulubione miejsce w Los Angeles? Czy zdarzy這 ci si natkn望 na jakie gwiazdy filmowe, kiedy kupowa貫 jedzenie dla psa? ;)
Ulubione miejsca mam poza miastem, na pustyni. Spotka貫m s豉wnych ludzi w r騜nych okoliczno軼iach, ale nie przyk豉dam wagi do ludzi 'na topie', wi璚 nie widz powodu, 瞠by o tym rozmawia.

NINa: D逝go oczekiwany film Zoetrope wreszcie jest dost瘼ny przez sie Soleilmoon. Czy zosta zauwa穎ny przez krytyk闚? Czy pracujesz nad jego nast瘼c?

Nie za boje si tego, co krytycy powiedz o filmie, ale nie przewiduje jego nast瘼cy. Pracowa貫m z Charlie'm Deaux, re篡serem filmu nad r騜nymi pomys豉mi, ale 瘸den z nich niestety nie zosta zrealizowany.

NINa: Kilka popularnych gier komputerowych zosta這 przeniesione na ekrany kin, jak np. Resident Evil, Doom, Mortal Kombat, 瞠by wymieni kilka z nich. Jest tak瞠 bazuj帷a na post-apokaliptycznej przysz這軼i gra pt. Fallout z fantastyczn muzyk Marka Morgana. Czy s康zisz, 瞠 dobrze by這by nakr璚i film oparty na tej grze, czy raczej by豉by to zniszczenie pierwotnej idei zwi您anej z Falloutem?

Nie znam tej gry, wi璚 nie mog skomentowa, ale m闚i帷 og鏊nie, zamiana gier na filmy to z造 pomys, bo oba nios ze sob inne wra瞠nia, a dobra gra jest zaprojektowana po to, 瞠by by豉 gr. Taka konwersja ma jednak miejsce, poniewa hollywoodzka finansjera jest zainteresowana profitami i wierzy w pomys造 typu "cross-marketing" i "name recognition".

NINa: Pracowa貫 z multimedialnym przedsi瞝zi璚iem pt. Happy Pencil. Muzyka Lustmorda wzbogaca ich stron internetow. Na stronie znajduje si du穎 ciekawych szkic闚, rysunk闚, grafik, a tak瞠 moje ulubione, przera瘸j帷e rze嬌y autorstwa Rikka Robertsa. Czy zamierzasz bardziej zaanga穎wa si w tego typu projekty, powi您ane z rysownikami i grafikami?

Tak, je郵i o to zapytaj. Jestem otwarty na wsp馧prac, tak d逝go jak jest ona ciekawa, 豉two si ze mn skontaktowa i by豚ym niezmiernie szcz窷liwy, gdyby zaczepi mnie kto z pomys豉mi wartymi zachodu. Niestety ci庵le jestem pytany o wsp馧prac albo przez osoby bez dobrych pomys堯w albo bez bud瞠tu na ich realizacj, i co ciekawe jedynie ci czuj si obra瞠ni, kiedy m闚i im, 瞠 zarabiam tak瞠 na robieniu muzyki.

NINa: Tak, to dziwne. Ludzie nie staraj si chyba zrozumie, 瞠 ci篹ka praca i dobre pomys造 wymagaj zap豉ty r闚nowa積ej z w這穎nym wysi趾iem. Jak d逝go tworzysz muzyk?

Od dwudziestu pi璚iu lat.

NINa: Niekt鏎zy utrzymuj, 瞠 sztuka jest dobrym 鈔odkiem na wyra瞠nie siebie, rodzajem terapii, wyzwoleniem dla ukrytych emocji. Czy odczuwasz jakie ci郾ienie, nienasycenie, z這嗆, kt鏎 popycha ci w kierunku tworzenia?

Wcale nie.

NINa: To dlaczego tworzysz muzyk powa積, mroczna zamiast zarabia na 篡cie jak np. Jenny Lopez?

Po prostu. Poniewa jestem szalony. Trzeba by nieco stukni皻ym, 瞠by anga穎wa si w takie rzeczy. To nie koniecznie jest fajne.

NINa: Czy wierzysz w mi這嗆, wiar, reinkarnacje, religi i czy przypadkiem te rzeczy nie s tylko wymys貫m wizjoner闚, poet闚 lub filozof闚?
Hmmm.... Na pewno istniej jako koncepty i w tym sensie tak, wierz w nie, ale osobi軼ie nie mam 瘸dnego po篡tku z wiary lub religii, a je郵i inni maja to ju ich sprawa, nie moja. Wierz w mi這嗆, raczej ci篹ko nie wierzy w to id帷 przez 篡cie, i dostrzegaj帷, 瞠 jest tam co, co czyni je wartym zachodu.

NINa: Jest kilka temat闚 z regu造 powoduj帷ych lawin dyskusji w鈔鏚 ludzi na ca造m 鈍iecie, np.: seks, rasizm, prostytucja, WTC albo wynalazki techniczne w dalekiej przysz這軼i. A kt鏎y z tych temat闚 jest twoja domen? ;)

Mog d逝go m闚i na ka盥y z nich. Mam sporo wyrobionych opinii na te tematy, patrz帷 z opozycyjnego punktu widzenia. Niekt鏎e rzeczy maja dla mnie dla mnie powszechne znaczenie, jak np. r闚no嗆.

NINa: Czy kiedykolwiek czu貫 si a tak wypalony, aby zako鎍zy projekt Lustmord raz na zawsze?

Par razy, ale jak wida nie zdecydowa貫m si ostatecznie.

NINa: Co mog這by zawa篡 na zako鎍zeniu projektu?

Kilka rzeczy, np. w razie, kiedy musia豚ym sp璠zi czas po鈍i璚any na tworzenie muzyki aby pomaga komu, na kim mi zale篡, ale te wtedy, kiedy granie przesta這by mnie cieszy.

NINa: Nazwa Lustmord dzia豉 na fan闚 mrocznej muzyki niczym zakl璚ie. Czy cz瘰to dostajesz p造ty CD od innych muzyk闚 szukaj帷ych porady, opinii, promocji?

Kiedy tak, ale nie przyjmuj ich wi璚ej, bo zbyt wiele pr鏏uje przypomina moje prac i nie widz w tym wi瘯szego sensu.

NINa: To b璠zie nieco prowokacyjne pytanie, wi璚 mo瞠sz je omin望. Twoja pe軟a dyskografia jest dost瘼na w sieciach P2P. Czy zastanawia貫 si kiedykolwiek, jak zatrzyma taka nielegaln dzia豉lno嗆? Czy sieci P2P s faktycznie tak szkodliwe dla artyst闚?

Nie mog wymy郵i 瘸dnego sposobu na powstrzymanie takiej dzia豉lno軼i, szczeg鏊nie, kiedy ludzie przyzwyczaili si dostawa wszystko za darmo. Ten problem dotyczy g堯wnie ma造ch, niezale積ych artyst闚, bo powodzenie ich projekt闚 jest uzale積ione od ilo軼i sprzedanych p造t.

NINa: Czy to nie brzmi frustruj帷o, 瞠 tworzenie niezale積ej sztuki i muzyki jest skazane na bycie zaj璚iem nieop豉calnym finansowo? Czy jest tylko jedno wyj軼ie - potraktowa robienie muzyki jako hobby, jako co rozprzestrzenianego tylko przez P2P i znale潭 sobie inn prac, z kt鏎ej mo積a si utrzymywa?

Frustruj帷e? My郵, 瞠 mog這by by, ale to jest to czym si zajmuj, i czym bym si zajmowa, nawet gdym nie mia na tym polu 瘸dnych sukces闚. Takie rzeczy robi si dla siebie, a nie dla innych.

NINa: Niekt鏎zy muzycy maj inne, pozamuzyczne hobby. Pisz, maluj, grzebi w ogr鏚kach, czytaj lub co kolekcjonuj . Czy masz jakie inne hobby? Czy s逝chasz du穎 muzyki w wolnym czasie? Czy jest jaki zesp馧, kt鏎ym si fascynujesz?

S逝cham bardzo du穎 muzyki, wielu styl闚, ale g堯wnie tej rytmicznej. Szczeg鏊nie lubi wolne kawa趾i w stylu groove i dub. Zawsze mi si takie podoba造. (Zobacz m鎩 blog na Myspace i forum, 瞠by sprawdzi list 10-ciu moich ulubionych album闚.)

NINa: Wiadomo, 瞠 twoja muzyka bazuje na elektronice. Czy kiedykolwiek gra貫 na gitarze, basie, klawiszach, a mo瞠 nawet 酥iewa貫? ;)

Nie.

NINa: O ile wiem masz wielu fan闚 w Polsce. Chcia豚y u nas zagra? ;)

Jasne.

NINa: 砰cz ci wszystkiego najlepszego i mam nadziej, 瞠 b璠ziesz kontynuowa przedsi瞝zi璚ia wymagaj帷e 陰czenia muzyki ze sztuk plastyczn. ;)
Dzi瘯i, spr鏏uj, ale nie obiecuj ;)

Lustmord na Myspace | strona oficjalna

Fotografie pochodz ze zbior闚 Lustmorda, wszelkie prawa nale瘸 do ich autor闚.
Nota prawna
Szukaj w magazynie

Magazyn hostuje
Wersje
Nawigacja
START
PLIKI
Opowiadania
ARCHIWA
Archiwum o magazynie
Archiwum historii magazynu
Archiwum wywiad闚
Archiwum recenzji muzyki
Archiwum recenzji gier
Archiwum recenzji ksi捫ek
Archiwum artyku堯w
Archiwum news闚
Archiwum podcast闚
Archiwum legalnej muzyki - pliki
Archiwum promocyjnych imprez
Archiwum manifest闚 industrialnych
O FABRYCE
Sk豉d Fabryki
Kontakt
POZOSTAΒ
Linki
Zaktualizowane artyku造
Magazyn Fabryka - transformacja
[gry] You Are Empty
[gry] Kingpin: Life of Crime
Filter - Hamburg, 18.08.2013 [recenzja koncertu]
Nine Inch Nails [recenzje]
Subskrybuj
Newsy
Artyku造
Legalne mp3
Linki
Follow us: SoundCloud | Tumblr | Blogger | Google+ Magazine | Google+ Reviews | Google+ Heatwave

Design created by Look | Coded by eWe | Modified by NINa. Theme by GFXpixel.info modified by NINa | Social icons by Fatcow, Icondock, PR. Lloyd and NINa.

1,312,983 Unikalnych wizyt

Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2016 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.