O Fabryce
Skocz do
Start > Wszystkie artyku造 > 09. GRY KOMPUTEROWE > [gry] Kingpin: Life of Crime
[gry] Kingpin: Life of Crime
Autor: Katarzyna NINa G鏎nisiewicz
Kingpin: Life of Crime |Xatrix Entertainment, 1999|

Kingpin to klasyka FPP w kryminalnym stylu. Wydana w 1999 r. przez Xatrix Entertainment, przenosi bezimiennego gracza w brutalny 鈍iat gang闚 dzia豉j帷ych na terenie mrocznego fikcyjnego miasta, przypominaj帷ego zreszt Nowy Jork (s造nny Bronx?) lub Chicago. Z tego powodu, gra jest przeznaczona tylko dla doros貫go gracza. Ameryka雟cy kongresmeni chcieli zatrzyma publikacj gry z powodu jej ekstremalnego charakteru, a ponad to termin wydania przypada tylko na kilka miesi璚y po s造nnej szkolnej masakrze w Columbine. Dlatego te, Xatrix zdecydowa si na wprowadzenie kilku dodatk闚 - np. w trakcie instalacji mamy mo磧iwo嗆 wybrania poziomu brutalno軼i, co wi捫e si z cenzurowaniem zawarto軼i, a tak瞠 jest wymagane podanie dobrowolnego has豉 podczas instalacji, kt鏎e trzeba wpisa tak瞠 przy jej deinstalacji. Je瞠li znamy j瞛yk angielski, warto jednak pozostawi go na poziomie 'dla doros造ch' (mature), aby pos逝cha wszystkich tych "fuck闚" i "dick闚" w otoczce mocnego slangu i charakterystycznego afro-ameryka雟kiego akcentu. W innym przypadku, s這wa uznawane za wulgarne zamieni si w 'piii', co niestety zabija klimat gry, a tak瞠 dialog闚, bo przekle雟twa pojawiaj si non-stop. Mo積a te wybra efekty typu tryskanie krwi z zabitego przeciwnika, a tak瞠 fajerwerki podczas eksplozji.

Grafika jest bardzo prosta, tekstury monotonne, brudne, sugeruj帷e degeneracj i zniszczenie. Praktycznie w wi瘯szo軼i epizod闚 zobaczymy te same tekstury. Co jednak jest charakterystyczne dla Kingpina, to wygl康 postaci. Na modelach 3D, pe軟e blizn twarze kryminalist闚 s p豉skie, natomiast cia豉 'faluj', kiedy stoj w bezruchu. Na potrzeby gry stworzono twardych, prowokacyjnie zachowuj帷ych si w kolesi i laski - cz瘰to prostytutki, kt鏎e mimo seksownych stroj闚 i bujnych kszta速闚, wcale nie s takie atrakcyjne.

Gra jest dynamiczna i nieskomplikowana - strzelamy tak, aby zabi, ewentualnie rozwalamy drewniane pud豉, kratki wentylacyjne lub inne, aby wydosta z nich u篡teczne przedmioty lub przedosta si w inne miejsca (np. szyby wentylacyjne lub skrytki z amunicj, apteczkami itp.) Szybko嗆 poruszania si naszej postaci jest ogromn zalet - w strzelankach FPP nikt nie lubi by zmuszany do spacerowania. Czasami jednak musimy zwolni, wy陰czy gdzie zasilanie, prze陰czy wajch, przeskoczy z balkonu na balkon, lub z korytarza wentylacyjnego na rur, podczas kiedy szalej帷e metro przeje盥瘸 torami raz po raz, lub kiedy przeciwnicy staraj si zrobi z nas na sito.

Celem gry jest, jak瞠by inaczej, anihilacja bossa, kt鏎y z niewyja郾ionych przyczyn chce, aby nasz bohater opu軼i jego teren. S逝gusy szefa sprawiaj naszemu graczowi porz康ne lanie i zostawiaj na obskurnym podw鏎ku w dzielnicy Skidrow, pomi璠zy drewnianymi p這tkami, skrzynkami, 軼ianami pokrytymi graffiti i pijanymi bezdomnymi.
Gr zaczynamy z metalow rurk w gar軼i, kt鏎 stopniowo mo瞠my wymieni na breszk, a p騧niej na standardowe bronie. Je郵i mamy odpowiedni ilo嗆 kasy (kradniemy j zabitym przeciwnikom), mo瞠my robi zakupy w sklepach sieci Pawn-O-Matic, kt鏎e oferuj niewielki, chocia podstawowy asortyment, ale nie zawsze dost瘼ny w okre郵onym epizodzie. Prawie jak w Lidlu. Do wyboru mamy utwardzane i zwyk貫 ubrania ochronne (kask, kamizelka i spodnie), apteczki, amunicj, bronie: pistolet, strzelb typu 'pompka', karabin maszynowy Tommy gun, genialny dwustrza這wy karabin, efektowny miotacz p這mieni, badziewn wyrzutni granat闚, nieceln wyrzutni rakiet oraz nieliczne modyfikacje do nich (np. t逝mik). W ciemno軼i mo瞠my przy鈍ieci sobie latark. Wszystkie bronie zabijaj przeciwnika, jednak miotacz - niekoniecznie. Jego funkcj jest podpalenie bandziora, kt鏎y wrzeszcz帷 biegnie na nas, niczym ogniste kamikadze. A jak wiadomo, otwarty ogie nie pozostaje oboj皻ny dla stanu naszego 篡cia. Podobnie zreszt szkodz nam szczury, p皻aj帷e si w piwnicach i kana豉ch.
Odwet przeprowadzamy samodzielnie, jakkolwiek za 10 dolar闚 mo瞠my wynaj望 neutralnych twardzieli (panie te). Mo積a im wyda trzy polecenia typu 'chod ze mn', 'st鎩', 'zabij przeciwnika'.



Akcja Kingpina dzieje si w nocy, kiedy mieszka鎍y miasta 酥i, ogl康aj nocne programy TV lub bekaj (chocia tylko ich s造szymy), a jedynymi aktywnymi, widzialnymi postaciami s gangsterzy. Przeciwnikami s g堯wnie ludzie obojga p販i, chocia musimy pozby si tak瞠 paru ps闚 i wspomnianych ju szczur闚.
Odwiedzamy i walczymy w miejscach, takich jak ulice, bary, fabryka stali, kana造, magazyny, doki portowe, stacja kolejki towarowej i na innych, z gruntu industrialnych terenach.
Quest闚 jest niewiele, a co wkurza, cz瘰to musimy wraca si przez 3/4 poziomu po to, aby zg這si zlecaj帷emu wykonanie zadania, jak gdyby programi軼i nie mogli dobudowa skr鏂onej drogi powrotnej.
W ko鎍owym epizodzie dostajemy si do w ekskluzywnego wie穎wca, otoczonego i wype軟ionego mocno uzbrojonymi s逝gusami szefa. Posiadaj oni takie same bronie jak my, wi璚 walka jest niejako wyr闚nana. Co 鄉ieszne, ochroniarze nie wahaj si u篡wa miotaczy p這mieni w pokrytych drogimi dywanami pomieszczeniach, a boss bierze sobie nasze rakiety na klat.

Finalna scena (ucieczka i pogr騜ki wsp馧pracownicy szefa - dziewczyna zawini皻a w lateks prawie tak szczelnie, jak ta z Matrixa), sugeruje mo磧iw kontynuacj gry. Ta jednak, jak dot康 nigdy nie powsta豉. Osobi軼ie s康z, 瞠 Kingpin mo瞠 zosta wskrzeszony, podobnie jak sta這 si to z innymi kultowymi produkcjami tego okresu - SIN, Half-Life, Quake, czy Duke Nukem. W ko鎍u, na brutalne gry zawsze by, jest i b璠zie popyt, mimo ich negatywnego wp造wu na niedojrza造ch graczy z zaburzeniami emocjonalnymi.

Kingpin oferuje mo磧iwo嗆 rozgrywki w sieci LAN i Internecie (o ile s jeszcze jakie pracuj帷e serwery przeznaczone pod t gr) dla 16-tu graczy. Prosta konsola umo磧iwia tekstowe komunikowanie si. Gr wprowadzi造 u siebie platformy Steam i GOG.

Warto doda, 瞠 gangstersk, rapow muzyk stworzy豉 grupa Cypress Hill, a zwa篡wszy na rok wydania gry, by to tak瞠 jeden z owocnych okres闚 tw鏎czo軼i tego zespo逝. Soundtrack zawiera 3 utwory ("16 Men Till There's No Men Left", "Checkmate", "Lightning Strikes") z albumu pt. IV. Pos逝chaj na Grooveshark.

(Katarzyna 'NINa' G鏎nisiewicz, 12/07/2014. Kr鏒ka, darmowa recenzja. Zobacz notę o prawach autorskich.)

Poziomy: 24, epizody: 7
Gatunek: FPS
Platforma: PC
System: Windows
Minimalne wymagania sprz皻owe:
Pentium II 233 MHz, 64 MB RAM, dysk 570 MB, grafika OpenGL, DirectX: 7, d德i瘯: DirectSound, rozdzielczo軼i ekranu - niskie, chocia pojawi si nieoficjalny mod obs逝guj帷e wy窺ze rozdzielczo軼i.
Patche: tak
Mody: tak
Cheaty: tak
Sterowanie: mysz i klawiatura






Nota prawna
Szukaj w magazynie

Magazyn hostuje
Wersje
Nawigacja
START
PLIKI
Opowiadania
ARCHIWA
Archiwum o magazynie
Archiwum historii magazynu
Archiwum wywiad闚
Archiwum recenzji muzyki
Archiwum recenzji gier
Archiwum recenzji ksi捫ek
Archiwum artyku堯w
Archiwum news闚
Archiwum podcast闚
Archiwum legalnej muzyki - pliki
Archiwum promocyjnych imprez
Archiwum manifest闚 industrialnych
O FABRYCE
Sk豉d Fabryki
Kontakt
POZOSTAΒ
Linki
Zaktualizowane artyku造
Magazyn Fabryka - transformacja
[gry] You Are Empty
[gry] Kingpin: Life of Crime
Filter - Hamburg, 18.08.2013 [recenzja koncertu]
Nine Inch Nails [recenzje]
Subskrybuj
Newsy
Artyku造
Legalne mp3
Linki
Follow us: SoundCloud | Tumblr | Blogger | Google+ Magazine | Google+ Reviews | Google+ Heatwave

Design created by Look | Coded by eWe | Modified by NINa. Theme by GFXpixel.info modified by NINa | Social icons by Fatcow, Icondock, PR. Lloyd and NINa.

1,310,801 Unikalnych wizyt

Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2016 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.