O Fabryce
Skocz do
Start > Wszystkie artyku造 > 09. GRY KOMPUTEROWE > [gry] You Are Empty
[gry] You Are Empty
Autor: Katarzyna NINa G鏎nisiewicz
You are Empty |Digital Spray Studios, 2006|

You Are Empty, to podobnie jak S.T.A.L.K.E.R. produkcja rosyjska. Daleko jej jednak do wyrafinowania tej drugiej. YAE jest komedio-horrorem i przypomina skrzy穎wanie Redneck Rampage ze Silent Hill. A przynajmniej pod wzgl璠em wygl康u postaci i technik walki. Dost瘼na jest tylko w trybie dla pojedynczego gracza, co zadowoli osoby bior帷e ca趾owit odpowiedzialno嗆 za swoje indywidualne krucjaty, i te, kt鏎e nie lubi dzieli si zwyci瘰twem.

Scenariusz YAE bazuje na tematyce konspiracyjnej. Rosja A.D. 1955 ci庵le znajduje si pod rz康ami Stalina i rozpocz窸a prace nad eksperymentem, dzi瘯i kt鏎emu mia powsta super-cz這wiek: odporny na warunki 鈔odowiskowe, pracowity, zdeterminowany, silny. W tym celu, wybudowano tajne laboratorium po這穎ne w鈔鏚 g鏎, daleko poza miastem. Z zewn徠rz jest to dobrze strze穎na wie瘸 otoczona przepa軼i, jednak serce tej budowli, jak to zazwyczaj bywa, mie軼i si wiele kilometr闚 pod ziemi. Do wie篡 mo積a dosta si tylko kolejk linow.
Za eksperyment odpowiedzialny jest naukowiec, kt鏎y jako m這dy ch這pak odkrywa w sobie zdolno軼i parapsychiczne - w tym wp造w na zachowania innych ludzi. To daje mu motywacj do zainicjowania Wielkiej Przemiany ludzko軼i - anga簑je si w projekt stworzenia anteny, kt鏎a przesy豉豉by fale na ca造 鈍iat, zmieniaj帷 i kontroluj帷 ludzkie zachowania. Naukowiec jest, jak to zwykle w horrorach bywa, megalomanem - wierzy, 瞠 jest przedstawicielem Nowego Cz這wieka i chce innych zmieni na swoje podobie雟two.
Jak wynika z notatek, kt鏎e gracz znajduje rozsiane po ca造m terenie - pracownicy i kontrolerzy byli zm璚zeni nieustanna prac bez odpoczynku, st康 istnia這 zagro瞠nie, 瞠 kto w ko鎍u pope軟i b陰d i eksperyment wymknie si spod kontroli. Tak te si sta這.
Gracz, kt鏎y jest wysoko postawionym 穎軟ierzem partii komunistycznej, zosta potr帷ony przez ci篹ar闚k i trafi do szpitala. Przemiana mog豉 dotkn望 tylko istoty, kt鏎ych m霩gi pozosta造 w stanie 鈍iadomym. 皋軟ierz nie odzyska 鈍iadomo軼i zaraz po wypadku, dlatego promieniowanie nie mia這 na niego wp造wu. Po obudzeniu, zasta wymar貫 miasto, wype軟ione ofiarami eksperyment闚 i 'pami徠kami' rozgrywaj帷ego si niedawno dramatu. Stopniowo odkrywa przyczyny katastrofy i elementy k豉mliwej propagandy - wojskowi dostali polecenie uspokajania ludno軼i w przypadku, gdyby zacz窸a skar篡 si na pogorszone samopoczucie. Propaganda ta mia豉 k豉嗆 nacisk na skutki trudnych do kontrolowania si natury (pami皻amy Faraona?), takich jak wybuchy na S這鎍u, o czym 鈍iadczy jedna z ulotek przyklejonych na murze miasta.



Je郵i chodzi o postaci w grze, programi軼i YAE wykpili wszystkie popularne komunistyczne zawody. Nie odpu軼ili te oficerom NKWD, 穎軟ierzom Armii Czerwonej, czy Sekretarzowi Generalnemu (kt鏎y wie wszystko o eksperymencie, a w efekcie zaistnia貫go b喚du, pope軟ia samob鎩stwo).
Budzimy si w szpitalu i s造szymy nieludzkie odg這sy. Nast瘼nie napotykamy pierwszego z szale鎍闚 - ofiar eksperyment闚 medycznych (metalowy kaganiec, obdarta ze sk鏎y 造dka, cia這 przebite jakim oszczepem, kt鏎ym stara si nas zrani) oraz jego 'opiekunk' - cycat piel璕niark w mini-fartuszku i butach na wysokich obcasach (st康 te moje wcze郾iejsze nawi您anie do Silent Hill).
W ko販hozie poza miastem czaj si na gracza liczne, 酥i帷e kobiety-zombie z sierpami w d這niach. Walczy b璠ziemy te z monstrualn indyko-kur, poprzebijanymi drutami i czipami psami Paw這wa oraz zmutowanymi szczurami. W budynkach przemys這wych zaatakuj nas hutnicy, m這tkowi, budowniczy z pistoletami nitowymi i mo這towami, wydaj帷y dziwne odg這sy stra瘸cy, pracownicy drogowi uzbrojeni w kilofy, be趾otliwi ciecie w kufajkach i walonkach, a nawet lataj帷y spawacze ze wszczepionymi wirnikami. Najbardziej tajemnicz postaci jest jednak Kolekcjoner w masce przeciwgazowej i czarnym habicie (ksi康z - kolekcjoner dusz?), kt鏎emu rzadko kiedy ko鎍z si naboje do pistoletu.
To wszystko postaci ludzkie, jednak s te takie mocniej zmodyfikowane, jak elektryk (w obecnej postaci - 瘸ba bluzgaj帷a pr康em), czy ogromny, poruszaj帷y si na pi窷ciach si豉cz, kt鏎y na ulicach miasta b璠zie obrzuca nas pokrywami od kana堯w. Typowego potwora z gier video - rzygaj帷ego na dystans 'odpado瞠rc' cz瘰to spotykamy w metrze.
Natkniemy si te na przyjazne graczowi postacie: zamkni皻ego w pokoiku w operze baletmistrza (kt鏎ego 篡cie jest jednak bardzo kr鏒kie) i wynalazc Kulibina, kt鏎y wydaje si by wprowadzony w tematyk tego, co sta這 si z mieszka鎍ami miasta (w rzeczywisto軼i, Ivan Kulibin by znanym rosyjskim wynalazc i mechanikiem). Niekt鏎zy osobnicy walcz mi璠zy sob, wi璚 mamy szans zaoszcz璠zi nieco naboj闚. Podobie雟two YAE do gry Redneck Rampage bierze si g堯wnie z prostoty, arogancji i nachalno軼i przeciwnik闚.
W ko鎍owym epizodzie nie m璚zymy si z 瘸dnym bossem, co jest odst瘼stwem od klasycznych gier FPS. Poznajemy natomiast naukowca, kt鏎y przyczyni si do powstania katastrofalnego w skutkach eksperymentu. Gracz dostaje do wyboru dwie opcje - kontynuowania bada, lub zako鎍zenia ich. Jest to jednak k豉mstwo, bo w praktyce dost瘼na jest tylko jedno rozwi您anie problemu.

Rozgrywk mo瞠my prowadzi na jednym z trzech poziom闚 trudno軼i - 豉twym, 鈔ednim i trudnym. Do walki b璠ziemy u篡wa klucza francuskiego oraz kilku broni palnych, takich jak pistoletu Mauser, pistoletu pneumatycznego na nity (lub gwo寮zie?), karabinu maszynowego - s造nnej pepeszy (PPSh-41), mocnej strzelby Mosin Nagant M91 (do kt鏎ej ci庵le brakuje amunicji!), celnej snajperki, strzelby dwururki, paralizatora z pr康em i koktajli Mo這towa. Sekretne bronie to granat r璚zny, miotacz p這mieni i karabin maszynowy Maxim (poza granatem, innych nie znalaz豉m).



Grafika jest przystosowana odpowiednio do scenariusza - cechuje j post-apokaliptyczny klimat uto窺amiany ze zniszczeniem i osamotnieniem - opuszczone budynku, pracuj帷e bez nadzoru maszyny czy ta鄉oci庵i, porozbijane trolejbusy, samochody (w tym rz康owe Wo貪i), poci庵i, a nawet monstrualny, oparty o kraw璠 dachu zeppelin. Zobaczymy te ci庵le zasilane pr康em krzywe lampy uliczne, pomniki komunist闚, drewniane skrzynie (tak liczne chyba z powodu exodusu, ale maj jeden cel - aby鄉y mogli si za nimi schowa). Na ulicach mo積a napotka na automaty ze zmodyfikowan, 篡ciodajn (dos這wnie) wod pitn. Buteleczki z '篡ciem' rozsiane s po ca造m terenie, jednak nie mo瞠my ich gromadzi, bo poza broniami i notatkami, nie posiadamy ani ekwipunku, ani mapy. Przez gr przechodzimy w ciemno i staramy si prze篡 do momentu napotkania kolejnego stwora i pomara鎍zowej buteleczki.
Je郵i chodzi o mapy, to b璠ziemy walczy na zewn徠rz i wewn徠rz obiekt闚. Raz jest to wspomniany ju szpital, dziurawe ulice zasypane porzuconymi samochodami, puste magazyny, czynne lecz osamotnione fabryki, metro, siedziba partyjnych, a p騧niej fantastyczny reaktor komunist闚. Jednak najbardziej podoba這 mi si chodzenie po dachach miasta i ogromny lej (po bombie?) w ko販hozie, pe貫n pude (trumien?), szpitalnych 堯瞠k na k馧kach i samochod闚 (jednak nie mo積a do niego wej嗆 - to nie Fallout 3!)

W chwili wydania, You Are Empty zebra dosy negatywne recenzje, jednak uwa瘸m, 瞠 totalnie niesprawiedliwie. Gra zosta豉 przygotowana w old-schoolowym stylu, jednak z bardziej szczeg馧ow grafik. To, 瞠 nie ma b造sku i fajerwerk闚, nie mo瞠 wp造wa na ocen gry. Je郵i post-apokalipsa, to ma by mrocznie, beznadziejnie, na kraw璠zi ca趾owitego zniszczenia 鈍iata. Bardzo wci庵aj帷y scenariusz, realistyczne oddanie klimatu komunistycznej Rosji i humor gry m闚i same za siebie.
Najwi瘯szym minusem jest powolno嗆 poruszania si naszej postaci. Bronie zmienimy szybko, jednak sobie z nimi nie pobiegamy. Z tego powodu, si造 pomi璠zy graczem a przeciwnikami s nieco niewyr闚nane, no ale w ko鎍u mia to by frustruj帷y horror, a nie tylko gra akcji.

Do pude趾a do陰czone jest gratisowe CD z atmosferycznym soundtrackiem autorstwa Dimitriy Dyachenko zawieraj帷ego 16 utwor闚. CD zosta這 wydane w limitowanej edycji 1000 kopii, jednak nie wiem czy jako niezale積a p造ta, czy w za陰czeniu z gr.
Now, pude趾ow wersj YAE mo積a kupi ju za kwot poni瞠j... 7 z (w 2014 r.), wi璚 jak najbardziej warto si ni zainteresowa.

PS. Gra obs逝guje dosy wysokie rozdzielczo軼i ekranu, istnieje problem z nowymi sterownikami do kart nVidii, kt鏎y sprawia, 瞠 w pocz徠kowym menu gry pojawiaj si bia貫 kwadraty. Na DVD znajduje si starszy sterownik do karty, kt鏎y developer poleca zainstalowa w przypadku wyst瘼owania tego problemu. Je瞠li kto jest puryst, to czemu nie; ja gra豉m bez przeinstalowywania, bo kwadraty nie pojawia造 si ju w samej grze (jednak inni gracze raportowali podobne problemy tak瞠 i podczas gry). U mnie na laptopie nie odpala造 si jednak filmiki pomi璠zy epizodami, a jak si okaza這, to tak瞠 kwestia braku kodek闚, jednak do陰czonych do p造ty z gr.

(Katarzyna 'NINa' G鏎nisiewicz, 14/07/2014. Kr鏒ka, darmowa recenzja. Zobacz notę o prawach autorskich.)

Poziomy: 24, epizody: 15
Gatunek: FPS
Platforma: PC
System: Windows
Minimalne wymagania sprz皻owe:
Intel Pentium 2.4 GHz or AMD Athlon/Sempron 2500+, 512 MB RAM, GeForce FX 5600 lub ATI 9600 ze 128 MB pami璚i, Windows Media 9, 7.5 GB wolnego miejsca na dysku, czytnik DVD.
Cheaty: tak
Sterowanie: mysz i klawiatura













Soundtrack:


Nota prawna
Szukaj w magazynie

Magazyn hostuje
Wersje
Nawigacja
START
PLIKI
Opowiadania
ARCHIWA
Archiwum o magazynie
Archiwum historii magazynu
Archiwum wywiad闚
Archiwum recenzji muzyki
Archiwum recenzji gier
Archiwum recenzji ksi捫ek
Archiwum artyku堯w
Archiwum news闚
Archiwum podcast闚
Archiwum legalnej muzyki - pliki
Archiwum promocyjnych imprez
Archiwum manifest闚 industrialnych
O FABRYCE
Sk豉d Fabryki
Kontakt
POZOSTAΒ
Linki
Zaktualizowane artyku造
Magazyn Fabryka - transformacja
[gry] You Are Empty
[gry] Kingpin: Life of Crime
Filter - Hamburg, 18.08.2013 [recenzja koncertu]
Nine Inch Nails [recenzje]
Subskrybuj
Newsy
Artyku造
Legalne mp3
Linki
Follow us: SoundCloud | Tumblr | Blogger | Google+ Magazine | Google+ Reviews | Google+ Heatwave

Design created by Look | Coded by eWe | Modified by NINa. Theme by GFXpixel.info modified by NINa | Social icons by Fatcow, Icondock, PR. Lloyd and NINa.

1,352,489 Unikalnych wizyt

Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2016 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.