O Fabryce
Skocz do
Start > Wszystkie artyku造 > CHEMLAB > Chemlab (2005)
Chemlab (2005)
[NINa, e-mail interview, 04.11.2005r.]


SZTUKA

NINa: W豉軼iwie nie b璠 si koncentrowa豉 tylko na starych p造tach Chemlab, poniewa twoja tw鏎czo嗆 wykracza daleko poza muzyk. Jeste aktywny w takich dziedzinach jak poezja, pisarstwo, ale czy tak瞠 malujesz albo wyst瘼ujesz w sztukach teatralnych?
Jared Louche: Eksperymentuj z wieloma r騜nymi dyscyplinami sztuki poniewa jest mn鏀two rzeczy, kt鏎ymi chc si zaj望, a 篡cie jest za kr鏒kie, 瞠bym m鏬 zrealizowa w nim a tyle pomys堯w. Jestem artyst, kt鏎ego wszystko inspiruje i nie jestem w stanie skupi si tylko na jednej rzeczy.
Wyst瘼uj ca造 czas, i nie zawsze jest to rockowy show. Daj pokazy (a tak瞠 koncertuj) w ca造m mie軼ie [Nowy Jork - przyp. NINa] w charakterze bajarza, poety i k豉mcy. Takie pokazy s mieszank zakr璚onych opowie軼i o Nowym Jorku, w kt鏎ym mieszka貫m, o nie normalnych kryminalistach, kt鏎ych tam pozna貫m, o 鈍ietnej ale ca趾owicie doprowadzonej do ruiny wytw鏎ni p造towej, o byciu przez par lat bankierem na Wall Street, generalnie o wszystkim co lubi. Czasami wykonuj kilka utwor闚 z p造ty 'Covergirl' lub 'Vanilla Hardcore', podczas kt鏎ych puszczam muzyk z CD i ta鎍z owini皻y w pierzasty szal. To wszystko jest mroczne, bezwstydne, a zarazem i 鄉ieszne i smutne i czasem przypomina przedsionek piekie. Dotyczy tego, czym lubi si zajmowa i. co najcz窷ciej robi. Radio BBC Word Service cz瘰to prosi mnie o napisanie wiersza lub opowiadania na okre郵ony temat, albo o odegranie na 篡wo jakiej scenki i naprawd uwielbiam z nimi pracowa. S profesjonalistami i nie razi fakt, 瞠 maj ponad 150 milion闚 s逝chaczy. Przez kilka lat da貫m wiele r騜nego rodzaju wyst瘼闚 artystycznych z grup FLEX. W grupie by貫m g堯wnie ja i arty軼i, z kt鏎ymi chcia貫m pracowa w danym czasie, a same pokazy by造 albo legalne albo nielegalne, w klubach a tak瞠 na ulicach, i wiele z nich odbywa這 si na zasadzie konfrontacji. Stworzy貫m kilka trwa造ch dzie sztuki, wsp馧czesnych 'ukrzy穎wa' (cruci-fictions) i wzi掖em udzia w niezliczonej ilo軼i innych wyst徙ie ('cruci-fictions' - u篡貫m tego wyra瞠nia, bo rzadko kwestionowana jest stosowanie Biblii, jako pracy o charakterze nie-fikcyjnym. ['ukrzy穎wanie' w angielskim to 'crucifiction', a Jared u篡 wymy郵onego przez siebie s這wa 'cruci-fiction'- przyp. NINa]. Niekt鏎e by造 organizowane na ma陰 skal, inne wymaga造 zaanga穎wania i pomocy moich przyjaci馧.

Kiedy opowiedzia貫m histori Petera Rabbita (Piotrusia Kr鏊ika), przy u篡ciu miski z krwi i obdartego ze sk鏎y cia豉 martwego kr鏊ika. Cudne. Zamie軼i貫m tu zdj璚ie jednego z tych kilkunastu wyst瘼闚. Ten nielegalny wyst瘼 po鈍i璚ony by pami璚i artysty Josepha Beuysa, kt鏎y niedawno zmar. Wykona貫m go w trzy poziomowej lokalnej galerii, w kt鏎ej wyst徙i mia這 tego wieczoru trzech r騜nych artyst闚. Dra積i這 mnie, 瞠 wiele os鏏 z ameryka雟kich ugrupowa artystycznych wydawa這 si by cynicznie nastawionych wobec 鄉ierci tak wa積ego artysty i dlatego zdecydowa貫m pokaza m鎩 wyst瘼 w galerii. Odegra貫m agresywnego bandziora, robi帷 aluzj do niekt鏎ych prac Beuysa, porozpieprza貫m wino i ser, ale mimo zwi您anej z tym przyjemno軼i, to nie by m鎩 najwa積iejszy wyst瘼. Performance by fantastyczny, szalony, bolesny i bardzo spektakularny.
Co do malowania, to widz, 瞠 zrobi豉 du瞠 rozpoznanie. Zazwyczaj maluj obrazy przez rok lub dwa, a robi to, bo odczuwam nag陰 potrzeb tak, jakbym chcia co podpali. Ale p韞niej niszcz te obrazy. To jest jednak bardzo prywatna tw鏎czo嗆, nie dla publiczno軼i. Nie jestem malarzem, dlatego 瞠 rozpierdalam wsz璠zie farb. Z malarstwem jest tak, 瞠 samo malowanie nie czyni ze artysty, tak samo to, 瞠 je郵i co stoi w gara簑 nie musi by samochodem albo, 瞠 je郵i kto chodzi do ko軼io豉 to nie oznacza, 瞠 musi by chrze軼ijaninem.
Aktualnie maluj ca趾owicie czarn ksi捫k, w kt鏎ej ka盥a strona pokryta jest inn tekstur, a niekt鏎e z moich tekst闚 s g喚boko schowane pod teksturami tak, aby nikt nigdy nie m鏬 ich zobaczy. Ju j prawie sko鎍zy貫m, a podczas zimy spal j, albo zwi捫 w worku i powiesz na skale, albo wrzuc do Tamizy. Nigdy nie mia貫m wystawy swoich prac i nawet tego nie oczekuj. M鏬豚ym zrobi przestawienie w galerii i opowiedziec ludziom, jak wygl康a造 prace zanim je zniszczy貫m. W sumie ciekawy pomys na przedstawienie, m鏬豚y z tego powsta fajny film.

Napisa貫 ksi捫k zatytu這wan 'Podr璚znik - jak zepsu 篡cie innym ludziom' ("A Handbook on How to Wreck Other Peoples Lives"). O czym to jest?
To banalna i g逝piutka kolekcja poezji i ostrych dygresji na temat 鄉ierci, depresji, straty i wszystkich tych przewidywalnych i przestarza造ch temat闚, kt鏎e mo瞠sz spodziewa si znale交 w notatniku licealisty, z tym wyj徠kiem, 瞠 nie by貫m licealist, kiedy je tworzy貫m. Ukaza豉 si w 1988r., a jej drugie wydanie, co dziwne, zosta這 ca趾owicie wyprzedane. Czasami widz j na aukcjach Ebay. Zawsze mam ochot powiedzie kupuj帷ym, 瞠by sobie darowali ten zakup. To nie jest jaka wspania豉 kolekcja i nie jestem z niej ani dumny ani jako szczeg鏊nie zainteresowany. Wymaga wielu poprawek, ale ani przedtem ani potem nie b璠 tego poprawia. Wiem, 瞠 s ludzie, kt鏎ym si to bardzo podoba i m闚i im: 'Gratuluj, mam nadziej, 瞠 zawsze b璠zie ci si podoba豉.' Nie jestem w stanie zrozumie dawnych s豉bo軼i i wad. Jestem osob, kt鏎a traktuje swoje dokonania jako mniej lub bardziej istotne, ale ta ksi捫ka to jest kupa g闚na i w stosunku do niej jestem najbardziej krytyczny. O czym ona jest? O mnie i o rzeczach, kt鏎e ju s martwe. Ach, och.

Czy wysz這 ju 'Miasto Ondo'? ('The City of Ondo')?
Z przykro軼i musz stwierdzi, 瞠 nie i wygl康a na to, 瞠 w og鏊e mo瞠 nie wyj嗆 pod tym tytu貫m. To ca趾iem rozwalaj帷y, wielo軼ienny projekt, kt鏎y zrzesza wielu r騜nych muzyk闚 i artyst闚 multimedialnych, i kt鏎y jest jednocze郾ie koszmarem od strony organizacyjnej. Jako zestaw opowie軼i pochodz帷ych z rockendrolowej karuzeli jest naprawd ogromny. Serio, dam ci zna. Ci庵le co innego odci庵aja mnie od tego tematu.

Czyta豉m o twojej wsp馧pracy z artystyczn grup Art Attack. Jakie by這 g堯wne za這瞠nie tej kooperacji?
By貫m za這篡cielem tej grupy i pracowa貫m z nimi od 1982 do 1991 roku. To by豉 rezyduj帷a w specjalnym miejscu, grupa zajmuj帷a si rze半 i odosobnion form instalacji artystycznej. Wykonali鄉y mn鏀two instalacji zar闚no na Wschodnim Wybrze簑 Stan闚 Zjednoczonych jak i w Europie. By豉 to grupa, kt鏎ej g堯wnym za這瞠niem by這 to, 瞠 muzea i galerie maj elitarny, wr璚z ekskluzywny stosunek do wystawiania prac a my chcieli鄉y robi co zupe軟ie przeciwnego. Odrzucili鄉y ich podej軼ie do sztuki i postawili鄉y 90% naszych prac w miejscach publicznych tak, aby zwykli ludzie mogli je zaliczy w taki spos鏏 jakby dotyczy造 ich 篡cia. Zaliczanie dzie sztuki w momencie kiredy masz g闚niany humor albo jeste sp韞niony do pracy mo瞠 by szokuj帷e, przyci庵aj帷e uwag, mo瞠 przynie嗆 ulg a mo瞠 te zirytowa. Ale na pewno nie mo積a przej嗆 oboj皻nie, bez 瘸dnej reakcji. Z racji tego, 瞠 to by豉 specjalnie ulokowana instalacja musia豉 by celowo lub obowi您kowo dostosowana do otaczaj帷ego go 鈔odowiska. Jedn z moich ulubionych by豉 bry豉 budynku przeznaczonego do wyburzenia. Przerobili鄉y dom. ¦cieli鄉y pi豉mi 豉鎍uchowymi jeden r鏬 dachu aby pochyli si na ziemi, a potem starannie przebudowali鄉y go od wewn徠rz budynku. Wyci瘭i鄉y wielk dziur w pod這dze tak aby wchodzi w ni zsuni皻y r鏬 dachu. Wszystko na cze嗆 Gordon Matta Clarke, architekta, kt鏎ego projekty polega造 na dekonstrukcji. Nasz by wyj徠kowy, bo szokowa ludzi. Przyci庵aj帷y wzrok i po cichutku pi瘯ny. Poni瞠j zdj璚ia podobnego projektu.

Niestety nie mog ci pokaza zdj耩 tego domu z przeci皻ym dachem, bo ich nie posiadam. Te poni瞠j, to zdj璚ia innego poddanego dekonstrukcji domu. Mie軼i si w Virginii i podzielony zosta w podobny spos鏏. Druga fotografia przedstawia dach w takiej pozycji, jakby wchodzi we wn皻rze drugiego pi皻ra i przecina ca造 dom na p馧. Jest troch ciemne, ale wida tam sam pomys.
Ca造 budynek by pod鈍ietlony od wewn徠rz, tak aby rzuca d逝gie cienie na otaczaj帷y go teren.

Co mo瞠sz mi powiedzie o projekcie Apples & Snakes?
To jest po prostu londy雟ka organizacja skupiaj帷a poet闚. Wystepuj na 篡wo i organizuj spotkania edukacyjne. Po鈔ednicz ze mn w sprawie zaj耩 edukacyjnych, kt鏎e prowadz w szko豉ch, na uniwersytetach i w wi瞛ieniach.

Czego dotyczy豉 wsp馧praca mi璠zy National Gallery i szko陰 Lilian Baylis?
To by pisarsko-poetycki projekt przeznaczony dla 12 letnich dzieci w szkole Lilian Baylis. To szko豉 o artystycznym profilu, usytuowana w s御iedztwie getta. Projekt obejmowa ca造 semestr i jego g堯wnym tematem by豉 Metamorfoza. Zabra貫m dzieciaki do National Galery, jednego z najwi瘯szych i najbardziej presti穎wych muze闚 na 鈍iecie. Ogl康ali鄉y i dyskutowali鄉y o czterech pracach malarskich, odzwierciedlaj帷ych r騜ne punkty widzenia tematu, kt鏎ych motywem przewodnim by造 'Przemiany W Sztuce i Kulturze'. Uczniowie na pi鄉ie mieli przedstawi swoje wra瞠nia i przemy郵enia, a potem argumentowali鄉y czy to, co napisali jest zwi您ane z tematem czy nie. Krytykowali鄉y swoje opinie, a na koniec semestru zaprezentowali鄉y dla ca貫j szko造 wybrany materia w formie przedstawienia. P韞niej zabra貫m o鄉iu uczni闚 jeszcze raz do National Museum i zarejestrowali鄉y ich poezje w studiu nagraniowym National Gallery. Ca豉 ta praca i nagrania przez rok by造 udost瘼nione do ogl康ania w NG. Jest to podobne do zaj耩 edukacyjnych, kt鏎ymi zajmuj si w Londynie. Du穎 czasu sp璠zam na tworzeniu grup, w kt鏎ych sk豉d wchodz albo ma貫 dzieciaki albo doro郵i wi磪niowie. Prowadz z nimi zaj璚ia z tw鏎czego my郵enia i inteligentnego dyskutowania o ideach, tworzymy nieoczekiwane i poszerzaj帷e horyzonty my郵owe eseje. Pomagam im tak瞠 w zmaganiu si z fobiami i obawami poprzez wyst徙ienia przed publiczno軼i licz帷 od 12 do 1000 os鏏. To niespotykanie satysfakcjonuj帷e zaj璚ie, dobrze p豉c, a w dodatku ca造 czas wk豉dam w to wszystko swoje zdolno軼i tw鏎cze.


MUZYKA

Zawsze interesowa造 mnie "sutures' - element bardzo charakterystyczny dla p造t Chemlaba :D Czy przy鈍ieca im jaka idea?
Te 'Sutures' [ang. "szwy" - przyp. NINa] to surrealistyczne dziwactwa, kt鏎e zacz瘭i鄉y zamieszcza pocz患szy od pierwszego albumu '10 Ton Pressure'. S dla nas miejscem na swobodne eksperymenty i pieprzenie si z d叱i瘯iem. Cz瘰to nawi您uj do wcze郾iejszych nagra Chemlaba i zawieraj w sobie kr鏒kie, dziwaczne dowcipy, zrozumia貫 tylko dla niewielu os鏏. S d叱i瘯owym szwem, 陰cz帷ym tre軼i dw鏂h rozdartych utwor闚. G豉dkimi przej軼iami. Muzyk mi璠zy tonami. Dla przyk豉du - wszystkie sutures na p造cie 'Burnt Out' pochodz z naszej pierwszej winylowej EPki. Schratchowali鄉y j, mocno przyciskaj帷 ig喚 adaptera do p造ty, przesuwali鄉y j w ty i w prz鏚 po utworzonych rowkach, pozwalaj帷 jej wpada w inne, jakby rozpoznawalne miejsca. P韞niej zsamplowali鄉y niekt鏎e z tych d叱i瘯闚 i wrzucili鄉y je na 'Burnt Out'. Zosta造 te wyr闚nane, tak aby g這郾iki podda jeszcze wi瘯szym torturom. Ma這 brakowa這, a rozerwa造by nam si g這郾iczki odpowiedzialne za przetwarzanie wysoko nastrojonych d叱i瘯闚 w kolumnach w naszym studiu nagraniowym.

W lipcu tego roku pojawi豉 si informacja, 瞠 Gabriel Shaw z Mindfield, a tak瞠 par innych os鏏 b璠 tworzyli nowy sk豉d Chemlaba. Czy to ju zosta這 zatwierdzone i mo瞠sz nam przestawi now za這g?
Tak, pracuj z Gabrielem. Odwalili鄉y kawa dobrej roboty, 瞠by postawi na nogi koncertowy sk豉d zespo逝 i wyj嗆 na scen w blasku reflektor闚. To naprawd ci篹ka praca, a Gabriel ma doskona貫 rozeznanie tego, co jest w danej chwili potrzebne i prawie intuicyjnie wyczuwa to, co mam na my郵i, wi璚 s康z, 瞠 na d逝窺z met b璠ziemy ze sob pracowa. Nie mam poj璚ia jakie b璠 przysz貫 nagrania Chemlaba, zobaczymy. Nic wi璚ej nie mog teraz powiedzie, bo to wszystko jest w trakcie tworzenia. Co do reszty zespo逝 - jest te z nami Jimmy Pistol na basie i Regan na klawiszach mimo, 瞠 nie s w Chemlab na sta貫. Chcia豚ym pozyska do zespo逝 Levy'ego [basist grupy My Life With The Thrill Kill Kult - przyp. NINa] i wci庵n望 te w to mojego starego perkusist Servotronika, poniewa pracuje jak ma豉, pieprzona maszyna. [chodzi tu o Johna DeSalvo, muzyka 16 Volt, kt鏎y dawniej gra na perkusji w Chemlab - przyp. NINa]. Zobaczymy co si stanie, ale na dzie dzisiejszy koncerty, kt鏎e zagramy odb璠 si z udzia貫m powy窺zego sk豉du.

Czy jeste w kontakcie z Dylanem?
Niestety nie. Kiedy opu軼i Chemlab i wyni鏀 si z nowego Jorku, zdecydowa, 瞠 ju nigdy wi璚ej nie b璠zie robi muzyki i nie zamieni ze mn ani jednego s這wa. ¬le si sta這, a w dodatku s這wa dotrzyma. Nie nagra wi璚ej 瘸dnego utworu i w og鏊e nie utrzymuje ze mn kontaktu. Pr鏏owa貫m si z nim skontaktowa, ale bez rezultatu. Pr鏏owa貫m go znale交 i powiedzie, 瞠 reaktywuj zesp馧 i zapyta, czy chcia豚y znowu do niego do陰czy, ale nadal nic. Dylan pisze 鈍ietne teksty i jest geniuszem na wiele sposob闚 tak, 瞠 strasznie chcia豚ym znowu z nim wsp馧pracowa. Podobnie jak ja jest zapracowany i szybko potrafi zatraci si w tym, czym si aktualnie zajmuje. Dylan obwinia mnie o wszystkie swoje uzale積ienia, ale odnosz wra瞠nie, 瞠 gdybym potrafi nie uzale積ia si od heroiny, to wszyscy by potrafili. W dodatku od sze軼iu lat nie stosuj 瘸dnych u篡wek. My郵, 瞠 powinien zawr鏂i sw鎩 statek ze wzburzonego morza i osi捷 na suchym brzegu, zamiast j璚ze, 瞠 napotka na ogromny, szalej帷y sztorm. Pieprznie bierze g鏎. Mnie si uda這 wyj嗆 z na這g闚. Brakuje mi go, ale on nie chce mie ze mn nic wi璚ej do czynienia. Ca造 ten wywiad m鏬豚y by tylko o nim, ale s康z, 瞠 z pewnych wzgl璠闚 by這by to niesprawiedliwe i ogromnie bezcelowe, podobnie jak dyskutowanie o mojej przesz這軼i okre郵aj帷 mnie 'nast瘼nym wykoleje鎍em na drodze do 鄉ierci' z powodu uzale積ienia od narkotyk闚. Dylan przeszed do historii. Interesuj帷ej, lecz staro篡tnej historii. Nagrania s najwa積iejsz cz窷ci naszej znajomo軼i. Jakkolwiek, trzeba i嗆 do przodu. Frustraci, teraz najwa積iejsza jest przysz這嗆!

Czy zamierza貫 przyst徙i do projektu Tapeworm? Jeste wymieniony na li軼ie niepotwierdzonych artyst闚 na stronie 9inchnails.net/Tapeworm .

Cudnie, 瞠 jestem tam wyliczony, ale nikt nigdy nie wyst瘼owa do mnie z tak propozycj. By豚ym zainteresowany, mimo, 瞠 widzia貫m jak takie projekty potrafi si dramatycznie rozlecie ze wzgl璠u na czyje ego i obsuni璚ia w czasie. Bardzo 豉two jest wyolbrzymi ma造 problem. Cz瘰to si to zdarza, mimo tego s康ze, 瞠 Tapeworm m鏬豚y by 鈍ietnym przedsi瞝zi璚iem. Gdyby mnie kto poprosi, z ch璚i doda豚ym do tego swoje dwa grosze.

Czy Pigface jest projektem otwartym dla ka盥ego muzyka zajmuj帷ego si rockiem industrialnym?
Pigface jest projektem Martina Atkinsa i sam nie mam z tym nic wi璚ej do czynienia poza okazjonalnym 酥iewaniem tam瞠. Mia貫m z nimi tournee i by這 par wspania造ch chwil, ale nie nale輳 do grona os鏏, kt鏎e decyduj o przysz造m kszta販ie i kierunku jaki powinien obra Pigface. Zwr鏂i moj uwag na wiele sposob闚, tak瞠 ze wzgl璠u na sk豉d zespo逝. Od pocz徠ku by貫m ich menad瞠rem, wokalist, tek軼iarzem, konceptualist, osob odpowiedzialn za organizacj koncert闚 i dystrybucj p造t, ja urz康za豉m burze m霩g闚 i by貫m najwa積iejsza osob w tym zespole, wi璚 to by豉 dla mnie wielka przyjemno嗆, mog帷 pow堯czy si z nimi. Po prostu mia貫m si pokaza tylko na przes逝chaniach w studiu, a potem wsi捷 do autobusu, albo stawi si na koncert, namiesza na scenie i sp璠zi reszt czasu z muzykami, kt鏎ych bardzo sobie ceni, spotyka si z przyjaci馧mi i fanami, kt鏎zy przyszli na koncerty. Nie mam wgl康u w projekt i nie wiem, ani te nie interesuj si tym, co stanie si z Pigface. Tyle si dzieje w moim w豉snym 篡ciu, 瞠 Pigface by tylko okazjonalnym projektem, w kt鏎ym bra貫m udzia, i z kt鏎ym wsp馧praca uk豉da豉 si bardzo fajnie. i to jest dok豉dnie to co lubi. Jeszcze jedno - je瞠li kto postrzega Pigface zbyt powa積ie, traci z oczu jego g堯wn ide - frywolno嗆. Kapry郾o嗆 Pigface pozwala robi dos這wnie wszystko i nie martwi si o przyzwoito嗆 i wymagania potrzebne do tego, 瞠by prowadzi jakie przewidywalne gierki. Pigface m鏬豚y pozwoli sobie na zagranie koncertu, b璠帷ego po陰czeniem popis闚 w stylu Elvisa, Throbbing Gristle i Alice Coopera i by豚y to w豉軼iwy wyst瘼 o w豉軼iwym czasie.

Zarejestrowa豉m si na forum Chemlaba i co widze? Temat: 'Tribute to Chemlab'. Fajnie, 瞠 Cyanotic albo Mind Field s gotowi do reinterpretacji utwor闚 Chemlaba. Czy ta p造ta naprawd si uka瞠?
Tak, ale mam nadziej, 瞠 wybaczysz mi moj pow軼i庵liwo嗆 w tym temacie. W tym momencie jest to nieokre酣ny do ko鎍a projekt i licz na to, 瞠 na razie zadowoli ci tylko ta tajemniczo brzmi帷a odpowied. Okre郵one projekty potrafi zrodzi si z trudnej mieszanki i 瞠by je zrealizowa potrzeba du穎 wiary, cierpliwo軼i, dobrej polityki i przede wszystkim pracy. Najtrudniejsze relacje mog okaza si najbardziej tw鏎czymi. To genialny pomys rozpocz皻y przez cz這nka Blackout Tribe, podlegaj帷ego pod nasz oficjaln stron Hydrogen Bar. B璠 dobrze strzeg tego pomys逝 i b璠zie m鏬 wystrzeli tylko wtedy, kiedy b璠zie dobrze wstrz捷ni皻y. Dam ci on nim zna tak szybko, jak tylko b璠 m鏬. Na razie mog powiedzie tylko tyle, 瞠 b璠zie to killer.

Dobrze si sta這, 瞠 muzycy mi璠zy innymi takich grup jak16 Volt, Chemlab, Haloblack i paru innych utworzy這 project h3llb3nt [郵iczna pisownia ;)] i nagrali takie utwory jak (m鎩 ulubiony) "3 Murders, 3 Nights", "Overloaded" albo "Rubber Girls With Knives. Czy projekt zosta ju definitywnie zamkni皻y?
Nie a tak, 瞠bym si zacz掖 tym niepokoi. Wszed w faz odpoczynku, poniewa jego trzy g堯wne si造 nap璠owe, czyli Bryan, Eric i ja z regu造 jeste鄉y w tym samym czasie zaanga穎wani w kilka wrz帷ych projekt闚. Nikt z nas nie jest dobry w zarz康zaniu w豉snym czasem i dlatego tak to wszystko idzie. Wiem, 瞠 Eric pracuje nad now p造t 16 Volt, Bryan robi remiksy i pracuje z nowym zespo貫m X-Lover, kt鏎y ma zacz望 rz康zi ca造m 鈍iatem. Ja natomiast jestem g喚boko zaanga穎wany w prac nad kilkoma r騜nymi albumami, no i nareszcie mam odzew od Marka Spybeya (Zoviet France, DVOA, CAN i inne), w sprawie, np. tego, 瞠 jego studio zosta這 odbudowane i znowu dzia豉 po wielkiej katastrofie i, 瞠 wreszcie, mo瞠my doko鎍zy noisowo-eksperymentalny album, nad kt鏎ym zacz瘭i鄉y pracowa. Szczeg馧y wkr鏒ce. Tak wi璚 jak widzisz, ci篹ko jest znale交 czas, aby skupi si na nast瘼nym albumie h3llb3nta, ale kiedy go znajdziemy. W baku jest jeszcze bezyna.

Na p造cie Vanilla Hardcore znajduje si utw鏎 "Atariteenagefuck (suture)". Chcia貫 sprowokowa do reakcji Aleca Empire? ;)
Wcale nie. Nie my郵a貫m nawet o nim. To by這 przez chwil jak ATARITEENAGETIMEBOMB [trudno przet逝maczalne wyra瞠nie; Jared radzi, 瞠by tego nie rusza - przyp. NINa]. Wpad貫m na taki tytu, bo brzmia irytuj帷o, dziwnie, fajnie, nawet 鄉iesznie. To jest taki szew zbudowany na bazie innego utworu, odtworzony potr鎩nie. Ale mia sp韞niony zap這n. Z regu造 tak jest.

Nast瘼ne pytanie o Hardcore Vanilla. Mo積a przeczyta, 瞠 w powstanie p造ty zaanga穎wani byli tak瞠 tacy muzycy jak, mi璠zy innymi: Raymond Watts (Pig), Anna Wildsmith (Sow), Meg Lee Chin i Jason McNinch Lick (Damage Manual, Pigface). Czy chcia貫 tam mie s豉wne nazwiska czy dobr muzyk? ;)
W zasadzie dobr muzyk zrobion przez zesputych przyjaci馧. S豉wne nazwiska nie s celem samym w sobie, to tylko myk dla wytw鏎ni p造towej, 瞠by si spoci豉 z wra瞠nia. Chcemy si bardziej zwi您a z dziwakami, kt鏎zy mog nam pom鏂 zrobi to w bardziej interesuj帷y spos鏏 a nie 瞠by tylko we tr鎩k odpala t d叱i瘯ow rakiet. H3llb3nt zawsze mia go軼innych muzyk闚 i w tamtym czasie akurat takich, a nie innych. Raymond jest moim starym, dobrym znajomym, a Bryan du穎 ostatnio z nim pracowa. Rozmawiali鄉y o nagraniu wsp鏊nej p造ty na wiele lat wcze郾iej zanim powsta豉. Anna do陰czy豉 w momencie, kiedy okaza這 si, 瞠 jest umowiona w mie軼ie z Raymondem. Jason te jest moim starym znajomym i zajmowa si produkcyjn stron p造ty. Nagra te kilka niesamowitych, mocno zniekszta販onych, szarpanych riff闚 gitarowych na moj solow p造t 'Covergirl'. Meg do豉pa貫m na potrzeby jednej piosenki, kt鏎 potem zsamplowali鄉y. Zatrudnienie ich do wsp馧pracy poszerzy這 wyb鏎 smak闚, bez wzgl璠u na expolatacyjne zapotrzebowanie przemys逝.

Lista muzyk闚, z kt鏎ymi do tej pory pracowa貫 jest imponuj帷a. Pozw鏊, 瞠 wymieni kilku z nich: Julian Beeston (Nitzer Ebb, Cyber-Tec, Pigface), Jason Novak (Acuman Nation, Cyanotic), Martin Atkins (PIL, Ministry, Killing Joke, Damage Manual, Ministry, NIN, Skinny Puppy, Pigface), Charles Levi (MLWTTKK, Chemlab), William Tucker (Ministry, Foetus), Geno Lenardo (Filter, Chemlab)... Dlaczego jeszcze nie pracowa貫 z Trentem Reznorem albo z Davem Ogilvie? ;)
By貫m w trasie z Trentem a co do Dave'a to kr璚i貫m si z nim tu i tam w czasach, kiedy Skinny Puppy przewin窸o si przez miasto i zagra這 w moim klubie w latach 80tych. Bardzo chcia豚ym namiesza z nimi obydwoma, ale jest jeden szczeg馧, dla kt鏎ego w og鏊e pracuj i pracuj z innymi lud叮i - to brak pieni璠zy. Wszystko schodzi na wymian co-za-co, przys逝gi, wzajemny szacunek i przyja叩ie. Nie zarobi貫m duzo na p造tach, w kt鏎ych nagraniu bra貫m udzia. Nigdy nie by這 tak, 瞠 by豚ym w stanie zaoferowa du膨 kas osobom wsp馧pracuj帷ym ze mn, a to, 瞠 nagrywaj ze mna muzyk mo瞠 oznacza, 瞠 chc by niczym satelity orbituj帷e w szale鎍zym tempie wok馧 pola ha豉su jednej tylko gwiazdy. Oznacza to, 瞠 pracowa貫m i nadal b璠 pracowa z lud叮i, kt鏎zy robi to czysto dla muzyki i wsp馧pracy. Czasami nie obywa si bez siniak闚, ale mia貫m szcz窷cie pracowa ze znakomitymi muzykami i producentami.

Nied逝go b璠ziemy 鈍iadkami powrotu na rynek trzech zespo堯w, maj帷ych du瞠 znaczenie dla rozwoju rocka industrialnego - Pitch Shiftera, Hate Dept. i Gravity Kills. Czy Chemlab te do陰czy do tej czo堯wki i wyda now p造t?
W zasadzie wyda貫m now p造t przed Pitch Shifterem i Hate Dept., by這 to na wiosn tamtego roku. To album zatytu這wany Oxidizer i wydany przez Invisible Records. Na wiosn przysz貫go roku uka膨 si dwa nowe wydawnictwa, jedna z nich to ciasno opakowana bomba nosz帷a tytu 'Rock Whore versus Dance Floor'. To b璠zie p造ta zawieraj帷a remiksy z Oxidizera w wykonaniu Cyanotica, Terrorfactu, Cubanate, Die Warzau, Adama Grossmanna (Ministry, Skrew) i wielu innych. A co do drugiego nowego albumu (wiem, 瞠 Oxidizer nie jest nowy w sensie tera叩iejszym), to zobaczymy co si jeszcze wydarzy. Mog ci jednak obieca, 瞠 b璠zie to p造ta Chemlaba, poniewa pracuj te nad innymi rzeczami i wkr鏒ce ujrz one 鈍iat這 dzienne. Przy堯 ucho do blachy, a sama us造szysz.

Przepraszam ci, ale musz teraz zada standardowe pytanie. Jakie masz ulubione zespo造 i p造ty?
Wszystko zale篡 od tego w jakim okresie czasu mnie o to pytasz. Wydaje mi si, 瞠 wszyscy wiedz, 瞠 wymieni Iggy'ego (w szczeg鏊no軼i p造t 'The Idiot') i jak捷 koncertow p造t Bowiego, wi璚 w sumie ich dw鏂h mam ju z g這wy. S逝cham bardzo wielu rzeczy wi璚 niemo磧iwo軼i jest wybra jedn ulubion. W tym momencie cieszy mnie p造ta Toma Waitsa 'Closing Time' i Cyanotica 'Transhuman', Franka Sinatry 'Live at The Sands with The Count Basie Orchestra' z 1966r. Uwielbiam Skinny Puppy odk康 zobaczy貫m ich po raz pierwszy w 1984r., a p造ty 'Bites' i 'Remission' ci庵le s u mnie na wysokich pozycjach. P造ta 'Cold Summer' Lulla. Wczesne p造ty Lou Reeda. Wi瘯szo嗆 nagra Sonic Youth. Wszystko 16 Volt. Monka i Milesa. 'Nokturny' Szopena i 'Gymnopedies' Satiego. Hanatarasha. Sindaddy 'IntelligenCIA'. Gwo卡zie i Manson. Klasyczne p造ty Rolling Stones takie jak 'Exile', 'Let It Bleed', 'Beggars' a nawet 'Goat's Head Soup'. Merlin. Wczesne Fugazi. Ministry do czas闚 'Filth Pig'. Girls Against Boys, g堯wnie p造t 'Venus Luxure Number 1, Baby'. Dead Boys 'Sonic Reducer'. Young Gods. Queen Adreena 'Pretty Like Drugs', chocia najlepiej wypadaj na koncertach, sa jak bomba, kt鏎a ma zaraz wybuchn望 i nikt nie mo瞠 by pewien co za chwil nast徙i. Ca造 okres samby Stana Getza, doskona豉 koktajlowa muzyka. Wszystkie p造ty Coila, ale 'Scatology' lubi najbardziej. Pierwsz p造t Belfagore'a. Pierwsz p造t BRMC. Mazzy Star. Roxy Music, wszystko i mo瞠 si to komu wyda dziwne, tak jak moje uwielbienie dla Iggiego. Throbbing Gristle i SPK i Kosmonautentraum i Neubauten, to chyba nie dziwi. Foetus. Szczeg鏊nie Birthday Party, wczesny Nick Cave. Hank Williams. Chyba lepiej b璠zie jak ju przestan, bo mi powiesz, 瞠 to b璠zie trwa這 ca陰 noc. W tym momencie s逝cham AIR i ich soundtracku do odrealnionego, s這dko-gorzkiego filmu 'Virgin Suicides'.

Jakich program闚 albo sampler闚 u篡wasz do robienia muzyki?
Powerbook G4, mojego notebook z rolka i dotykowym mikro pi鏎em. Czarny. Nie jestem i nigdy nie by貫m programist w 瘸dnej z kapel, w kt鏎ych gra貫m. Jestem zaanga穎wany w pisanie utwor闚 i ich aran瘸cj, ale nie od strony programowania. Powinienem ale nie robi tego. Jestem mi瘰em w maszynie do pieprzenia. Zawsze mia貫m dosy szcz窷cia 瞠by pracowa z lud叮i wystarczaj帷o zdolnym, kt鏎zy wiedzieli jak prze這篡 pomys造 na muzyk, i to tak, kt鏎a nie brzmi jak d叱ieki zesputego klimatyzatora, chocia ten d叱i瘯 te jest ca趾iem fajny.

Co chcia豚y powiedzie swoim polskim fanom?
Je瞠li interesuje was muzyka, wejd叩ie na stron hydrogenbar.com lub na myspace.com/chemlab. Na stronie H-Baru s do kupienia koszulki i p造ty. Chcia豚ym zagra w Polsce, wi璚 je瞠li kto ma powa積e kontakty uprawniaj帷e do zorganizowania koncertu, niech si ze mn skontaktuje. Chce tam przyjecha i narobi ha豉su! Buuum!!

Fotografie pochodz ze zbior闚 Jareda Louche, wszelkie prawa zastrze穎ne.
Nota prawna
Szukaj w magazynie

Magazyn hostuje
Wersje
Nawigacja
START
PLIKI
Opowiadania
ARCHIWA
Archiwum o magazynie
Archiwum historii magazynu
Archiwum wywiad闚
Archiwum recenzji muzyki
Archiwum recenzji gier
Archiwum recenzji ksi捫ek
Archiwum artyku堯w
Archiwum news闚
Archiwum podcast闚
Archiwum legalnej muzyki - pliki
Archiwum promocyjnych imprez
Archiwum manifest闚 industrialnych
O FABRYCE
Sk豉d Fabryki
Kontakt
POZOSTAΒ
Linki
Zaktualizowane artyku造
Magazyn Fabryka - transformacja
[gry] You Are Empty
[gry] Kingpin: Life of Crime
Filter - Hamburg, 18.08.2013 [recenzja koncertu]
Nine Inch Nails [recenzje]
Subskrybuj
Newsy
Artyku造
Legalne mp3
Linki
Follow us: SoundCloud | Tumblr | Blogger | Google+ Magazine | Google+ Reviews | Google+ Heatwave

Design created by Look | Coded by eWe | Modified by NINa. Theme by GFXpixel.info modified by NINa | Social icons by Fatcow, Icondock, PR. Lloyd and NINa.

1,312,657 Unikalnych wizyt

Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2016 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.