O Fabryce
Skocz do
Start > Wszystkie artyku造 > V/A > V/A Surge & Subside: Queensland Flood Appeal [recenzje]
V/A Surge & Subside: Queensland Flood Appeal [recenzje]
Surge & Subside – Queensland Flood Appeal V/A |Aphotic Audio, 2011|

Disc 1 - Surge: 01. Sensory Gate - Ianus, 02. Angelspit - Cold Hard Cash, 03. Empty - Drift (Ginger Snap5 Remix), 04. Bound In Oblivion - Pain & Suffering, 05. Psyche - The Beyond - Live (Flood Relief Edition), 06. Streak - Groovy Booty, 07. Diverje - Suffer-control.org v2, 08. Dismantled - Dead on Impact, 09. Lucidstatic - Operating Directive, 10. Mangadrive - 67 Gemini Starglider, 11. NVEiN - All So Wired, 12. Skrew - Universal Immolation, 13. Tempest & The Diaspora - IO, 14. Viral Millennium - Vomitosis, 15. in-FUSED - Misplaced (iammynewt e-RAGE Mix), 16. Maximum Sexy Pigeon - Tunguska! (Water Retentive mix)

Disc 2 - Subside: 17. P45K - Adrift, 18. Assemblage 23 - Raw, 19. I, Parasite - A Violence At Rest, 20. Android Lust - God in the Hole, 21. Soulchasm - My Facade (Empty Remix), 22. Autoclav1.1 - Waxing, 23. Anhedonia - Rain, 24. Motion Fused - Reflection Of Madness (Extended), 25. ANGELTHEORY - The Wind, 26. Headdreamer - Colder, 27. Collide - Ocean, 28. M(i)lkrun - Lard Ram, 29. Dark Territory - Trista Me (ANGELTHEORY Mantra Mix), 30. iammynewt - itHURTS, 31. Flood of Rain - Grey Sky, 32. Blast Radius - To Find Them Frozen

Download Pack - Overflow: 33. Sensory Gate - Purgatory (Marco Zanza Devoted Mix), 34. Empty - This Regret REDUX, 35. P45K - Before Dawn, 36. Blast Radius - Sight Unseen, 37. P45K - What Have I Done, 38. Tempest & The Diaspora - Jasmine, 39. iammynewt - Egor [Version 2.0] (Skullduggery Remix), 40. Disharmony - Evolution, 41. Betty X - Shoot'em Up (Fury Road Mix)


Kolektywna wsp馧praca wielu muzyk闚 zazwyczaj ma miejsce w jakim okre郵onym celu. Inicjatywa charytatywnej i finansowej pomocy ofiarom styczniowej powodzi w Australii nale瘸豉 tym razem do Daniela Bruneta (w豉軼iciela labela Aphotic Audio) i Aarona Portera, muzyk闚 grupy Empty i jakby nie by這, Australijczyk闚.

Powodzie, kt鏎ych powodem by tropikalny cyklon Tasha, zniszczy造 w grudniu 2010 r. spor cz窷 tego, jak dot康 dosy spokojnie 篡j帷ego kontynentu, gdzie najbardziej ucierpia stan Queensland, kt鏎ego mieszka鎍om dedykowany jest album Surge & Subside.

Na dwu p造towym wydawnictwie znajduj si 32 utwory, a pozosta貫 dziewi耩 mo積a 軼i庵n望 za darmo ze strony projektu i tylko w przypadku zakupu CD. Tracklista to olbrzymia i pojawiaj si na niej arty軼i zwi您ani ze scen muzyki elektronicznej, industrialnej i industrialno-metalowej, chocia zaakcentowana jest g堯wnie ta pierwsza. W鈔鏚 tych 41 utwor闚, znajduj si wykonawcy bardzo lub 鈔ednio znani i ci, odkrywani na bie膨co, dzi瘯i takim w豉郾ie p造tom kompilacyjnym. Na pewno ka盥y fan muzyki alternatywnej s造sza wcze郾iej o Psyche, Assemblage 23, Angelspit, Skrew, Collide, I Parasite czy Dismantled. Inne, opisywane ju wcze郾iej w magazynie Fabryka, to Tempest & The Diaspora, NVEiN, Bound In Oblivion, iammynewt, Betty X, Streak, P45K i Empty. Pozosta貫 nazwy s mi kompletnie nieznane, bo dotycz nagra elektronicznych, kt鏎ych na co dzie nie s逝cham, ale tak jak ju wspomnia豉m, sk豉danki p造towe pozwalaj na zapoznanie si z nowymi zespo豉mi. W taki spos鏏 odkry豉m grup Maximum Sexy Pigeon.

Pierwszy CD pt. Surge rozpoczyna grupa Sensory Gate z utworem „Ianus”, zbudowanym na bazie powtarzaj帷ych si element闚 i przywodz帷ym na my郵 inspiracje elektroniczno-industrialnym projektem Front Line Assembly.
Nast瘼nie Angelspit wyst徙i w jednym ze swoich mniej ha豉郵iwych utwor闚 „Cold Hard Cash”. Angelspit zapowiedzia, 瞠 w tym roku nast徙i u nich personalne przetasowania, wi璚 warto przyjrze si temu zespo這wi jeszcze w obecnym sk豉dzie, najlepiej na 篡wo z Lords of Acid podczas ich ameryka雟kiej trasy w marcu 2011.

Utw鏎 „Drift (Ginger Snap5 Remix)” w wykonaniu Empty, to taneczny kawa貫k przeznaczony dla fan闚 muzyki electro/EBM. Po nim mo瞠my us造sze „Pain & Suffering” wykonany przez Bound In Oblivion, grup promowan przez magazyn Fabryka ju od paru 豉dnych lat (rozdawali鄉y ich promocyjne albumy na imprezie Maszyneria 6 w 2006 r.). ζtwo rozpoznawalny g這s Jonathana Case i jego dynamiczny mastering (s造szalny tak瞠 w utworach grup NVEiN i Tempest & The Diaspora, patrz ni瞠j) tworz ciekaw i harmonijn aran瘸cj.

Psyche zaskoczy mnie gospelowym intro w koncertowym wykonaniu utworu „The Beyond - Live (Flood Relief Edition)”, chocia im dalej w utw鏎, tym wi璚ej klasycznych rytm闚 electro/EBM. Natomiast grupa Streak, kt鏎a zamie軼i豉 na Surge sw鎩 najlepszy wed逝g mnie utw鏎 „Groovy Booty”, pochodz帷y z ich debiutanckiej p造ty, to ju industrialno-rockowe klimaty, tworzone przez gitary, rockowe wokale i ciekawe sample.

Diverje w „Suffer-control.org v2” wyszed naprzeciw oczekiwaniom fan闚 tanecznej muzyki electro, podobnie jak Dismantled w „Dead on Impact”. Po tej dynamicznej dawce przychodzi czas na IDM-owe i breakcore'owe zabawy z samplerem w wykonaniu jednego z przedstawicieli labela Tympanik Audio, grupy Lucidstatic („Operating Directive”). Zaraz p騧niej powr鏒 do dynamiki sygnalizuje Mangadrive w utworze „67 Gemini Starglider” i jest to kolejna propozycja muzyczna dla tych, kt鏎zy lubi uczestniczy w imprezach w stylu electro.

W tym miejscu jednak, zaczyna si najbardziej dla mnie interesuj帷a i najostrzejsza cz窷 CD Surge z powodu utwor闚 grup NVEiN, Skrew, Tempest & The Diaspora, Viral Millenium i Maximum Sexy Pidgeon. I szczerze m闚i帷, Streak tak瞠 powinien zale潭 si w tym zestawie.

Nowiutki utw鏎 „All So Wired” w wykonaniu ameryka雟kiego NVEiN, to niew徠pliwie gratka dla fan闚 rocka industrialnego, jak i wczesnych dokona Marilyn Mansona (ze wzgl璠u na aran瘸cje partii wokalnych, ale bez typowej dla Mansona monotonii). Tak瞠 „Universal Immolation”, to ca趾iem nowy utw鏎 nagrany przez niedawno reaktywowan grup Skrew. Tym razem wi璚ej w ich muzyce mroku i przestrzeni, typowej raczej dla black metalu ni metalu industrialnego, jakim charakteryzowa造 si utwory Skrew, pochodz帷e z lat 90-tych. Mo瞠my tu tak瞠 us造sze nowego wokalist, Ty Picketta. Jego g這s bardzo dobrze wpasowa si w brzmienie Skrew A.D. 2011 i tym samym, zast徙i on Adama Grossmana, kt鏎y zdecydowa si obj望 stanowisko gitarzysty w swoim zespole.

Wi璚ej energii wnosi jednak „IO” w wykonaniu Tempest & The Diaspora. Ta ameryka雟ka grupa prezentuj帷a od鈍ie穎n wersj metalu industrialnego, czai si na nas od d逝窺zego czasu, publikuje kontrowersyjne wideoklipy na YouTube i dopieszcza sw鎩 debiutancki album „Amanita Muscaria”.
Po „IO”, zjawiaj si Australijczycy z Viral Millenium ze 軼ian gitar rozpoczynaj帷 utw鏎 „Vomitosis”. I wszystko by這by fajnie, gdyby nie symfoniczne dodatki i zag瘰zczone beaty perkusji lub raczej chyba automatu perkusyjnego, kt鏎e mnie jednak zniech璚i造.
In-Fused („Misplaced (iammynewt e-RAGE Mix)”) to kolejna propozycja z kr璕u mrocznej, eksperymentalnej elektroniki dla fan闚 takich grup jak Dismantled lub I, Parasite.

Na potwierdzenie tezy, 瞠 ka盥a okazjonalnie wydawana kompilacja przynosi nowe muzyczne odkrycia, 瞠by nie powiedzie 'fascynacje', Surge zawiera utw鏎 Australijskiej grupy o dosy 鄉iesznej nazwie - Maximum Sexy Pidgeon. Brzmienie ich utworu spodoba這 mi od razu, tak, 瞠 od razu zacz窸am szuka ich strony w internecie z nadziej na dost瘼 do innych utwor闚.
Nie jest wy鈍iechtan prawd, 瞠 jak si cz這wiek starzeje, to ma problem z przystosowaniem do tego, co jest akurat trendy. Prawd jest, 瞠 je郵i ma si wyrobiony gust i reagowa這 si na co w przesz這軼i, to zareaguje si tak samo, kiedy tylko nast徙i odpowiedni bodziec. „Tunguska! (Water Retentive mix)” jest takim bod嬈em, co wi璚ej potwierdzaj to wszystkie osoby, kt鏎e tak, jak ja fascynuj si pot篹nymi, dynamicznymi utworami, pe軟ymi agresji, zimna, metalowo-industrialnych jazd i powtarzaj帷ych si partii gitar. „Tunguska!” jest przyk豉dem na to, jak powinno si robi dobry metal industrialny (i 瘸den 'old-schoolowy'; on nigdy si nie zestarza, ale zosta zniekszta販ony przez g堯wnie europejskie zespo造). Zdecydowanie s造cha tu inspiracje muzyk grup Ministry, Testify, Treponem Pal i Godflesh, ale MSP potrafi stworzy swoje w豉sne brzmienie w oparciu o powy窺ze wp造wy.

I na tym ko鎍zy si pierwsza cz窷 tego dwu p造towego albumu zatytu這wana Surge.
Drug cz窷 pt. Subside otwiera instrumentalny utw鏎 „Adrift” w wykonaniu Adama Paska, jako mi造 dla ucha kontrast w stosunku do poprzednich, gitarowych aran瘸cji. Ten australijski muzyk, wyst瘼uj帷y od ponad roku pod pseudonimem P45K znany jest z doskonale opracowanych, przestrzennych i instrumentalnych kompozycji, 鈍ietnie pasuj帷ych do r騜nego rodzaju film闚 oraz gier komputerowych.
Dalej mamy Assemblange 23 w utworze „Raw” utrzymanym w tym samym klimacie, co poprzednie utwory dedykowane imprezom electro/EBM. I, Parasite jest wykonawc nagrywaj帷ym zazwyczaj mroczne utwory, a ich d逝go ju trwaj帷e inspiracje grup Nine Inch Nails mo積a tak瞠 us造sze w prezentowanym tu „A Violence At Rest”. Tre嗆 utworu jest jednak bardzo zr騜nicowana, dojrza豉 i przewa瘸j smutne nastroje.

W nast瘼nej kolejno軼i, mamy kobiecy akcent w postaci alternatywno-elektronicznego Android Lust ze swoim nowym utworem „God in the Hole”, Soulchasm w remixie „My Facade” grupy Empty, o mieszanych, lirycznych, elektronicznych klimatach oraz Autoclav1.1 w bardzo pozytywnym, takim typowo „豉dnym” utworze pt. „Waxing”.

Anhedonia i ich „Rain”, to breakcore'owo-ambientowa elektronika przypominaj帷a nieco nagrania Kitaro, Klausa Schulze'a, Jean-Michele'a Jarre'a i podobnych instrumentalist闚. Z kolei Motion Fused to poboczny projekt muzyk闚 Empty, celuj帷y, podobnie jak P45K w klimatach przestrzennych, inspiruj帷ych wyobra幡i soundtrack闚 („Reflection Of Madness (Extended)”). Po nim pojawia si „The Wind” w wykonaniu ANGELTHEORY - kolejna pozycja dla fan闚 muzyki dark wave i electro, inspirowana dokonaniami Depeche Mode.
Utw鏎 „Colder” 'ocieka' wod dzi瘯i sugestywnemu intro i tworzy zgrabn ca這嗆 wraz z nagraniami P45K'a oraz Motion Fused. Jego wykonawca, Headdreamer powinien wed逝g mnie otwiera lub ko鎍zy jeden z album闚, zwa篡wszy tak na brzmienie utworu, jak i cel tej kompilacji.

„Ocean” w wykonaniu Collide to typowa dla nich elektronika, inspirowana w tym przypadku daleko-wschodnimi klimatami i zawieraj帷a liryczne, a wr璚z „mmmmmruczane” teksty ;)
Nie znalaz豉m informacji o grupie M(i)lkrun, ale zamieszczony utw鏎 „Lard Ram” sugeruje inspiracje scen zar闚no elektroniki lat 80-tych, jak i nowszymi dokonaniami, charakterystycznymi dla IDM, click'n'cuts i drum'n'bass. Utw鏎 Dark Territory pt. „Trista Me” w 'mantrowym' remiksie ANGELTHEORY to tak瞠 spora dawka elektroniki z tekstami w j瞛yku w這skim, a eksperymentator iammynewt, zainspirowany najcz窷ciej rytmami drum'n'bass i breakcore da si us造sze w swoim nowym, instrumentalnym utworze „itHURTS”.

Najsmutniejszy utw鏎 na Subside to „Grey Sky” w wykonaniu Flood of Rain, oparty g堯wnie na powtarzaj帷ych si akordach fortepianu i uzupe軟iaj帷ej je elektronice. Podobne, chocia bardziej syntetyczne brzmienia przynosi Blast Radius w „To Find Them Frozen”.

Druga cze嗆, Subside za nami. Jak wida, nie by這 tu agresywnych brzmie, ale zdecydowanie muzyka nastrajaj帷a do refleksji.

Surge & Subside CD zosta wyprodukowany w ograniczonej ilo軼i 500 egzemplarzy, ale jest i bonus. Ka盥y nabywca p造ty jest uprawiony do darmowego 軼i庵ni璚ia dziewi璚iu dodatkowych utwor闚, po wpisaniu na stronie internetowej tego wydawnictwa specjalnego kod umieszczonego na zakupionym CD.
Co zawiera ta paczka? Przede wszystkim niedost瘼ny do kupienia nigdzie indziej (w ramach tej kompilacji), drapie積y, gitarowy utw鏎 „Shoot'em Up (Fury Road Mix)” autorstwa Betty X oraz „Evolution” przygotowany przez grup Disharmony. Kolejne siedem bonusowych utwor闚 nades豉造 zespo造 opisane ju powy瞠j, czyli Sensory Gate i nieco egzotycznie brzmi帷y „Purgatory (Marco Zanza Devoted Mix)”, Empty z tanecznym „This Regret REDUX”, P45K z intryguj帷ym „Before Dawn” oraz bogatym w nastroje „What Have I Done”, Blast Radius z nastrojowym, ale nie pozbawionym beatu „Sight Unseen” i noisowy remix Skulldudgery „Egor [Version 2.0]” wykonany dla iammynewt. Jednak瞠 najci篹szym utworem wchodz帷ym w sk豉d tej dodatkowej paczki jest „Jasmine” w wykonaniu Tempesta i jego Diaspory. Ta grupa nagrywa tylko mocne rzeczy.

Jak wida z powy窺zego, Surge & Subside nie przynosi odgrzewanych utwor闚, ale w wi瘯szo軼i przypadk闚 ca趾iem nowe i niepublikowane wcze郾iej nagrania lub te ich miksy. Warto je kupi, aby Aphotic Audio m鏬 przekaza pieni康ze ze sprzeda篡 na wy瞠j wspomniane cele charytatywne, ale tak瞠 w celu zapoznania si z utworami, kt鏎e pojawi si nied逝go na kolejnych lub, w niekt鏎ych przypadkach, debiutanckich p造tach opisanych tu wykonawc闚. (NINa, 23/02/2011)


V/A website | Aphotic Audio
Nota prawna
Szukaj w magazynie

Magazyn hostuje
Wersje
Nawigacja
START
PLIKI
Opowiadania
ARCHIWA
Archiwum o magazynie
Archiwum historii magazynu
Archiwum wywiad闚
Archiwum recenzji muzyki
Archiwum recenzji gier
Archiwum recenzji ksi捫ek
Archiwum artyku堯w
Archiwum news闚
Archiwum podcast闚
Archiwum legalnej muzyki - pliki
Archiwum promocyjnych imprez
Archiwum manifest闚 industrialnych
O FABRYCE
Sk豉d Fabryki
Kontakt
POZOSTAΒ
Linki
Zaktualizowane artyku造
Magazyn Fabryka - transformacja
[gry] You Are Empty
[gry] Kingpin: Life of Crime
Filter - Hamburg, 18.08.2013 [recenzja koncertu]
Nine Inch Nails [recenzje]
Subskrybuj
Newsy
Artyku造
Legalne mp3
Linki
Follow us: SoundCloud | Tumblr | Blogger | Google+ Magazine | Google+ Reviews | Google+ Heatwave

Design created by Look | Coded by eWe | Modified by NINa. Theme by GFXpixel.info modified by NINa | Social icons by Fatcow, Icondock, PR. Lloyd and NINa.

1,312,033 Unikalnych wizyt

Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2016 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.