O Fabryce
Skocz do
Start > Wszystkie artyku造 > SONIC VIOLENCE > Sonic Violence [recenzje]
Sonic Violence [recenzje]
Jagd |1990, Peaceville Records, +++|

1. Saturation, 2. Crystalization, 3. Blasphemer, 4. Tortured [Dub], 5. Adrenalin, 6. Ritual, 7. Symptom, 8. Force, 9. Maniac, 10. Glory


Undergroundowa Wielka Brytania w latach 90-tych, to ci庵le ruch muzyczny bazuj帷y na brudnym brzmieniu gitar i punkowej werwie. To tak瞠 odpowied na trudne warunki spo貫czne, a tak瞠 rosn帷a fascynacja klasyczn muzyk industrialn.
W ten spos鏏 odbieram tak瞠 muzyk Sonic Violence, grupy ju nie istniej帷ej, kt鏎a pozostawi豉 po sobie tylko, lub a dwa pe軟e albumy. Prostota kompozycji, ci篹ar gitar i industrialne dodatki, kojarzone z monotonn prac cz這wieka b璠帷ego trybikiem w przetw鏎czej maszynie, to wizyt闚ka tego brytyjskiego zespo逝.

Utwory Sonic Violence nie r騜ni si jako znacz帷o jedne od drugich, a ta docelowo wypracowana monotonia zadowoli s逝chaczy z okre郵onymi wymaganiami co do ci篹aru i budowy kompozycji, chocia mo瞠 szybko znudzi tych, szukaj帷ych bardziej zr騜nicowanego brzmienia. Tak celow powtarzalno嗆 d德i瘯闚 opartych na jednostajnym rytmie od pocz徠ku prezentowa Godflesh, i dzi瘯i temu ujednoliceniu sta si tak znany, jak i ceniony.

Je郵i chodzi o Jagd, to na uwag zas逝guje bardzo dobra wsp馧praca gitarzyst闚 i perkusisty oraz wokale, dopasowane do tego rodzaju muzyki. Nie jest to growling ani nie s to przestery. To czego zesp馧 nie dopracowa, to brzmienie perkusji na tym albumie. P豉ska, jak gdyby brzmienie ucieka這 podczas pracy perkusisty. My郵, 瞠 jest to g堯wnie wada masteringu, bo 15 lat p騧niej, maj帷 do dyspozycji nowocze郾iejszy sprz皻 da這by si 豉two wyr闚na beat, nadaj帷 mu g喚bsze, pot篹niejsze brzmienie.

Cieszy mnie bardzo fakt, 瞠 zesp馧 nie u篡wa klawiszy, bo te mog造by tylko zmi瘯czy ich surow muzyk. Bez nich sta豉 si chrapliwa, prymitywna, poga雟ka i wr璚z rytualna. Niejednokrotnie zreszt odnosz wra瞠nie, 瞠 zesp馧 wzorowa si na muzyce folklorystycznej: afryka雟kiej, australijskiej, india雟kiej, czy w zasadzie ka盥ej, w kt鏎ej u篡wa si b瑿n闚 jako podk豉du do stworzenia symbolicznego, wprowadzaj帷ego w trans, powtarzaj帷ego si rytmu. Nie daleko tu jednak od folkloru i jego rytmiki do industrializacji, bo praca maszyn, a tak瞠 d德i瘯i przez nie wydawane, uwidaczniaj monotoni i schematyczno嗆, co tak瞠 wp造wa na powtarzalno嗆 ca貫go dzia豉nia, a co za tym idzie, wprowadzania patrz帷ego lub s逝chaj帷ego w swoisty trans.
Sonic Violence wpl鏒 jednak瞠 w swoj muzyk elementy muzyki klasycznej, jak intro do "Saturation" i "Tortured (Dub)".

Osobi軼ie bardzo podoba si "Ritual" dzi瘯i "przeja郾ieniom" pojawiaj帷ym si w pewnych momentach trwania utworu i oczywi軼ie powtarzalno軼i rytmu. Podobnie w "Glory" pojawiaj si zawi您ki melodii poprzez podnoszenie tonacji instrument闚 o "oczko" wy瞠j. Je郵i kto preferuje punkowe, lub nawet crustowe brzmienie, to polecam zapozna si z "Crystalization". Natomiast "Blasphemer" wydaje si by najbardziej rozpoznawalnym utworem Sonic Violence z tego albumu, posiadaj帷ymi "prawie" zwrotki i refreny, ci庵le jednak bazuj帷ym na ci篹arze i chyba jedynym, nadaj帷ym si do prezentacji w mniej lub bardziej znanym radiu, oferuj帷ym muzyk alternatywn.

Zesp馧 mia wszelkie cechy aby sta si kultowym, ale albo nie zabiega o popularno嗆, albo te zaplanowana strategia nie dosz豉 do skutku. Dowiemy si o tym oczywi軼ie w wywiadzie, jaki powstaje z ramienia magazynu Fabryka Industrial Rock.

P造ta Jagd powsta豉 przy wsp馧pracy takich muzyk闚 jak Andy Whiting (bas), Murray Blake (gitara), Elmer, kt鏎ego nikt w zespole nie pozna pod prawdziwym imieniem i nazwiskiem (perkusja) oraz charyzmatyczny lider Dave "Auntie" Godbald (wokale, gitara), na niekt鏎ych zdj璚iach wizualnie przypominaj帷y mi nieco skrzy穎wanie Jamesa M. Keenan"a (Tool, A Perfect Circle) i Jonathana Devoy"a (Jerk, Ink).
Tak瞠 wytw鏎nia, kt鏎a wyda豉 t p造t – Peaceville, to przede wszystkim w latach 90-tych label kultowy, stawiany na r闚ni z, tak瞠 brytyjskim Earache, i koncentruj帷y si na ci篹kiej, gitarowej muzyce typu metal, hardcore czy te crossover. Earache wydawa豚y mi si jednak lepszym strza貫m, ze wzgl璠u na szersz promocj oferowan zespo這m i lepsze kana造 dystrybucji.
Zar闚no zesp馧 jak i ta p造ta zdecydowanie zas逝guj na szerszy rozg這s ni otrzyma造 dotychczas. Polecam. (NINa)

Transfixion|1992, Dreamtime, ++|

1. Asphyxia, 2. Mind-Field (mix), 3. Factory, 4. Torment, 5. J.F.R.O., 6. Drill, 7. Malice, 8. Catalepsy (remix)


Wojna? Wybuch atom闚ki? Ska瞠nie? Uszkodzenie reaktora? Wyj帷y sygna syreny alarmowej, stosowany w takich przypadkach od razu podnosi poziom adrenaliny. Alarmuj帷o rozpoczyna si utw鏎 "Asphyxia" (w medycynie oznacza niedob鏎 tlenu we krwi, kt鏎y prowadzi do utraty przytomno軼i i cz瘰to 鄉ierci, gdy chory pozostawiony zostaje bez opieki szpitalnej), zwiastuj帷 drugi, i jak dot康 ostatni pe軟y album Sonic Violence, wydany w dwa lata po debiucie.
Wycie syreny lekko przechodzi w ci篹ki, monotonny bas z nadal utrzymuj帷ym si alarmem w tle, a w nast瘼nej kolejno軼i do basu do陰czaj sample i wokale, tak瞠 perkusja i gitary, co daje ju przedsmak muzyki wype軟iaj帷ej album Transfixion... chocia nie do ko鎍a. Jest ci篹ko, podobnie jak na p造cie Jagd, bo zesp馧 b璠帷 wiernym obranemu kierunkowi, prezentuje kolejne industrialno-grindowe granie, chocia na drugiej p造cie mo積a ju us造sze wi璚ej industrialnych sampli, a tak瞠 wp造wy, np. zimnej fali (Joy Division i Bauhaus), g堯wnie w ponad dziewi璚io-minutowym "Mind-Field" oraz w "Torment".

Oczywi軼ie, nie wybra豉m tej p造ty do recenzji specjalnie z powodu utworu o przewrotnym tytule "Factory" ;) "Fabryka", to trzecia kompozycja na p造cie, powolna, monotonna, chocia nie tak ci篹ka, jak poprzednie utwory tego zespo逝, z kt鏎ych ka盥y z powodzeniem m鏬豚y zawiera w tytule s這wo "fabryka", "produkcja", "stocznia", "platforma wiertnicza", "przemys ci篹ki" itd.

Zesp馧 nagra Transfixion w sk豉dzie: Elmer (perkusja i wokale), Paul (bas), Andy (bas), Peri (perkusja) i Bill (samplery). O ile o p造cie Jagd mo積a powiedzie, 瞠 zawiera豉 minimalizm, trans i agresj, o tyle Transfixion prezentuje si eksperymentalnie i depresyjne. Zesp馧 zacz掖 bardziej skupia si na samplerach ("J.F.R.O.", "Malice", Catalepsy (remix)), co bardziej ni kiedykolwiek przyczyni這 si do definitywnego przesuni璚ia Sonic Violence do szufladki z napisem "industrial". Mniej na tej p造cie tekst闚, wokali, mniej te pracy gitarzyst闚. Wyra幡ie nast徙i這 odej軼ie od grind i metalu na rzecz zabawy z samplerami. Z "篡wych" instrument闚 dominuje monotonia basu (grupa mia豉 w sk豉dzie, jak wida powy瞠j, jednocze郾ie dw鏂h basist闚) i perkusji, ju nie tak p造tkiej jak na Jagd, ale tu i 闚dzie zast徙ionej samplerami.

Sonic Violence planowa wydane trzeciej, pe軟ej p造ty w rok po Transfixtion, jednak nigdy do tego nie dosz這, i nie wydaje si aby zosta豉 kiedykolwiek wydana, bo muzycy w豉snor璚znie pogrzebali swoj przesz這嗆. Zamiast tego w 1993 r. ukaza豉 si p造tka z czterema miksami pt. The Blastecyst Mixes, a zesp馧 rozwi您a si.
Basista Paul Taylor ma sw鎩 solowy, elektroniczny projekt Gusto Extermination Fluid kolaboruj帷y z labelem MoMT, a kt鏎ego muzyki mo瞠cie pos逝cha na Myspace.

http://www.myspace.com/sonicviolence | http://www.spirit-of-metal.com/discographie-groupe-Sonic_Violence-type-Albums-l-en.html
Nota prawna
Szukaj w magazynie

Magazyn hostuje
Wersje
Nawigacja
START
PLIKI
Opowiadania
ARCHIWA
Archiwum o magazynie
Archiwum historii magazynu
Archiwum wywiad闚
Archiwum recenzji muzyki
Archiwum recenzji gier
Archiwum recenzji ksi捫ek
Archiwum artyku堯w
Archiwum news闚
Archiwum podcast闚
Archiwum legalnej muzyki - pliki
Archiwum promocyjnych imprez
Archiwum manifest闚 industrialnych
O FABRYCE
Sk豉d Fabryki
Kontakt
POZOSTAΒ
Linki
Zaktualizowane artyku造
Magazyn Fabryka - transformacja
[gry] You Are Empty
[gry] Kingpin: Life of Crime
Filter - Hamburg, 18.08.2013 [recenzja koncertu]
Nine Inch Nails [recenzje]
Subskrybuj
Newsy
Artyku造
Legalne mp3
Linki
Follow us: SoundCloud | Tumblr | Blogger | Google+ Magazine | Google+ Reviews | Google+ Heatwave

Design created by Look | Coded by eWe | Modified by NINa. Theme by GFXpixel.info modified by NINa | Social icons by Fatcow, Icondock, PR. Lloyd and NINa.

1,310,097 Unikalnych wizyt

Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2016 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.