O Fabryce
Skocz do
Start > Wszystkie artyku造 > DESSAU > Dessau [recenzje]
Dessau [recenzje]
The Truth Hurts |Wax Trax II, 2009, ++++|

01. On the Banks, 02. Revenge, 03. Sun, 04. Chalk Line, 05. Rest My Eyes, 06. Trevethan, 07. Black Ball, 08. Seldom Traveled, 09. Suffer 16, 10. Beijing, 11. Unshakeable, 12. Europe Light, 13. Imperial Hotel, 14. Crutch of Utility, 15. Red Languages, 16. Isolation (Live), 17. Ceremony (Live)


Atmosfera Chicago ma jaki niezaprzeczalny urok i dotyka on kolejne zespo造 sceny coldwave i industrial rock. Kultowy Wax Trax!, pierwotnie sklep muzyczny w Denver, a potem wytw鏎nia p造towa w Chicago w latach 80-tych i 90-tych nakr璚a豉 nas p造tami z zwarto軼i muzyczn, wspieraj帷 te gatunki muzyczne. Po przekszta販eniu labela w Wax Trax II, nadal produkuje on ciekawe p造ty, a w鈔鏚 nich znalaz這 si nowe wydawnictwo Dessau - "The Truth Hurts 1985 - 2000".

W ci庵u 15 lat nazbiera這 si zespo這wi r騜nego rodzaju dem, wersji koncertowych i utwor闚, kt鏎e nigdy nie znalaz造 si na 瘸dnej p造cie CD a tylko na winylach, i kt鏎e pos逝篡造 na zape軟ienie tego retrospektywnego CD. S te co najmniej dwa wa積e nazwiska, kt鏎e pojawiaj si w kontek軼ie tego albumu, a my郵 o Paulu Barkerze z pierwotnego sk豉du Ministry (a obecnie w kilku projektach, jak U.S.S.A. i Flowering Blight) oraz Richardzie Patricku (Filter, Army of Anyone). Ale o nich p騧niej, bo muzykiem, kt鏎y sta i stoi za Dessau jest niezmiennie John Elliott.

P造t rozpoczyna "On The Banks" z samplowanym d德i瘯iem samochodu szybko przeje盥瘸j帷ego po torze wy軼igowym, chocia mam wra瞠nie, 瞠 raczej takiego filmowego, jakie mo積a by這 ogl康a na filmach z lat 50-tych i kt鏎y p騧niej parokrotnie przewija si przez kompozycj, co w pewnym momencie staje si denerwuj帷e. Utw鏎 rozkr璚a si a do industrialno-rockowej jazdy, a nawet pog豉郾ia pod sam koniec. Zdecydowanie za kr鏒ki, by m鏂 si nim nacieszy, nie rozwija tego, co mo積a by jeszcze poszerzy. Wed逝g obja郾ie we wk豉dce do CD, "On The Banks" pojawi si w 1999 r. na albumie 50 State Songs.

"Revenge" brzmi bardzo oldschoolowo, chocia mniej ni na pierwszej, synth-popowej p造cie Ministry ;) Wydany zosta oryginalnie na sk豉dance "Another Prick In The Wall" i oczywi軼ie jest to cover.
W "Sun" s造cha funkowo-housowe brzmienie i jeszcze co, co niekt鏎zy ze s逝chaczy dobrze zaznajomionych z tematem mog kojarzy z innym zespo貫m z Chicago - Die Warzau. W istocie, utw鏎 jest produktem sto逝 mikserskiego, obs逝giwanego przez Van Christie'go, wsp馧za這篡ciela Die Warzau. Razem z Jimem Marcusem prowadzili studio Warzone Records w Chicago, z kt鏎ego us逝g korzysta豉 spora liczba zespo堯w. A na basie Paul Barker. Utw鏎 jest mixem zamieszczonym na p造cie "Details Sketchy" z 1995 r., z kt鏎ego pochodzi tak瞠 nast瘼ny na li軼ie "Chalkline", i kt鏎y najch皻niej omin窸abym i w recenzji, i w s逝chaniu, bo jest kompletnie nie w moim stylu. Ale nie jest to utw鏎 z造, wymaga jednak innego ucha, bo muzyka ta tak瞠 pochodz帷a z Warzone Studio ma w sobie za du穎 house, nu jazz i trip hopu. Produkcja Van Christie, a programowanie, mi璠zy innymi, wspomniany wy瞠j Jim Marcus, muzyk pomys這wy i inteligentny, z kt鏎ego strony mo瞠 pojawi si jeszcze niejedna fajna p造ta.

"Trevethan", "Rest My Eyes", "Black Ball" wraz z "Seldom Travelled" i "Suffer 16" tworz s造nn, nie publikowan wcze郾iej pi徠k kompozycji z udzia貫m Barkera, ale tak瞠 Jeffa "Crittera" Newella (w roli asystenta przy miksowaniu "Trevethan" i "BlackBall"), Johna Treventhana i Richarda Patricka.

Ale po kolei. "Rest My Eyes" to taki utw鏎 w kt鏎ym Paul Barker czu豚y si bardzo dobrze, gdyby jego basowego stanowiska nie przej掖 niejaki Barry Nelson. Prosta, dynamiczna linia basu, kt鏎a nie wymaga豉 zbytniej wirtuozerii a tylko precyzji, zdominowa豉 ten utw鏎. Pojawia si tu te inny instrument, nietypowy jak na muzyk industrialn czy coldwave, a mianowicie rogi, na kt鏎ych zagra Terry Townson.
"Trevethan" (jak mi這, tytu utworu to nazwisko programisty!) to dosy ponury i monotonny utw鏎, ale dobrze, 瞠 si tu znalaz, jako niepublikowany wcze郾iej rodzynek. Po nim kolejny na li軼ie jest "Black Ball" w stylu starego Ministry, nadaje si zar闚no do s逝chania w domu, jak i na imprezie, z agresywnymi wokalami Johna Elliota, motoryk basu Nelsona i 豉dnie po這穎nymi gitarami w wykonaniu Mike Orra.

I wracamy na 軼ie磬i poprawnie opisane i wypalone na CD, to jest do numeru osiem. "Seldom Traveled" zawiera proste, rytmiczne brzmienie w wykonaniu Paula Barkera (kt鏎y tu tak瞠 zagra nie tylko na basie ale i gitarze) i Johna Elliota. To jednak瞠 taki t瘼y utw鏎, w kt鏎ym poza powracaj帷ymi zwrotkami i precyzyjnie rozmieszczonymi klawiszami, praktycznie nic innego si nie dzieje.
Dziewi徠ka to "Suffer 16", "cierpi帷a szesnastka" z klimatem jak u Kraftwerk, starego Die Krupps i Front 242, chocia pozornie, bo po marszowym intro wchodz gitary w wykonaniu, mi璠zy innymi, Richarda Patricka z Filter. To dosy w軼iek造 utw鏎 i rozwija si w pewnych miejscach a do granic koncentracji. Utw鏎 ko鎍zy d德i瘯 saksofonu, chocia Mike Griffith, kt鏎emu przypad這 to zadanie nie mia za du瞠go pola do popisu.

Kultowy ju "Beijing" z pi瘯n, dynamiczna lini basu, tak charakterystyczn dla muzyki coldwave zar闚no w USA jak i w Europie. I to jest namiastka tego czaru, o kt鏎ym pisa豉m na pocz徠ku recenzji w kontek軼ie Chicago. Utw鏎 pochodzi z p造ty "Dessau" wydanej w 1995 r., i co ciekawe to nie Barker (jak mo積a by przypuszcza, wiedz帷, 瞠 by on tak瞠 zaanga穎wany w muzyk Dessau), ale Barry Nelson gra tu na basie. W podobnym klimacie utrzymane s utwory "Europe Light" i "Imperial Hotel", oba z p造ty "Happy Moods" z 1986 r. Ich charakterystycznym motywem jest ‘schodkowany' bas w otoczce r騜nego rodzaju beat闚 automatu perkusyjnego.

Po "Beijing" pojawia si "Unshakeable" z gotyckim wyd德i瘯iem i struktur tak瞠 opart na notorycznej linii basu, znan z utwor闚 The Sisters of Mercy, wzbogacon riffami gitar i perkusj, jakby 篡wcem wyj皻 z nagra Joy Division. Mi貫 dla ucha fan闚 tamtych brzmie. I lat, bo to utw鏎 z 1986 r., a w muzyce dzia這 si wtedy bardzo du穎.

"Crutch of Utility" i "Red Languages" to te ju oczywiste starocie, co pozna od razu po basie i gitarach. Wtedy w modzie by這 takie w豉郾ie brzmienie, bliskie new romantics, chocia ci庵le "po gotycku" ch這dne. Wiele spo鈔鏚 utwor闚 zespo逝 The Danse Society mia這 w豉郾ie taki wyd德i瘯, jak te dwa utwory. Pojawi造 si one na debiutanckim, singlowym winylu Dessau - "Red Languages" wydanym w 1985 r. W "Crutch of Utility" s造cha ogromne ilo軼i pomy貫k, niepoprawnego masteringu, ale i tak utw鏎 ma sw鎩 urok dla ka盥ego, kto dorasta w tamtych czasach.

Dwa ostatnie utwory na p造cie to wersje koncertowe - "Isolation", wydany na singlu pod tym samym tytu貫m w 1988 r., wyprodukowanym przez Ala Jourgensena z Ministry (gdzie te zagra na gitarze), oraz "Ceremony" - i oba s coverami utwor闚 autorstwa Joy Division.

Prawda o tym albumie jest jednak smutna. "The Truth Hurts" sta si jednym z najch皻niej piraconych p造t tego roku i linki do plik闚 mo積a zaobserwowa na wielu przede wszystkim, co podkre郵am, rosyjskich stronach internetowych, w tym blogach i torrentach. Rosjanie nie podlegaj sankcjom Unii Europejskiej, a Ameryka雟kie labele te nie wiele mog z tym zrobi, wi璚 obawiam si, 瞠 wkr鏒ce ten album b璠zie sprzedawany po pi耩 cent闚 od utworu, kt鏎ego to dochodu z tej nielegalnej sprzeda篡 nie zobacz ani tw鏎cy utwor闚, ani Wax Trax II.
We嬈ie to pod rozwag, je郵i najdzie was ochota na 豉twe 軼i庵ni璚ie utworu zamiast zap豉ceniu i tak w sumie niewielkiej sumy za prawdziwy CD z wysokiej jako軼i wydrukami, zakupiony w Wax Trax II, gdzie dwa ("Sun" i "Suffer") z siedemnastu utwor闚 mo積a 軼i庵n望 za darmo. (NINa)

PS. Podzi瘯owania dla Barta i Davida z Wax Trax II za dostarczenie CD do recenzji.

Details Sketchy |Fifth Colvmn Rec, 1995, ++|

1.Sun,2.(Un) Shakeable,3.Muscle,4.Chalk Line,5.Sunburn,6.History,7.Chalk Rub,99.Old Dudes Rest


Dessau to tzw. supergrupa, z這穎na z muzyk闚 zwi您anych z r騜nymi rockowo-industrialnymi zespo豉mi. Trzonem zespo逝 s John Elliott i Norm Rau, a poza nimi na p造cie udzielali si, 瞠by wymieni najbardziej znanych: Paul Barker (Ministry), Jim Marcus (Die Warzau), Luc Van Acker (Revolting Cocks), Richard Patrick (Filter) i inni. Co do muzyki, to mamy tu kilka rockowych kawa趾闚 w otoczce sampli i loop闚, jednak瞠 fuzja ta nie pora瘸 pomys這wo軼i czy dynamik. Po prostu par utwor闚, do kt鏎ych ka盥y z muzyk闚 do堯篡 troch w豉snej inicjatywy. Najlepszy to 'History'. P造ta sk豉da si z 99 utwor闚, z tego po 7 nastepuje 91 pustych. (NINa)

www.myspace.com/dessau
Nota prawna
Szukaj w magazynie

Magazyn hostuje
Wersje
Nawigacja
START
PLIKI
Opowiadania
ARCHIWA
Archiwum o magazynie
Archiwum historii magazynu
Archiwum wywiad闚
Archiwum recenzji muzyki
Archiwum recenzji gier
Archiwum recenzji ksi捫ek
Archiwum artyku堯w
Archiwum news闚
Archiwum podcast闚
Archiwum legalnej muzyki - pliki
Archiwum promocyjnych imprez
Archiwum manifest闚 industrialnych
O FABRYCE
Sk豉d Fabryki
Kontakt
POZOSTAΒ
Linki
Zaktualizowane artyku造
Magazyn Fabryka - transformacja
[gry] You Are Empty
[gry] Kingpin: Life of Crime
Filter - Hamburg, 18.08.2013 [recenzja koncertu]
Nine Inch Nails [recenzje]
Subskrybuj
Newsy
Artyku造
Legalne mp3
Linki
Follow us: SoundCloud | Tumblr | Blogger | Google+ Magazine | Google+ Reviews | Google+ Heatwave

Design created by Look | Coded by eWe | Modified by NINa. Theme by GFXpixel.info modified by NINa | Social icons by Fatcow, Icondock, PR. Lloyd and NINa.

1,350,020 Unikalnych wizyt

Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2016 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.