Testify [recenzje]
Dodane przez NINa dnia 07.10.2007 13:10
Triviality Beyond Acceptance |Van Richter, 2002|

01. White Skinned Heroine, 02. Fragile Puppet, 03. Grinning Sun, 04. Invisible Hell (The Plumsack), 05. Abuser's Gabble, 06. The Entaglement Of Sexus, 07. Karl Found Out: The Definition, 08. Braindead Friction, 09. The Seed Of Wrath, 10. Dumb/Numb/Gun, 11. Under The Cold Moon


Ostatnia p造ta w dyskografii Testify, wydana jeszcze w czasach aktywno軼i grupy, zawiera na szcz窷cie takie same gitarowe, industrialno-metalowe brzmienia, jakie przynios造 temu niemiecko-ameryka雟kiemu zespo這wi og鏊no鈍iatowe zainteresowanie i szacunek. To jednak p造ta najci篹sza z ca貫j ich dyskografii, bo gitary zosta造 nastrojone jako ni瞠j, a elektronika zosta豉 zdecydowanie zduszona.

"White Skinned Heroine" otwiera ten album dosy powtarzalnymi rytmami i wygl康ana to, 瞠 zawarto嗆 zapowiada si mniej eksperymentalnie ni poprzednie wydawnictwa, chocia jak dla mnie nie jest to najlepszy utw鏎 na intro. "Fragile Puppet" wskakuje nagle z gitarowymi riffami charakterystycznymi dla Skrew (podobie雟two nieprzypadkowe, bo jedn z wcze郾iejszych p造ty Testify - Mmmyaoooo, wyprodukowa gitarzysta i lider Skrew - Adam Grossman), utw鏎 nie ma jednak tej mocy co utwory Skrew, chocia psychotyczne zawodzenie ch這pca i jego monologi w j瞛yku niemieckim przykuwaj uwag. "Grinning Sun" charakteryzuj metalowo-industrialno-gotyckie brzmienia, a sam utw鏎 troch mnie znudzi.

Dopiero w nast瘼nych kompozycjach Testify pokaza這, na co ich naprawd sta! Dzi瘯i doskona造m aran瘸cjom i nastrojom, jakiej demoniczno軼i wychodz帷ej z zestawienia gitar, wokali, perkusji i basu, wybijaj si utwory "Invisible Hell (The Plumsack)", genialny "Abuser's Gabble" i mistrzostwo w wykonaniu zespo逝 - "The Seed Of Wrath". Szczeg鏊nie te dwa ostatnie s doskona造mi przyk豉dami na utwory utrzymane w stylistyce industrial metal, z pot篹n sekcj perkusja-bas, swobodnie p造n帷ymi riffami gitar, (kt鏎e w niekt鏎ych miejscach staj si nieobliczalne!) no i oczywi軼ie powtarzalnymi elementami refren闚, wykrzyczanych czy te 'wycharczanych' g這sem niezapomnianego, charyzmatycznego Myka Junga, nadaj im na d逝go pami皻ane brzmienie. My郵, 瞠 s to trzy najlepsze utwory Testify, jakie kiedykolwiek nagrali, g這wa sama chodzi w takt fuzji riffy - perkusja, wraca si do tych utwor闚 zaraz po ich zako鎍zeniu, a apokaliptyczny "The Seed Of Wrath" powinien dosta jak捷 znacz帷 nagrod za ca這kszta速 wykonania.

Je郵i dobrze przys逝cha si cytowanemu tekstowi w "Karl Found Out: The Definition": "Testify: Third. Testify - European project, a poor mimicry of Ministry, extremely non-innovative, cheap and trivial beyond acceptance" (w wolnym t逝maczeniu: "Trzecie znaczenie Testify: Projekt europejski, beznadziejnej jako軼i kalka Ministry, ekstremalnie wt鏎ny, ubogi, trywialny i kompletnie nie do przyj璚ia"), to nie da si ukry, 瞠 prawdopodobnie zesp馧 cynicznie sparafrazowa jedn ze zgry幢iwych recenzji, jakie by mo瞠 pojawi造 si pod adresem ich muzyki. Ministry niew徠pliwie by這 dla Testify jakim przyk豉dem na solidnie zbudowane industrialno-metalowe utwory, tak samo jak Skrew, ale ci篹ko tu m闚i o kopii, a ju najmniej o beznadziejnej zawarto軼i i jako軼i ich muzyki (patrz wy瞠j: "The Seed Of Wrath" i Abuser's Gabble").

"The Entaglement Of Sexus" przynosi ju nieco 豉twiejsze, rockowe brzmienie, z mocno samplowanym t貫m, i szczerze m闚i帷 w豉郾ie ten monotonny beat staje si nudny w pierwszej kolejno軼i. "Braindead Friction" brzmi zdecydowanie rockowo, w stylu Ministry ;), a "Dumb/Numb/Gun" zawiera troch blackmetalowe klimaty, g堯wnie dzi瘯i wokalom, chocia nadal zachowuje industrialno-metalowe brzmienie. Podoba造 mi si takie nieco 'szklane' sample zastosowane w tle, mo瞠 nie pasuj帷e do utworu jako takiego, ale intryguj帷e swoj kontrastowo軼i. Utw鏎 ten por闚na豉bym do tw鏎czo軼i Skrew, podobnie jak om闚iony wcze郾ie "Fragile Puppet".

Ostatnia kompozycja "Under The Cold Moon" charakteryzuj nieco mniej wyostrzone gitarowe riffy, wolniejsze tempo i wi璚ej zabawy z elektronik. Niew徠pliwie transowy, ale jak dla mnie najs豉bszy utw鏎 na tym albumie, a do tego trwa troch ponad... 10 minut. Bardzo chcia豉bym, 瞠by "The Seed of Wrath" trwa tyle samo!

Nagrania na Triviality Beyond Acceptance s dojrza貫, rozbudowane i s造cha, 瞠 zesp馧 wykorzysta swoje wieloletnie do鈍iadczenie. Testify niejako wypracowa swoje brzmienie w ci庵u prawie dziesi璚iu lat od momentu wydania pierwszej EP (Testify '01 ukaza豉 si w 1993 r.) i naprawd szkoda, 瞠 rozpad si po nagraniu tak dobrego albumu. Mimo tego, odnosz satysfakcjonuj帷e wra瞠nie, 瞠 muzycy dali z siebie wszystko i nie sko鎍zy這 si to 豉twi幡ie wydawania p造ty z remiksami lub The Best Of. Nie wiem jak bardzo Testify przychyla si do sugestii swoich fan闚, ale nagrania te raczej powsta造 z indywidualnej inicjatywy.

Par lat po rozpadzie Testify, Myk Jung zasili szeregi Schuldt (grupy niemieckiego muzyka Tima Schuldta), z kt鏎 nagra p造t First Error Code, a poza tym wydaje solowe p造ty firmowane w豉snym nazwiskiem, chocia ju nie z takim ci篹kim brzmieniem, jak w Testify.
Rascal Nikov od 2002 r. kontynuuje swoje elektroniczne pasje w znanym, niemieckim, futurepopowym zespole – Rotersand.

Triviality Beyond Acceptance wraz z Mmmyaooo to dwie p造ty w dyskografii Testify, z kt鏎ymi nale篡 si bezwzgl璠nie zapozna, aby do鈍iadczy pot璕i muzyki tego zespo逝. (NINa, 14/07/2010)

Crack The Mind |Van Richter, 1999|

01. Violin, 02. I Am The Gas To Burn, 03. Guevara, 04. The War Of Minds, 05. Wreck Me, 06. Dumb (Die Krupps Remix), 07. Under Queen Whore's Grim Protection (She Is Me), 08. Head Of Compassion (Plastic Attack Mix), 09. Quest Of Nothing (Warzone Pharmaceuticals Mix)


Testify to niemiecko-ameryka雟ki zesp馧, kt鏎y w swoim sk豉dzie mia takich muzyk闚, jak Rascal Nikov, Myk Jung, Moses W., Eddie Logan, George McKinley i Mathias Black. Rascal i Myk znali si przed utworzeniem Testify, poniewa obaj grali w EBM-owej grupie The Fair Sex w latach 80-tych.

Utw鏎 "Violin" z powtarzaj帷ymi si riffami gitar oraz refrenami i 'zachrypni皻ym' g這sem Myka Junga, dynamicznym uderzeniem rozpoczyna p造t Crack The Mind. Takim sposobem zapoznajemy si od razu z charakterystycznym brzmieniem Testify, kt鏎e towarzyszy nam b璠zie nie tylko na tej, ale i pozosta造ch p造tach w dyskografii tego zespo逝.
Nast瘼ny utw鏎 na li軼ie to "I Am The Gas To Burn", przypominaj帷y klimat utwor闚 Motorhead, z 'podkr璚onymi' riffami oraz narastaj帷 i zag瘰zczaj帷 si fuzj gitar, perkusji i basu pod koniec trwania utworu. Natomiast "Guevara" to ju industrialno-metalowa jazda z ci皻ymi riffami gitar, idealna do headbangingu, i co ciekawe, trwa dok豉dnie tyle samo ile poprzednik, 4 minuty i 58 sekund. Muzyka Testify to czysta agresja wyra穎na za pomoc niezbyt skomplikowanych aran瘸cji, pe軟ych brutalno軼i, ci篹aru i z這軼i, co w zasadzie uwydatnione zosta這 tak瞠 w utworze "The War of Minds", kt鏎y dodatkowo w tek軼ie zawiera tytu這w fraz "Crack The Mind".

M鎩 typ na najlepszy utw鏎 na ca貫j p造cie to jednak "Wreck Me". Reprezentuj go genialne sol闚ki i sprytne sterowanie nastrojem poprzez odpowiednie aran瘸cje oraz ciekawy sampling, zaczynaj帷y si gdzie w okolicach 1 min. 52 sek. "Wreck Me" to wz鏎 do na郵adowania (ale nie kopiowania!), posiadaj帷y wszystko, co powinien mie idealny, industrialno-metalowy utw鏎.

Jako, 瞠 album ten zawiera pi耩 nowych utwor闚 i cztery remiksy orygina堯w pochodz帷ych z p造ty Mmmyaooo, tak teraz wkraczamy w remiksy.
Pierwszy z nich, "Dumb" w wykonaniu Die Krupps nie powala, jak i wi瘯szo嗆 nagra tego zespo逝, bo jak zwykle charakteryzuj go ograniczone, powtarzalne aran瘸cje i dr皻wy rytm. P造ta Crack the Mind zosta豉 wydana w 1999 r., czyli w dwa lata po nagraniu przez Die Krupps wyj徠kowo ci篹kiego albumu Paradise Now i... zako鎍zeniu dzia豉lno軼i tego zespo逝 (Die Krupps powr鏂i na scen dopiero w 2005 r.) Jurgen Engler chyba nie za bardzo wiedzia, jaki kierunek obra dla dalszego rozwoju, sk豉niaj帷 si ku l瞠jszej muzyce elektronicznej wraz z powo豉niem do 篡cia projektu DKay.com, wi璚 jak przypuszczam, st康 te takie, a nie inne remiksy.

Drugi z remiks闚 nale篡 do samego zespo逝 Testify. Motywem przewodnim "Under Queen Whore's Grim Protection (She Is Me)" jest oczywi軼ie gitarowy riff, ale pojawiaj si te zdecydowanie zarysowane beaty, zapo篡czone z muzyki drum’n’bass i techno, por闚nywalne do tych, u篡wanych przez grup Acumen Nation.

"Head Of Compassion (Plastic Attack Mix)" w reinterpretacji grupy Plastic Noise Experience niezbyt mnie do siebie przekonuje. Nie jestem pasjonatk miks闚 i remiks闚, ale czasem zdarzaj si ciekawe reinterpretacje. W tym przypadku, fatalny wp造w na ca造 remiks ma natr皻ny, ‘gumowy’ beat, jak gdyby kto wali metalowym pr皻em w du膨, napompowan d皻k. Jednak瞠 poza pustym beatem, remiks ten mo瞠 spodoba si fanom Front Line Assembly, ze wzgl璠u na bardzo podobne zastosowanie elektroniki i riffy gitar przypominaj帷e te, zawarte na p造cie Millenium.

Ostatni remiks na tym albumie "Quest Of Nothing (Warzone Pharmaceuticals Mix)" w wykonaniu Die Warzau praktycznie nie brzmi jak cokolwiek, co zosta這 stworzone przez ten duet. Zosta dosy agresywnie zaaran穎wany, chocia pojawiaj si w nim np. smyczki i ca豉 gama ambientowej elektroniki. Nie pozbawiono go jednak gitar, co w efekcie przybli瘸 ten remiks do mrocznych i ci篹kich utwor闚 spod znaku muzyki np. Decree albo Unit:187.

Nawet po jedenastu latach od wydania tej p造ty, Testify udowania swoj muzyk, 瞠 by najlepszym, europejskim zespo貫m industrialno-metalowym lat 90-tych, co jest zbawienn przeciwwag dla masy pseudo industrialo-metalowych zespo堯w, p帷zkuj帷ych w Niemczech od paru lat pod wp造wem odm騜d瘸j帷ej muzyki grupy Rammstein. (NINa, 14/07/2010 r.)

Mmmyaoooo |Van Richter, 1996|

1.Pink Goblin,2.Head Of Compassion,3.Block In The Eye,4.Lethal Viper,5.Dumb,6.Under Queen Whore's Grim Protection,7.B.Blaster,8.Trash 21 (The Noble Knights Of Testify Reject Malicious Joy),9.Mouth,10.Persistent Circulation,11.Quest Of Nothing


Testify to jak dla mnie najlepsza grupa metalowo-industrialna, kt鏎a jako nigdy nie zdoby豉 popularno軼i, mimo, 瞠 wyda豉 sporo p造t i tak瞠 koncertowa豉. Mo瞠 gdyby byli zespo貫m stricte ameryka雟kim, to zgromadziliby wok馧 siebie wi璚ej fan闚. Niemniej jednak zdobyli zainteresowanie ameryka雟kiego muzyka Adama Grossmana, znanego z metalowo-industrialnej formacji Skrew, kt鏎y podj掖 si produkcji p造ty Mmmyaoooo.

P造ta powstawa豉 w Niemczech, w dosy kr鏒kim czasie, ale zawiera dok豉dnie to, co powinna mie w sobie znacz帷a p造ta z tego gatunku muzycznego, czyli przede wszystkim ostre gitary, agresywne wokale i niebanalne kompozycje. Teoretycznie tak muzyk robi si 豉two, dlatego dobrze, 瞠 Grossman wzi掖 udzia w tym przedsi瞝zi璚iu i doprawi go swoimi umiej皻no軼iami i pomys豉mi. Jest w tej muzyce sporo chaosu, sporo zimnego opanowania i gitarowych jazd, od kt鏎ych n騜ka sama zaczyna przytupywa. Mam to na my郵i utwory pokroju Lethal Viper, Under Queen Whore's Grim Protection, Trash 21 (The Noble Knights of Testify Reject Malicious Joy) i m鎩 ulubiony Persistent Circulation.

To jedna z p造t, kt鏎 nale篡 mie jako przedstawicielk europejsko-ameryka雟kiego przedsi瞝zi璚ia w obr瑿ie sceny industrialno-metalowej. (NINa)

Testify '01 |Our Choice, 1993|

Testify'01, A.N.G.E.R., Get Bursted, One Man's Gang


Singiel do pierwszej p造ty tej grupy. Klimaty bardzo podobne do Treponem Pal i Klute. Ostatni utw鏎 z fajn gitarka, przypomina mi jeden z utwor闚 do Quake Zwei. :-) (NINa)


Testify na Van Richter Records | on Last.fm | on Discogs | on Myspace