Uglyhead - The Garden (wydanie specjalne)
Dodane przez NINa dnia 13.09.2012 15:19
Katarzyna NINa Górnisiewicz | Review submission: Song Album | About | MusicXRay sign up | Suggest an artist
SubmityourmusicsmallbuttonUglyhead - The Garden (wydanie specjalne) |Automation Records, 2012|

01. The Path, 02. Through the gates, 03. Between the leaves, 04. Empty City, 05. Lichen, 06. Nerium, 07.Drosera, 08. Kudzu, 09. Burgeon, 10. Blight

Bonus Disc: 01. Amalgam, 02. Wilting, 03. The Merge, 04. Engorgement, 05. Pulchritudinous, 06. Surfeit

Po ponad 10-letniej dzia³alno¶ci, Uglyhead wyda³ swój najnowszy album w specyficzny sposób - w drewnianej kasetce znajduj± siê nie tylko p³yty CD, ale i suszone li¶cie, a nawet czaszka kota. The Garden jest niew±tpliwie albumem mocno ocieraj±cym siê o prawdziw± sztukê. Tytu³y utworów, zdjêcia ro¶lin wykonane w technice makro, a tak¿e sample d¼wiêkowe ilustruj±ce tematykê ogrodu doskonale odzwierciedlaj± pomys³ na tê p³ytê. Jakkolwiek, nie chodzi tutaj o sielski ogródek, ale tajemnicze, zapuszczone terytorium, gdzie mg³a, rosa i dzika ro¶linno¶æ s± najlepszymi przyjació³mi. Ma³o tego, taki w³a¶nie rejon staje siê czêsto polem bitwy dla zwierz±t, a o wygranej najsilniejszego lub najsprytniejszego ¶wiadcz± szcz±tki przeciwnika porzucone w zaro¶lach.

Muzyczn± podró¿ zaczynamy wraz z rozpoczêciem utworu "The Path", który niczym prawdziwa ¶cie¿ka prowadzi nas w stronê ogrodu. Brzêcz±ce, ambientowe intro, w którym na pierwszy plan wybija siê ptasi ¶wiergot, doskonale oddaje wra¿enie zbli¿ania siê do tajemniczego miejsca. G³o¶no¶æ narasta a¿ do momentu, gdy intro przekszta³ca siê w drug± czê¶æ kompozycji opartej na regularnym rytmie. Utwór "The Path" jest pe³en gotyckiej melancholii, znanej np. ze starszych utworów grupy Fields of The Nephilim.

Nastêpnie, zbli¿amy siê do bramy. Nie jest do koñca jasne, czy wkradamy siê przez tyln± furtkê, czy te¿ u¿ywamy g³ównego wej¶cia. "Through The Gates" rozpoczyna siê tonami, które maj± zilustrowaæ co¶ pulsuj±cego lub migocz±cego, np. pole si³owe chroni±ce sekretne przej¶cie w klasycznych filmach fantasy lub science-fiction. Melodie zaaran¿owane na syntezatory, gotyckie linie basu, a tak¿e specyficzny rytm perkusji buduj± strukturê wzbogacon± wokalami Jake'a Alejo. Te pocz±tkowo ³atwe w odbiorze aran¿acje, transformuj± do postaci ha³a¶liwego rocka osaczonego o wiele bardziej mrocznymi klimatami. Uzyskanie takiego efektu by³o mo¿liwe dziêki specyficznemu brzmieniu gitar i nieregularnemu beat'owi perkusji. W pewnym momencie tempo zwalnia, po czym pojawia siê bardzo ciê¿ki rytm, dobrze znany np. z nagrañ grupy Godflesh.

Od tego obci±¿enia krêci nam siê w g³owie, a w koñcu upadamy na mokr± trawê. Kiedy czo³gamy siê w¶ród li¶ci, rozbrzmiewa jeszcze bardziej ha³a¶liwy utwór "Between The Leaves". Do industrialnych sampli do³±cza nisko strojony bas, a jego linia powtarza siê a¿ do momentu pojawienia siê przesterowanych wokali. Na pocz±tku, utwór wywo³uje wra¿enie mroczno¶ci i melancholii, jednak w pewnym momencie gêsta atmosfera przerzedza siê.

Mimo wszystko, porzuæcie wszelk± nadziejê, bo wkraczamy teraz do opustosza³ego miasta ("Empty City"). Utwór otwieraj± zniekszta³cone d¼wiêki harmonii i odg³osy wody p³yn±cej strumieniem. Ponury rytm perkusji wraz ze syntezatorem buduj± kolejny gotycki utwór ozdobiony industrialnymi, jednak niewybijaj±cymi siê samplami. Nastrój zmienia siê w po³owie kompozycji - ha³asy zanikaj±, a prosta struktura oparta na monotonii basu zmieszanego z elektronik± prowadz± do cichego zakoñczenia utworu.

"Lichen" (z ang. porost) to ro¶lina, któr± mo¿na spotkaæ w prawie ka¿dym zak±tku ¶wiata, a która nale¿y do tych najbrzydszych. Porosty z regu³y rozwijaj± siê w ciemnych, wilgotnych miejscach, a ju¿ na pewno mo¿na je zobaczyæ na cmentarzach i w ruinach budynków. Utwór o tym tytule przynosi trochê progresywnej muzyki z powodu zastosowania syntezatora brzmi±cego podobnie do organów Hammonda, ci±gle jednak mamy do czynienia z ha³asem i nisko nastrojonymi instrumentami. W kilku miejscach aran¿acje te zosta³y urozmaicone d¼wiêkami æwierkania ptaków i bzyczenia pszczó³. Nastroje zmieniaj± siê dosyæ czêsto, ale koñcówka utworu brzmi agresywnie dziêki wykrzyczanym i zmodyfikowanym wokalom.

"Nerium" to krzykliwa fuzja perkusji, gitar, basu i wokali. Nie zauwa¿a siê ¿adnego usystematyzowanego rytmu, a sam utwór nie daje wiele czasu na przemy¶lenia. Z drugiej strony, kompozycja "Drosera" (która jest przed³u¿eniem "Nerium", i której tytu³ w jêzyku ang. oznacza powszechnie znan±, miêso¿ern± rosiczkê) przynosi o wiele bardziej elektroniczne, a wrêcz eksperymentalne brzmienie. Zakoñczenie jest dosyæ psychodeliczne i mo¿e wprowadzaæ w stan lekkiego oszo³omienia.

Ci±gle jednak jeste¶my w ¶wiecie ro¶lin. "Kudzu" to ro¶lina, której naturalne ¶rodowisko wystêpuje g³ównie w Chinach i Japonii, a zalicza siê j± do 50-ciu podstawowych, chiñskich zió³. Utwór rozpoczyna siê podejrzanie spokojnie, aby za moment przej¶æ w bardzo skomplikowan± formê, pe³n± ró¿norodnych nastrojów i aran¿acji. Mo¿ecie us³yszeæ syntezatory i bas, ale tak¿e skrzypce, które nadaj± "Kudzu" organicznego charakteru.

"Burgeon" móg³by zilustrowaæ film na temat kwiatu otwieraj±cego p±ki, odtwarzanego w zwolnionym tempie. Nieco pó¼niej, pojawiaj± siê gotyckie i darkwave'owe klimaty wyra¿one za pomoc± basu, wokali, syntezatorów i efektów.

Wraz z pojawieniem siê utworu "Blight" (z jêzyka ang. - ¶nieæ, rdza, oznacza chorobê ro¶lin) mo¿na nieomal us³yszeæ odg³osy zarazy ¿eruj±cej na tkankach kwiatu, podczas gdy wirusy przekszta³caj± osza³amiaj±c± piêkno¶æ w brunatne badyle. To prawdopodobnie utwór o ¶mierci, poniewa¿ odczuwanie smutku jest emocjonalnie powi±zane z umieraniem i obecne w tej kompozycji. Powolny rytm, uspokajaj±ce brzmienie gitar i melancholijny nastrój mog± u s³uchacza pobudziæ poczucie ogromnej têsknoty tak, jak gdyby ju¿ brakowa³o nam muzyki z The Garden mimo, ¿e ci±gle wybrzmiewa ona z g³o¶ników. To jednocze¶nie najd³u¿szy, bo ponad 11-minutowy utwór na tym albumie, tak wiêc mo¿na rozkoszowaæ siê nim do woli. Ciekawy, 8-bitowy efekt wystêpuj±cy w zakoñczeniu kompozycji w jaki¶ sposób 'digitalizuje' ten uprzedni, idylliczny obrazek, co te¿ mo¿na by³oby przedstawiæ na filmie w postaci pikselizacji fragmentu obrazu.

Przejd¼my teraz do drugiej p³yty z tego zestawu, zawieraj±cej sze¶æ wy³±cznie instrumentalnych, ambientowo-eksperymentalnych kompozycji. Mistyczny nastrój bêdzie otacza³ s³uchacza od utworu "Amalgam" a¿ do do samego koñca tracklisty, sfinalizowanej dark-ambientowym "Surfeit". Osobi¶cie uwa¿am go za majstersztyk na ca³ym albumie, g³ównie dziêki g³êbokim, pulsuj±cym wibracjom, które inspiruj± wyobra¼niê w kierunku postrzegania dalekiej i mrocznej przestrzeni kosmicznej.
Wszystkie te utwory zdaj± siê nawi±zywaæ do meritum przekszta³cania (niszczenia, tworzenia, trwania i zmiany), ale mog± tak¿e dotykaæ sfery alchemii (etapów znanych jako nigredo, albedo i rubedo, w znaczeniu 'czernienie' - rozpad, 'bielenie' - oczyszczanie i 'czerwienienie' - przemiana). Obie interpretacje pozostaj± w zbie¿no¶ci z filozofi± i prób± zrozumienia natury istnienia na poziomie metafizycznym.
Kompozycje, które wype³niaj± bonusowy album z ³atwo¶ci± mog³yby zilustrowaæ ambitne filmy krótkometra¿owe, chocia¿ wydaje siê, ¿e lepiej pasowa³yby do czarno-bia³ych produkcji lub tych, utrzymanych w tonach sepii.

Album The Garden zosta³ wydany w dwóch wersjach. Pojedynczy CD jest dostêpny w wiêkszo¶ci internetowych sklepów muzycznych, natomiast spersonalizowane, dwu-p³ytowe wydawnictwo zawieraj±ce ró¿ne, nie tak znowu popularne dodatki mo¿na nabyæ tylko na oficjalnej stronie grupy Uglyhead.
Niewielk±, drewnian± kasetkê (przypominaj±c± skrzynkê na skarby, ukrywan± w sekretnym miejscu) zdobi logo grupy wypalone lub wydr±¿one w pokrywie. W ¶rodku znajdziecie dwie p³yty CD, zamkniête w metalowym etui i zakopane w mieszance suchych li¶ci paproci, mchu i kwiatów, obok których znajduj± siê te¿ prawdziwe ko¶ci - czaszka lub ¿uchwa kota. Zestaw ten, wzbogacony plakatem, przypinkami i ksi±¿eczk± z tekstami jest pakowany w specjalnie wykonane pude³ka wysy³kowe. Tak, to ju¿ prawdziwa Sztuka.

Uglyhead zosta³ za³o¿ony przez Jake'a Alejo (wokale, syntezatory, gitara), który obecnie mieszka w San Francisco. W ci±gu kilku lat dzia³alno¶ci, kolaborowa³ on z wieloma innymi muzykami na potrzeby sesji studyjnych i koncertów, a w nagraniu albumu The Garden wziêli udzia³ Jenson Charnell (gitara), Patrick Christopher Huerta (perkusja), Nick Katich (bas, gitara), Jeremiah Smith (samplery) i Taylor Izak (skrzypce).

Uglyhead powinien odnie¶æ najwiêkszy sukces w przypadku ud¼wiêkowienia ambitnych, blisko zwi±zanych ze sztuk± filmów, ale tak¿e wydarzeñ artystycznych (np. amerykañski festiwal The Burning Man) lub pokazów teatrów ulicznych. Podobnie, strza³em w dziesi±tkê mo¿e okazaæ siê tworzenie pomys³owych rozwi±zañ multimedialnych na potrzeby stron internetowych muzeów, filmów i gier komputerowych. Alejo jest bardzo utalentowanym muzykiem, szczególnie w kontek¶cie wymy¶lania specyficznych scenariuszy, ilustrowania ich i filozofowania na ich temat za pomoc± d¼wiêków.
Je¶li Twoja wyobra¼nia jest na tyle twórcza, aby zobaczyæ to, co proponuje Alejo, a jednocze¶nie Twoje uszy preferuj± mroczne, eksperymentalne klimaty ponad ³atwo dostêpn± papkê, to zakup p³yty The Garden bêdzie w pe³ni satysfakcjonuj±cym wyborem.

(Katarzyna 'NINa' Górnisiewicz, Fabryka Magazine, 13.09.2012 r.)






Official | YouTube | Facebook | SoundCloud | ReverbNation | Myspace
Kup: Wydanie specjalnie dostêpne tylko w Uglyhead Store
CDBaby | BandCamp | iTunes | Amazon | The Flenser

Kup utwory na CDBaby.com