Cruentus [recenzje]
Dodane przez NINa dnia 09.12.2010 21:21
Terminal Code |Cruentus, 2010|

01. Contortion, 02. Inhale Exhale, 03. Disintegrate, 04. Neuro City Agenda, 05. Unthinkable Complexity, 06. Fractal Architecture Of The Stock Market, 07. Terminal Code, 08. Love And Tensor Algebra, 09. Dead End, 10. Paradigm, 11. Love And Tensor Algebra II, 12. Simsense_XP


Zetkniêcie z trzeci±, studyjn± p³yt± Cruentusa przypomina pora¿enie pr±dem, chocia¿ s³uchacz powinien prze¿yæ to spotkanie.

Cruentus (z ³ac. krwawy, krwisty), to polski zespó³ o d³ugiej historii, bo za³o¿ony w 1999 r. i pocz±tkowo prezentuj±cy doom-goth-black-symphonic-metalowe brzmienie. W 2007 r. zwróci³ siê jednak w stronê stylów muzycznych, takich jak mathcore i industrial metal spod znaku Fear Factory, Meshuggah i Red Harvest oraz nielicznymi nawi±zaniami do np. Static-X.
Cruentus ma w sk³adzie dwóch gitarzystów, basistê, perkusistê, klawiszowca i oczywi¶cie wokalistê, ale sk³ad w ci±gu lat ulega³ zmianie, jak i w wiêkszo¶ci zespo³ów z d³ugim sta¿em.

Najnowsza p³yta zebra³a ju¿ sporo pozytywnych recenzji w wiêkszych i mniejszych magazynach muzycznych. Styl mathcore, który jest dla mnie dosyæ nowy (i szczerze mówi±c, mêcz±cy swoim nat³okiem d¼wiêków), bo z tego, co widzê pojawi³ siê chyba niedawno i jeszcze niewiele zespo³ów stosuje t± nazwê w stosunku do swojej muzyki, a dziennikarze dopiero ucz± siê, jak rozpoznawaæ ten styl i oddzielaæ go od np. metalu industrialnego. Du¿o w mathcore awangardy, dysonansów, polirytmii i matematycznie wyliczonych taktów, tworz±cych ¶cianê d¼wiêku w tle, jednak¿e nie ma w tej muzyce g³êbi, podobnie jak w death metalu, z tytu³u nadu¿ywania perkusji, a co za tym idzie, rytmu. Na to wszystko na³o¿one s± czasami ca³kiem ¶piewne, choæ nadal agresywne refreny, ale wyra¿ona z³o¶æ wydaje mi siê nieco p³aska. Ale tak jak napisa³am, to moje prywatne odczucie w porównaniu do np. pe³nego ognia metalu industrialnego a'la Ministry.

Taka te¿ jest muzyka wype³niaj±ca Terminal Code, pe³na matematyki, dysonansów i jedno-wymiarowej agresji. ¦ciana przesterowanych gitar i wykrzyczanych tekstów otwiera ten album utworem „Contortion”, przynosz±cym na my¶l inspiracje grupami Fear Factory i Strapping Young Lad, a kolejne utwory w zasadzie utrzymane s± w podobnej tonacji. Moj± uwagê zwróci³y „Neuro City Agenda” i „Paradigm”, bo wpleciono w nie trochê sampli, chocia¿ i tak wiêcej ni¿ w innych utworach.
W zestawie dwunastu kompozycji pojawiaj± siê tak¿e instrumentalni 'odmieñce'; jeden bez gitar o interesuj±cym tytule „Fractal Architecture Of The Stock Market” (z powodzeniem móg³by s³u¿yæ tak¿e jako tytu³ surrealistycznej ilustracji), pe³en drum'n'bassowych i breakcore'owych wstawek. Drugi, to eksperymentalny „Simsense_XP”, w który chyba trzeba siê dobrze wgry¼æ, aby go zrozumieæ. Na albumie znajduje siê tak¿e „Love And Tensor Algebra II” i wed³ug mnie, ta w³a¶nie kompozycja mo¿e otworzyæ przed muzykami przysz³o¶æ zwi±zan± z multimediami, bowiem jako typowy soundtrack, idealnie nadaje siê do filmu science fiction lub cyberpunkowej gry w rodzaju System Shock.

Teksty Cruentusa (za¶piewane w jêzyku angielskim) krytykuj± i atakuj± zastan± rzeczywisto¶æ, odnosz± siê do nowoczesnych technologii i ich wp³ywu na ¶wiatopogl±d oraz zachowanie siê cz³owieka. Wyra¼nie widaæ w nich fascynacjê filmem i literatur± science fiction, siêgaj±c± do twórczo¶ci s³ynnego, polskiego fantasty Stanis³awa Lema (tekst do utworu "Love & Tensor Algebra" to oryginalny fragment jego Cyberiady) oraz np. Williama Gibsona, ikony cyberpunka.

Album Terminal Code cechuje wysoka jako¶æ wykonania oraz produkcji, a tak¿e poprawna angielszczyzna, która zdecydowanie powinna otworzyæ przed Cruentusem wiele okazji do zaprezentowania siê podczas najwiêkszych festiwali metalowych w Europie i poza ni±.
Mnie osobi¶cie mêczy takie natê¿enie d¼wiêków, a ju¿ szczególnie perkusji, dlatego polecam ten album tym, którzy rozumiej± czym jest mathcore, i którzy intuicyjnie 'czuj±' si³ê jego brzmienia, a nie jest to muzyka dla ka¿dego. (NINa, 09/12/2010)


Oficjalna strona | Last.FM | Myspace | Facebook