Betty-X [recenzje]
Dodane przez NINa dnia 08.11.2008 18:28
Memoirs of a Pain Junkie |Anti-Social Records, 2006| ++++

1. Necrotic, 2. Chainsaw, 3. Bloodworm, 4. Ultraviolence, 5. Shoot'em Up, 6. Bleed, 7. The Snake Pit, 8. Ossuary 13, 9. Pain Junkie


Betty-X to projekt z Seattle, podtrzymywany w aktywno¶ci przez jego za³o¿ycielkê Zoe Kaylor, wcze¶niej udzielaj±c± siê w zespole Salon Betty, która ma na swoim koncie tak¿e go¶cinne wystêpy z Pigface i udzia³ na p³ycie 'Machine Sex' grupy Sheep On Drugs.

Ta p³yta niew±tpliwie zajmuje swoje okre¶lone miejsce na li¶cie najciekawszych p³yt w gatunku industrial-metal. Du¿y w tym wp³yw muzyki Ministry, jako ¿e Betty-X wyra¼nie inspiruj± ministerialne rozwi±zania gitarowe. Przyk³adowo, najlepszy utwór na tej p³ycie Snakepit, to fuzja zapêtlonych gitar, jakich¶ tureckich lub arabskich melodyjek w tle, agresywne wokale i nieczêsto ich deklamacje w tle. Do tego prosty, intensywny beat. Czegó¿ mo¿na chcieæ wiêcej? No có¿, Betty-X daje nam wiêcej, chocia¿ pozosta³e utwory nie s± ju¿ tak przyci±gaj±ce prostot±.
Nale¿y wspomnieæ o Shoot'em Up z go¶cinnym uczestnictwem Martina Atkinsa z grupy Pigface (remix utworu) oraz Chrisa Seibolda, za³o¿yciela industrialno-rockowego projektu Hate Dept., chocia¿ przez chwilê tak¿e muzyka Pigface (gitara). Utwór nosi ¶lady ich twórczo¶ci, co s³ychaæ w dynamice utworu, a fani twórczo¶ci Atkinsa od razu poczuj±, kto grzeba³ przy Shoot'em Up.

Tytu³owy utwór Pain Junkie, oparty na fuzji samplowanych, agresywnych riffów gitarowych i, podobno biograficznych w±tkach wziêtych z ¿ycia wokalistki Betty-X, te¿ jest jednym z najciekawszych pozycji na tej p³ycie. Bardzo dynamiczny i drapie¿ny. Inne utwory to ju¿ mieszanka styli, g³ównie industrial metalu z digital hardcore. Jedyne skojarzenie, które przychodzi mi na my¶l w kilku fragmentach takich utworów jak Ultraviolence, Bleed, Necrotic, to Rabbit Junk i Cyanotic.

Betty-X jest przedstawicielk± od¶wie¿onej wersji industrial-metalu, bazuj±cym oczywi¶cie na nisko nastrojonych, drapie¿nych gitarach, dynamicznym beacie perkusji, ale te¿ wplecionymi w t³o dodatkami pochodz±cymi z innych gatunków, jak ju¿ wspomniany digital hardcore, oraz punk czy new wave. Wokal Betty bywa zaczepny, przypomina agresywn± Merrill Nisker (Peaches) czy Luciê Cifarelli (KMFDM). To jedna z bardzo niewielu wokalistek, która potrafi wykorzystaæ swój g³os do tej ciê¿kiej, lecz ci±gle zindustrializowanej muzyki.

Nowa p³yta Betty-X roboczo zatytu³owana 'Religious Reich', zapowiedziana jest na rok 2009, tak wiêc mo¿e byæ ciekawie, jako ¿e Betty-X ewoluuje z ka¿dym nowym wydawnictwem p³ytowym. Czekamy! (NINa)