Fabryka - Podsumowanie roku 2006 - Industrial rock
Dodane przez NINa dnia 01.09.2007 15:25
Industrial rock w 2006r. wg. webzinu Fabryka
Muzyczne podsumowanie 2006r. - webzine Fabryka [Industrial Rock] www.industrialrock.net

1. Zespoły
Obiecujące:
16volt, Acumen Nation, Bound In Oblivion, eXelement, Fanoe, Halo In Reverse, Hazmat, Isol8ed, Lucky Striker 201, Malekko, ManufraQture, Mephisto System, Project .44, Pulse Faction, Replica, SiNDADDY, Stayte, Snow Black, Victory Pill.
Rozczarowania: Nine Inch Nails
Zaskoczenie: reaktywacja Treponem Pal

2. Płyty
Ciekawe:
The Suggestion of Power - Snow Black
MachiNation - Marazene
Frozen Lies - Burning Retna
Cocked and Loaded - Revolting Cocks
Hordes of The Elite - Glitch Mode Recordings (Cyanotic)
Rock Whore vs. Dance Floor - Chemlab
Virtual Sound Images - Out Out,
Lucky Striker 201 - Lucky Striker 201
Zaskoczenie: Ministry - Rio Grande Blood, Killing Joke - Hossannas from the Basements of Hell, Acumen Nation - Anticore

3. Wydarzenia
Ciekawe: Wrocławski Festiwal Industrialny
Rozczarowania (odwo³ane/Polska): KMFDM, Panic DHH, Killing Joke

2006 to dla mnie rok bardzo aktywny, g³ównie za spraw± postawienia od¶wie¿onej Fabryki na CMS-ie PHP-Fusion, co u³atwi³o pracę oraz poprzez do³±czenie do Myspace.com, co da³o bezpo¶redni kontakt z interesuj±cymi mnie muzykami, promocjê i wsparcie dla webzine, a tak¿e nawi±zanie wspó³pracy z Brianem Backlashem.
Wszystko to z³o¿y³o siê na obserwacje sceny rockowo-industrialnej, w jednych rejonach ci±gle ¿ywej i aktywnej, w innych zmutowanej i mylonej ze stylem electro/gothic lub ca³kowicie pozbawionej wsparcia i zainteresowania.
Podsumowanie podzieli³am na 3 kategorie, nie bra³am pod uwagê wytworni p³ytowych, poniewa¿ ci±gle jest zbyt du¿y rozrzut aby wskazaæ jedna, przoduj±c± w promowaniu/dystrybuowaniu rocka industrialnego, a wiele zespo³ów wydaje i rozprowadza swoje produkcje poprzez w³asne labele i oficjalne sklepy on-line. Linki do kilku ciekawszych umie¶ci³am na koñcu tego podsumowania.

Serwisy internetowe wspomagaj±ce nowe i istniej±ce zespo³y s± bardzo pomocne w wyszukiwaniu ciekawej muzyki i rozbudowywaniu magazynów. Jak dot±d korzysta³am z serwisu IUMA, który by³ chyba pierwszym wiêkszym serwisem internetowym dla niezale¿nych i niezrzeszonych pod wiêkszym labelem artystów. Pó¼niej pokaza³y siê te¿ takie serwisy jak PureVolume, AcidPlanet, Garageband, Vampire Freaks czy wzorowany na Myspace – Bandspace. Od paru lat mo¿na zaobserwowaæ wzrost zainteresowania takimi narzêdziami promocji, ale w tym roku chyba wszelkie rekordy pobi³ serwis Myspace.com, gdzie praktycznie ka¿dy zespó³, artysta, nie tylko zwi±zany z muzyk±, ale tak¿e sztukami wizualnymi ma swój tzw. profil. Ten sukces jest zapewne zwi±zany z elastyczno¶ci± Myspace, która oczywi¶cie rzadko przek³ada siê na estetykê czy sprawno¶æ dzia³ania serwisu, no ale co¶ za co¶ i miliony u¿ytkowników musia³o siê z tym pogodziæ. Osobi¶cie uwa¿am, ¿e istniej± w Internecie trzy takie najwa¿niejsze narzêdzia, które pozwoli³y na powstanie nowej spo³eczno¶ci lub nawet pokolenia – Myspace, YouTube i Wikipedia. Wszystkie one pozwalaj± na odkrywanie przesz³o¶ci i budowanie historii, bêd±c jednocze¶nie ¶rodkami do zdobywania wiedzy dla tych, którzy potrafi± te ¶rodki odpowiednio wykorzystaæ. Nie bêdê rozpisywaæ siê o metodzie dzia³ania tego typu serwisów, okre¶lê to tylko mianem reakcji ³añcuchowej, a dzia³anie mo¿ecie sprawdziæ sami ;) Przejd¼my jednak¿e do w³a¶ciwego podsumowania.

Kategoria „Obiecuj±ce zespo³y”, czyli takie, które poza tworzeniem interesuj±cej i dobrze wyprodukowanej muzyki, udzielaj± siê tak¿e poza studiem, daj±c du¿o koncertów i posiadaj±ce dobrze zorganizowane kana³y promocji i dystrybucji. Wiêkszo¶æ z tych, które pozna³am w tym roku albo wyda³y w³a¶nie nowe p³yty albo dopiero nad nimi pracuj±. I tak, obiecuj±co wypad³y Project .44, Marazene, Cyanotic, ManufraQture, Chemlab, SiNDADDY, Snow Black, Hazmat i Lucky Striker 201. Cztery pierwsze wywodz± siê z Chicago, jak wiemy kolebki rocka industrialnego, który dojrzewa³ tam w latach 90-tych dziêki wytwórni Wax Trax!. W tym roku Marazene wyda³o swoj± debiutanck± p³ytê zatytu³owan± MachiNation, promowan± w podcastach Fabryki, natomiast Cyanotic planuje wydanie kolaboracyjnej p³yty na pocz±tku 2007r. (Transhuman 2.0, nagrania zrealizowane wraz z muzykami FLA, 16volt, Acumen Nation i Rabbit Junk). Nowymi p³ytami mog± pochwaliæ siê te¿ pochodz±cy z Houston SiNDADDY (wydawnictwo nazywa siê IntelligenCIA, jego nastêpca hiperDISCOcordia uka¿e siê te¿ na pocz±tku przysz³ego roku, a tu¿ po niej pojawi siê The King Star) oraz Snow Black, projekt powo³anym do ¿ycia przez Phila Owen’a muzyka Revolting Cocks, z którym bardzo dobrze mi siê wspó³pracuje, zw³aszcza w kwestii muzyki do podcastów Fabryki i za to wielkie dziêki Phildo :) Wydawnictwo zatytu³owane Suggestion of Power jest ju¿ gotowe i mo¿na je kupiæ przez oficjaln± stronê Snowblack.org.
Po stronie mojej teorii na temat ¶wietnej i ciê¿kiej muzyki wywodz±cej siê z Teksasu stoj± te¿ utwory zespo³u Pulse Faction, których mo¿ecie ods³uchaæ na ich oficjalnej stronie www.pulsefaction.com
Natomiast totalnie rozs±dn± rewolucjê w muzyce A.D. 2007 w kontek¶cie dystrybucji, a konkretnie chodzi o darmowe udostêpnianie nagrañ wprowadzi³ Hazmat p³yt± 4 Point Perspective, która do jest do ¶ci±gniêcia za free z ‘hazmatowskiej’ wytwórni Primordialmusic.com oraz Lucky Striker 201 z ciekawie i dobrze wyprodukowan± dostêpn± do ¶ci±gniêcia za darmo z oficjalnej strony www.ls201.com powo³uj±c siê na slogan „Muzyka jest sztuk±. Sztuka nie jest na sprzeda¿.” Kontynuacj± 4 Point Perspective bêdzie p³yta z remiksami, nad którymi pracuje miedzy innymi ¶wietny australijski kompozytor Adam Pask, a planowane wydanie to 2007r. Te profesjonalnie wydane albumy powinny byæ rewolucyjnym rozwi±zaniem, dla tych muzyków, którzy zrozumieli jak ciê¿ko jest zarobiæ na tworzeniu muzyki.

W tym roku ukaza³ siê te¿ d³ugo oczekiwany album z remiksami klasycznej ju¿ dla rocka industrialnego grupy Chemlab. Rock Whore vs. Dance Floor zawiera kilkana¶cie remiksów w wykonaniu takich s³aw jak Needleye, Cyanotic, Adam Grossman, 16volt, Die Warzau, Terrorfakt, Deadliner i wielu innych.
Ciekawe albumy wysz³y tak¿e ze stajni Revolting Cocks, Burning Retna (zbiór utworów nagranych z Charlie’m Clouserem i Seanem Beavanem, którzy byli muzykami Burning Retna jeszcze we wczesnych latach 90-tych). Bardzo ciekawie brzmi te¿ najnowsza p³yta Marka A. Miller’a zatytu³owana Virtual Sound Images, która pokazuje ju¿ nie industrialne, ale zawsze nowoczesne rozwi±zania d¼wiêkowe jego projektu Out Out. Tu¿ na pocz±tku tego roku dosta³am do recenzji p³ytê od zespo³u Idiot Stare, wydan± w 2006, wiec warto te¿ zwróciæ na ni± uwagê w tym podsumowaniu.
Na 2007 rok zosta³o przesuniête nowe wydawnictwo doskona³ej, ciê¿ko graj±cej formacji Project .44, którzy to sporo koncertowali w minionym roku, a których remiksowa p³yta mia³a ukazaæ siê w 2006r. W sk³adzie grupy znajduj± siê tacy znani muzycy jak Louis Svitek (ex-Ministry) czy Charles Levi (MLWTTKK, Chemlab itp.), wiec warto siêgn±æ po ich dwa poprzednie albumy.

Wiele zespo³ów w tym roku nagrywa nowe utwory, tak wiêc z planowanych na 2007r. nowo¶ci nale¿y spodziewaæ siê p³yty zespo³u 16volt, kultowej ju¿ z krêgu rocka industrialnego, która zreszt± milcza³a od paru lat. P³yta pt. FullBlackHabit jest tu¿ tu¿, a jej nastêpstwem bêd± koncerty Erica Powell’a i album z remiksami. Tak¿e muzycy zespo³u Bound In Oblivion (Jonathan Case aka Irish wystêpowa³ na p³ycie LetDownCrush grupy 16volt) przygotowali majstersztyk, który uka¿e siê w przysz³ym roku.
Jest te¿ ex-perkusista grupy Slick Idiot – Mike’a Carrasquillo, który jako Isol8ed pracuje nad nowa p³yt± (The Scene Full of Invisibles).
I to by³y Stany Zjednoczone. Co do Europy - moja uwagê zwróci³y dwa nowe zespo³y ze Szwajcarii – Fanoe i Mephisto System. Bardzo polecam te¿ Victory Pill - nowa formacje Jima Davisa, ex-muzyka Pitchshiftera, który po niedawnym wydaniu singla „Another Clone” zamierza szturmowaæ rynki, tak¿e europejskie w 2007r. Na uwagê zas³uguje te¿ fakt, ¿e po kilku latach nieobecno¶ci na scenie swój powrót og³osi³ ¶wietny, francuski, metalowo-industrialny zespó³ Treponem Pal, znany w tym krêgu muzycznym w latach 90-tych.

Europa, niestety dziêki wp³ywom elektro-gotyckich i elektro-industrialnych industrialnych zespo³ów, których p³yty ze wzglêdu na przystêpn± i chêtnie prezentowan± na imprezach muzyk±, maja ¶wietn± dystrybucjê, zarówno w sklepach muzycznych jaki i sieciach P2P nadal nie dostrzega wyra¼nej ró¿nicy miedzy czystym, klasycznym rockiem industrialnym, a jego zmutowan± forma. Takie postrzeganie bardzo charakterystyczne jest tak¿e dla Polski. Pewne zespo³y s± na si³ê wciskane w ramki „rock industrialny”, a wystarczy³oby pog³êbiæ swoja wiedze i os³uchaæ siê z klasykami. To tak¿e moje ostrze¿enie dla niektórych dziennikarzy muzycznych, którzy mimo, ¿e maja ¶wietne pole dla pokazania swojego zakresu wiedzy i umiejêtno¶ci jej zdobywania w dobie wszechobecnego Internetu, leniwie i z lekcewa¿eniem id± na ³atwiznê i nie staraj± siê o specjalizacjê w swoich recenzjach, artyku³ach lub nawet opiniach wyg³aszanych na forach.

Co do rozczarowañ – obecna dzia³alno¶æ kreatywnego niegdy¶ Nine Inch Nails napawa mnie niepokojem. Muzyczna dzia³alno¶æ NIN pokazuje ju¿ zupe³nie inny zespó³ i niestety obrazek jaki wypracowa³ sobie Reznor w latach 90-tych zosta³ ca³kowicie zaprzepaszczony takimi wydawnictwami jak Things Falling Apart i With Teeth. Nie za bardzo interesuje mnie to, ¿e nowy NIN podoba siê dzieciakom. NIN stal siê jakim¶ zupe³nie innym zespo³em, i co ciekawe pozosta³ przy starej nazwie. Szczególnie odczuwalny jest brak Charlie’go Clousera, który jak widaæ wp³ywa³ na kreatywno¶ci i stosowanie ciekawych rozwi±zañ technologicznych w zespole. NIN planuje wydanie nowej p³yty w 2007r., podobno ma byæ zmiana. A czy na lepsze? Oka¿e siê za parê miesiêcy.

Je¶li ju¿ mowa o ‘ojcach’ rocka industrialnego, to na drugim biegunie znajduje siê Ministry, z roku na rok graj±cy coraz bardziej metalowo i agresywnie, w tym roku ju¿ definitywnie z nowym sk³adem, w którym najbardziej odczuwalny jest brak charakterystycznej linii basowej Paula Barkera. Ministry nie wyda³o z³ej p³yty, ona jest ostra, ale inaczej i daleka ju¿ od wydawnictw, które mo¿na by³o sklasyfikowaæ jako rock, czy te¿ metal-industrialny. Nie znana jest te¿ przysz³o¶æ Ministry, poniewa¿ Paul Raven w jednym z ostatnich wywiadów zapowiedzia³ wydanie nowej p³yty na 2007, a tak¿e... zakoñczenie dzia³alno¶ci Ministry. Wierzyæ czy nie? Zobaczymy. Wy¿ej wspomniany Paul Barker wraz z Adamem Grossmanem (ex-muzykiem industrialno-metalowej i nieaktywnej ju¿ od wielu lat formacji Skrew), bêd± mieli pole do popisu w 2007r., jako, ¿e wraz z nowymi muzykami (miedzy innymi do projektu Malekko zwerbowany zosta³ Andy Whorehall, wokalista The Narcosis Design/gitarzysta Stayte) planuj± wydanie debiutanckiej p³yty i seriê koncertów w Stanach i Europie. Jedyne informacje, jakie mogê zdradziæ to takie, ¿e nowy album nie bêdzie mia³ wiele wspólnego z rockiem industrialnym, poniewa¿ bêdzie to zwrot w stronê nowo-falowego, gitarowego grania, mocno osadzonego w latach 80-tych, i to, ¿e muzyka jest tworzona z pasja, tak wiec warto zapamiêtaæ nazwê Malekko.

Zaskoczenia to g³ównie p³yty zespo³ów, które znane by³y z trochê innej strony. Do tej kategorii mogê zaliczyæ najnowszy album Killing Joke – Hossanas From The Basements of Hell, który jak widaæ zmierza w ciekawym kierunku, oraz p³ytê Anticore grupy Acumen Nation, która jest najostrzejsza pozycja w ich dyskografii. Ci ostatni, to tak¿e zaskoczenie negatywne, poniewa¿ wraz z Brianem Backlashem podchodzili¶my do wywiadu z nimi dos³ownie 4 razy i nie by³o/nie ma od zespo³u ¿adnej reakcji, nawet mimo pomocy ze strony zaprzyja¼nionych muzyków.
Rozczarowaniem ze strony wywiadów okaza³ siê Raymond Watts z grupy Pig, a raczej jego managerka, która zaproponowa³a nam wywiad, po czym wys³ali¶my pytania i mimo przypominania o sobie, nie dostali¶my ¿adnej odpowiedzi. A szkoda, mog³o byæ ciekawie i spodziewa³am siê interesuj±cych opinii. Czy powinnam nastêpnym razem zadzwoniæ do niego zamiast pisaæ emaile? Oka¿e siê.

Kategoria „Wydarzenia” tyczy siê koncertów, imprez i festiwali. Nie by³am zbyt aktywna w tej dziedzinie w mijaj±cym roku, ale mam pewne spostrze¿enia, którymi chce siê podzieliæ. Tu te¿, patrz±c na grunt polski pojawia siê moje rozczarowanie. Na imprezach zapowiadanych jako industrialne w rzeczywisto¶ci brak takich brzmieñ, a najczê¶ciej us³yszeæ mo¿na to, co ju¿ wszyscy ich bywalcy znaj± na pamiêæ z domowych komputerów. Niezadowolona jestem g³ównie z nastawienia osób przychodz±cych na imprezy, dostrzegam tendencje do braku zainteresowania nowymi zespo³ami, niechêæ do poznania nowych utworów, niechêæ do specjalizacji i rozgraniczania gatunków muzycznych. W koñcu etykietki zosta³y stworzone po to, ¿eby¶my wiedzieli czego dla siebie szukaæ. Przypominanie komu¶ o tym, ¿e termin ‘industrial’ jest bardzo rozleg³y, a nazwy podgatunków istniej± po to, by ich w³a¶ciwie u¿ywaæ powoduje prawie dyskusyjn± wojnê. Czy sypaliby¶cie m±kê do herbaty wiedz±c, ¿e istnieje cukier, ale nie chce wam siê po niego i¶æ do sklepu?

Odnoszê te¿ wra¿enie, ¿e ¿yjemy tu jak w muzeum i bardzo czêsto spotykam siê gloryfikacja historii, a wrêcz zamkniêciem w jej krêgu, wiec ciê¿ko jest wprowadziæ nowe, chocia¿ i ostro graj±ce zespo³y. Rozpoznawane s± nazwy takie jak Skinny Puppy, NIN i Ministry, czasem Pitchshifter czy Filter, ale z nazwami innych grup jest ju¿ spory problem.
Z powodu takiego lekcewa¿enia, organizatorzy wielu imprez s± zmuszeni proponowaæ powtarzane w kó³ko sety, aby nie zaprzepa¶ciæ finansów w³o¿onych w przygotowanie party. Taki stan rzeczy to te¿ wina mediów, radia, TV i wytworni p³ytowych oraz dystrybutorów niechêtnych w okazywaniu poparcia. Brakuje w tym wszystkim przep³ywu pieni±dza, a powsta³e b³êdne ko³o jest ciê¿kie do przerwania, chocia¿ oczywi¶cie mo¿liwe. Brak pewnego poparcia to tak¿e powód, dla którego na czas nieokre¶lony zawiesi³am imprezê Maszyneria i zaczêli¶my nagrywaæ z Vesperem podcasty, w celu promocji takich w³a¶nie dobrze ju¿ znanych i nadal trzymaj±cych wysoki poziom, lub ca³kiem nowych i interesuj±cych naszym zdaniem artystów... aha, i mo¿ecie mieæ je te¿ na kompach :] W¶ród nich znalaz³y siê jak dot±d: Snow Black, Project .44, Replica, Burning Retna, eXelement, Fanoe, Misery Loves Co., Violent Work of Art, Peter Hajba, Skold, Society Burning, SiNDADDY, Marazene, Cyanotic, Victory Pill, Isol8ed, 16volt, Bound In Oblivion, Halo In Reverse, AR3A, November 17 (N17), Cruentus, Chemlab, Hazel, Green Bank Formula, Triptaka i ManufraQture, którym z miejsca chcia³am serdecznie podziêkowaæ za udostêpnienie utworów do promocji oraz podes³anie ciekawych ‘gadanych’ jingli do podcastów :) Liczê, ¿e ta forma promocji bêdzie siê cieszy³a zainteresowaniem tak¿e ze strony innych zespo³ów z wybranego przez nas gatunku muzycznego i otrzymamy od nich wsparcie. Najnowszy podcast mo¿ecie znale¼æ w dziale Download Fabryki.

Je¶li chodzi o festiwale, to w tym roku po raz kolejny obroni³ siê wroc³awski i jedyny jak dot±d polski festiwal prawdziwej muzyki industrialnej, o którym piszê mimo, ¿e nie ma nic wspólnego z rockiem industrialnym. Mam nadziejê, ¿e zachowa swoj± dotychczasowa formê i poziom tak¿e w przysz³ym roku i dziêki du¿ej ilo¶ci odwiedzaj±cych, za³oga WFI bêdzie mia³a szansê na ¶ci±gniêcie tak¿e takich znanych wykonawców jak Lustmord, Foetus, Whitehouse, Brighter Death Now, Megaptera, Merzbow czy New Risen Throne :) A mo¿e i termin zostanie przeniesiony na czas wakacji..? ;)

Totalnym rozczarowaniem by³o odwo³anie koncertu Killing Joke oraz drugiego koncertu KMFDM i Panic DHH w Polsce, nomen omen organizowanych przez ta sama firmê – Pop Noise. Rozczarowuje te¿ jak zwykle ‘intensywno¶æ’ przyje¿d¿ania do nas zespo³ów, które s± chêtnie zapraszane do naszych s±siadów – do Rosji, Czech, Niemiec czy na S³owacjê, a nas musza omijaæ z braku dobrej organizacji i miejsc koncertowych, poniewa¿ na pewno nie mo¿na mówiæ o braku zainteresowania zespo³ami takimi jak NIN, Ministry czy Pitchshifter oraz paroma innymi.

Co do innych spostrze¿eñ na temat zespo³ów i muzyki w ogóle – rynek muzyczny ogarnê³a cala rzesza na¶ladowców (ang. copycats) i niestety ci s³uchacze, którzy nie widza ró¿nicy miêdzy profesjonaln± i oryginalnie skomponowan± muzyk±, a marnym odtworzeniem starych schematów, nie¶wiadomie wspieraj± je, nie daj±c szans tym zespo³om, które staraj± siê graæ ambitnie. Jest to sytuacja bardzo niekorzystna zarówno dla mediów, imprez, koncertów, wytworni p³ytowych szukaj±cych nowych i ambitnych wykonawców, samych zespo³ów, których zapa³ koñczy siê na zorganizowaniu paru niewspieranych koncertów i wydaniu p³yty, która trafia g³ównie do sieci P2P, i z której nie maja przychodów. No i ludzie, wspieraj±cy ch³am i tuzinkowo¶æ.
Nie wiadomo gdzie jest pocz±tek dla tego chaosu; czy zaczyna siê on od ludzi kupuj±cych muzykê w jakiejkolwiek formie, czy to na CD czy w postaci cyfrowej, uczestnicz±cych w koncertach itd., generalnie nakrêcaj±cych rynek zbytu, czy te¿ pocz±tek tej paranoi to media, które z braku oryginalnych artystów (którzy istniej±, ale nie s± asygnowani do ¿adnej wiêkszej i daj±cej szeroko pojêt± dystrybucje wytwórni p³ytowej) skupiaj± siê na promowaniu miernej warto¶ci na¶ladowców.
Za taki stan rzeczy mog± byæ te¿ odpowiedzialna niew³a¶ciwie u¿ywana technologia (Internet i komputery ogó³em), a pisz±c ‘niew³a¶ciwie’ mam na my¶li wykorzystywanie tych narzêdzi do tworzenia ³atwej muzyki i rozprowadzania tej ambitnej droga piractwa w Internecie. Starsi z Was pewnie pamiêtaj± jaka rado¶æ sprawia³o czekanie na ods³uchanie p³yty, czy nawet kasety, której szuka³o siê przez wiele miesiêcy czy lat. Obecnie ze zdobyciem czegokolwiek nie ma problemu, co oczywi¶ci jest fajne, ale nie nakrêca do wysi³ku o staranie siê o zdobycz. Komputery mia³y pomóc w tworzeniu muzyki, ale jak widaæ w wielu przypadkach nie skorzystano z tej technologii odpowiednio dobrze.

Obserwujê trendy muzyczne od bardzo dawna i z przykro¶ci± musze stwierdziæ, ¿e od ponad 10-ciu a mo¿e i 12-stu lat trwa jakie¶ b³êdne ko³o. Ostatnim rockowym wydarzeniem by³ ruch grunge i z innej beczki, nu-metal. Nie jest niczym dziwnym, ¿e szanuje siê muzykê lat 60-tych, 70-tych i 80-tych. Dlaczego? Bo ta warto¶ciow± wykonywano na prawdziwych instrumentach, a nie wirtualnych programach. Próby i nagrywanie trwa³y po kilkana¶cie tygodni, promocja przebiega³a w sposób sprawny i miarodajny, a wszystko to by³o budowane na wk³adaniu w t± pracê wysi³ku, energii, a przede wszystkim pasji i autentyczno¶ci. By³y odpowiednie kluby na cykliczne imprezy, DJe wy³apuj±cy i przekazuj±cy publiczno¶ci nowe i ciekawe brzmienia, media kreuj±ce odpowiednie etykietki ¿ywo zainteresowane wyci±ganiem artystów z podziemia i pokazuj±cych ich w naturalnym ¶wietle, wytwornie p³ytowe u³atwiaj±ce takim zespo³om rozwijanie twórczo¶ci i wreszcie publiczno¶æ otwarta i poszukuj±ca nowych zespo³ów i warto¶ciowej muzyki. Tak, dawniej ludzie byli pasjonatami, a arty¶ci eksperymentatorami, bo szukanie i zdobywanie by³o fajne, a nie modne i polega³o siê na w³asnych opiniach i odkryciach. Teraz mo¿na wiêkszo¶æ towaru dostaæ zbyt ³atwo, a opinie s± powielanie i przerabiane na papkê, aby mózg nie musia³ siê zbyt zmêczyæ w ich analizowaniu i przyswajaniu.

To czego mi brakuje we wspó³czesnej muzyce, to brak poczucia wyzwania u muzyków, pomysłu na utwór i osłuchania z ró¿nymi innymi gatunkami muzycznymi, czego wielu zespo³om brakuje. Oczywi¶cie, ¿e ciê¿ko jest wymy¶liæ cos ca³kiem oryginalnego, kiedy ma siê nad sob± ponad 50 lat muzyki rozrywkowej, ale od tego ma siê mózg i odpowiednie narzêdzia ¿eby z niego wykorzystaæ. Ciê¿ko jest te¿ tworzyæ cokolwiek wiedz±c, ¿e tera¼niejsze media, wytwornie i s³uchacze mog± (ale nie musz±!) tego nie doceniæ. Jednak¿e gdzie¶ trzeba zacz±æ rozwi±zywanie tego problemu.

Podobnie wytwórnie p³ytowe, je¶li macie pod sob± oryginalnych wykonawców to nie dójcie ich z kasy tylko promujcie, w koñcu macie wytwórniê MUZYKI i waszym zadaniem jest wy³apywanie ciekawych wykonawców, a nie bank, który wiadomo na jakich zasadach dzia³a.

To samo tyczy siê mediów, szukajcie sami, posiadajcie swoje opinie i nie sugerujcie siê poprawno¶ci± polityczn±. Obecne media s± albo jak grzeczne pieski, którym podaje siê gotowe ¿arcie do przetrawienia i wydalenia, albo jak agresywni papparazzi, nie przekazuj±cy realnego wizerunku danego wykonawcy czy stylu muzycznego. Od tego zostali¶cie dziennikarzami i za³o¿yli¶cie gazety i magazyny, ¿eby pisaæ o prawdziwym stanie rzeczy, a nie wyg³adzaæ, wiêc zanim co¶ napiszecie przemy¶lcie to g³êbiej i piszcie o tym, co czujecie.

I to by by³o na tyle w tego rocznym podsumowaniu. Oczywi¶cie znowu wyjdzie na to, ¿e siê wym±drzam i zadam rzeczy nierealnych, ale nie obchodzi mnie to, bo wiem co jest w stanie spowodowaæ posiadanie w³asnych opinii, pasja i szukanie potrzebnych informacji.
Dziêki za czytanie i promowanie magazynu Fabryka :) Czysty rock industrialny jest jednym z gatunków muzyki zas³uguj±cych na szczególne traktowanie. Nie jest rozwojowe okre¶lanie etykietk± ‘rock industrialny’ zespo³ów, których muzyka nie ma nic wspólnego z tym stylem muzycznym i jest jedynie jego marnym na¶ladownictwem. Wspierajcie prawdziw± scenê i wszystkiego najlepszego w Nowym Roku ;)

Na zakoñczenie tego podsumowania chcia³am podziêkowaæ trzem osobom, które na bie¿±co pomagaj± w rozwoju i egzystencji Fabryki:

Ergo – dziêki jego zainteresowaniu Fabryka jest hostowana za free przez serwis, który sam zbudowa³ od podstaw - Darknation.pl, do tego bez denerwuj±cych reklam czy powolnego transferu;

Brian Backlash – dobry przyjaciel i wspólnik od wywiadów, któremu dziêkujê za szczer± chêæ promowania dobrej muzyki i ogólnie powa¿ne podej¶cie do dziennikarstwa. Mo¿ecie czytaæ jego webzine pod adresem www.brianbacklash.com

Vesper – ci±gle poparcie, kooperacja w podcastach, pomoc w t³umaczeniach i ¶wie¿e pomys³y, które na pewno motywuj± do dalszej pracy. Zerknijcie na http://hard-wired.info i www.myspace.com/dead_but_smiling

Dziêkujê tak¿e dwóm dziennikarzom, którzy postanowili dla odmiany przeprowadziæ wywiady ze mn±: Abraham Issac (Deathcanwait Records) i Jordan Aquirre (Metal America). Oba wywiady mo¿na przeczytaæ w dziale Fabryka - Webmaster.

NINa
Kraków, 23.01.2007

Fabryka [Industrial Rock] webzine
www.industrialrock.net
www.myspace.com/industrialrock


Dodatki:

1. Poni¿ej zamieszczam listê wywiadów, które przeprowadzi³am w tym roku, tak¿e wspólnie z Brianem:

09/2005: Mark A. Miller [Out Out];
10/2005: Sean Payne [Cyanotic];
11/2005: Jared Louche [Chemlab, H3llb3nt, Altered Statesmen],
Seibold [Hate Dept., Americlone, Super Sport],
Charles Levi [My Life With The Thrill Kill Kult, Project .44, Bangalore, Chemlab, H3llb3nt, Haloblack, Pig, Pigface, Sister Machine Gun, The Urban Soundtrack];
12/2005: MD Clayden [Pitchshifter, This is Menace], Eric Powell [16volt, Ringer], Jim Marcus [Die Warzau];
01/2006: VX-5 [Cynergy 67], The Strange;
02/2006: Mark Welch [Slave Unit], Gabriel Wilkinson [Microwaved];
03/2006: Joshua Steffen [Halo In Reverse], Nelson Hagood [Synchro Nine Factor], Punish Yourself;
04/2006: Screaming To God, The Paramecium, Wiktor Skok;
06/2006: Adam Grossman [Skrew, Angkor Wat, Ministry, Testify, Malekko], Cruentus, Proghma-C, DAX, Mike Carrasquillo [Isol8ed], Matt Collins [Hazmat];
07/2006: Cyber Axis, Lockdown, Drioux Galván, Chris Harris [Project .44], Adam Pask [Pask];
08/2006: Jim Davies [Victory Pill, Pitchshifter], SiNDADDY, Neil Kernon, Sean Beavan, Simon Logan, Marazene;
09/2006: Chris Bradshaw [Burning Retna], Phil „Phildo” Owen [Snow Black, Revolting Cocks];
10/2006: Stayte, Nick Beggs, Lustmord, ManufraQture;
11/2006: Human Factors Lab, Fanoe, John „Servo” DeSalvo [Bile, 16volt, Chemlab], Particle Son.


2. To tak¿e miejsce na zwrócenie uwagi na p³yty, które maja ukazaæ siê w 2007 roku:

16volt – FullBlack Habit + a remix album
Bile – Hate Radio
Bound in Oblivion – The Way Back Down
Chemlab – Stapled and Sutured (a tribute to Chemlab album)
Cyanotic – Transhuman 2.0
Hazmat – tytu³ jeszcze nieznany
Isol8ed – The Scene Full of Invisibles
Nine Inch Nails – prawdopodobnie Year Zero
Malekko – tytu³ jeszcze nieznany
Ministry – prawdopodobnie The Last Sucker
N17 - tytu³ jeszcze nieznany
Particle Son - Amerikkkan Genocide
Project .44 – Coup D’Etat (remix album)
Rabbit Junk - tytuł jeszcze nieznany
Replica – Disconnect
SiNDADDY – hyperDISCOrdia (remix album), The King Star
Stayte - Cognitive Dissonance (The Art of Lying To Yourself)
Treponem Pal - tytu³ jeszcze nieznany
Victory Pill – tytu³ jeszcze nieznany


3. Linki:

Zespo³y:
16volt: http://www.16volt.com/
Bile: http://www.teknowhore.com/
Bound In Oblivion: http://www.boundinoblivion.com/ oraz www.neuweltdystopia.com
Burning Retna: http://www.myspace.com/burningretna
Chemlab http://www.hydrogenbar.com/
Cyanotic: http://www.cyanotic-online.com/
eXelement: http://www.abstraktsystem.com/
Fanoe: http://www.fanoeband.com
Halo In Reverse: http://www.haloinreverse.net/
Hazmat: http://www.myspace.com/hazmatband
Human Factors Lab: http://www.humanfactorslab.com/
Isol8ed: http://www.isol8ed.com/
Lucky Striker 201: http://www.ls201.com
Marazene: http://www.marazene.com/
Mephisto System: http://www.mephistosystem.com
Ministry: http://www.ministrymusic.org/
My Life With The Thrill Kill Kult (MLWTTK): http://www.mylifewiththethrillkillkult.com
Narcosis Design, The: http://www.thenarcosisdesign.com/
Nine Inch Nails: http://www.nin.com
N17: http://www.myspace.com/n17
Particle Son: http://www.myspace.com/particleson
Pitchshifter: http://www.pitchshifter.com/
Project .44 : http://www.project44music.com
Pulse Faction: http://www.pulsefaction.com
Punish Yourself: http://punishyourself.free.fr/
Replica: http://www.myspace.com/replicanoise
SiNDADDY: http://www.myspace.com/sindaddyrocks
Society 1: http://www.society1.net/
Stayte: http://www.stayte.com/
Synchro Nine Factory: www.myspace.com/synchroninefactor
Treponem Pal: http://www.myspace.com/treponempal
Victory Pill: http://www.victorypill.com/

Wytwórnie:
http://www.thirteenthplanet.com/
http://positronrecords.com/
http://www.primordialmusic.com/
http://www.radio-valkyrie.com/