O Fabryce
Skocz do
Start > Wszystkie artyku造 > WIKTOR SKOK > Wiktor Skok (2006)
Wiktor Skok (2006)
[NINa, 08.04.2006, wywiad przeprowadzi豉m w krakowskim Klubie PO, przed Maszyneri #05, na kt鏎ej Wiktor Skok zagra dwugodzinnego, go軼innego seta]


NINa: Zdarzy這 ci si wyst瘼owa we Wroc豉wiu przy okazji Wroc豉wskiego Festiwalu Industrialnego. Ty te grasz sety industrialno-noisowe. Zar闚no festiwal jak i twoje sety przyci庵aj sporo os鏏. Wiemy, 瞠 scena electro, gotyk i EBM ro郾ie w si喚, ale czy mo瞠my m闚i o istnieniu sceny industrialnej w Polsce?
Wiktor Skok: Bardzo bym chcia, aby鄉y mogli m闚i o czym takim jak scena. Wielkie dyskusje, roztrz御anie i pr鏏y zaprzeczania, 瞠 sceny nie ma czy te udowadnianie jej istnienia na si喚 ra膨 mnie jak捷 sztuczno軼i. Scena na pewno jest, poniewa s ludzie, poniewa s zespo造, poniewa s na szcz窷cie imprezy, jak chocia ta, kt鏎 zorganizowa豉. Nie wdaj帷 si w szczeg馧y, znasz na pewno charakterystyczny model ods康zania od czci i wiary tego rodzaju industrialu. Fani jednego gatunku przeklinaj innych lub inn muzyk, ka盥y zaprzecza sobie nawzajem itd. Te dysputy mnie zbytnio nie interesuj. Scena jest tak ma豉, 瞠 w gruncie rzeczy te ma貫 podzia造 s takie, jakby ludzie dzielili si na dwoje. Takie rzeczy mog mie sens w kt鏎ym z megalopolis USA, lecz nie tutaj, gdzie publika jest niewielka i w sumie wszyscy si znaj. Przypomina mi si tutaj dowcip o tym, jak 砰d znalaz si na bezludnej wyspie i zbudowa sobie tam dwie 鈍i徠ynie, bo gdy jedna mu si znudzi, to wst徙i do drugiej, dlatego ma dwie, aby si nawzajem wypiera造, konfliktowa造 itd. Zostawiaj帷 takie przypowiastki, uwa瘸m, 瞠 scena istnieje, bo jest muzyka i swojego rodzaju 鈔odowisko. 砰we i aktywne. Mo積a by sobie 篡czy, aby to wszystko funkcjonowa這 lepiej...To wszystko przechodzi jakby r騜ne amplitudy, tak, 瞠 raz jest czego wi璚ej a potem mniej. Oczywi軼ie tu tak瞠 s trendy, a „fani” industrialu tak瞠 maj swoje mody. Chocia u zarania chodzi這 o pozbycie si i pomini璚ie tego typu pop kulturowych kontekst闚. Oczywi軼ie istniej zespo造, kt鏎e s bardziej znane i bardziej lansowane od innych, s pewne okresowe tendencje chocia瘺y w projektowaniu ok豉dek, liternictwie, a po sfer jakich pozamuzycznych i pozaartystycznych inspiracji. To zawsze mia這 miejsce. Wierz jednak, 瞠 kultura industrialna r騜ni si bardzo od tego ca貫go show biznesu ze swoimi trendami, sztucznie nap璠zanymi gwiazdami i z ca造m tym ch豉mem.

NINa: Czy w zwi您ku z tym jest to muzyka, w pewien spos鏏 elitarna?

WS: W pewien spos鏏 tak. To chyba nie jest jednak najwa積iejsze i na pewno wci捫 si zmienia. Popularno嗆 industrialu ma r闚nie swoje lepsze i gorsze czasy. Tak na pewno by這 z tak zwanym „rockiem industrialnym”, o kt鏎ym by豉 mowa. Dzi jest prawie w zupe軟ym odwrocie. Pewnie spotka豉 si niejednokrotnie z tez, rock i industrial s to poj璚ia sobie przeciwne. Mam podobne zdanie. Okre郵enie "rock industrialny" zawiera w sobie sprzeczno嗆, mimo 瞠, wobec Godflesh, Ministry i wielu innych super band闚 u篡wa這 si tego typu okre郵e. Jednak praca wok馧 poj耩 to raczej domena teoretyk闚 lub dziennikarzy. Mnie to zbytnio nie interesuje. Dla mnie istnieje 這mot i ekspresja. Posiada造 j zar闚no Godflesh, jak i Ministry, ale tak瞠 szereg innych zespo堯w starej fali industrialnej. Energie wyrzucane by造 przy pomocy r騜nych 鈔odk闚. Zreszt tak naprawd prawdziwi pury軼i mogliby powiedzie, 瞠 jedynymi zespo豉mi industrialnymi by造 SPK i Throbbing Gristle. Dla mnie to tylko periodyzacje, etykiety i teorie... Powracaj帷 do elitarno軼i, wi瘯szo嗆 muzyki industrialnej jest zwyczajnie trudno przyswajalna dla przeci皻nego konsumenta muzyki, w wi瘯szo軼i przypadk闚 ma te zupe軟ie inne 廝鏚豉 ni rock czy rock’n’roll... ale czy to czyni j bardziej elitarn? Nie wiem, istnieje te ca豉 sfera idei i obraz闚 i wizji wsp馧czesno軼i, kt鏎e niesie industrial. Ich radykalno嗆 czyni to zwyczajnie niestrawnym, trudnym do natychmiastowej konsumpcji. Ale zaznaczam, 瞠 taki „true” industrial to nie jedynie muzyka, a przede wszystkim ca豉 kultura, kt鏎a widzi dzisiejszy 鈍iat takim, jakim on naprawd jest, bez zbytnich mira篡 czy optymizmu. C騜 niewielu ludzi jest w stanie przyj望 takie sromotne prawdy...

NINa: Czy w zwi您ku z tym twierdzeniem, 瞠 scena industrialna jednak istnieje, mo瞠sz wymieni 3 g堯wne o鈔odki/miasta w Polsce, w kt鏎ych przeb造skuje muzyka industrialna prezentowana publicznie?

WS: Nie. W豉郾ie tak nie mog powiedzie. W niekt鏎ych miastach wygl康a to lepiej, na przyk豉d wi璚ej os鏏 przychodzi na wszelkie industrialne wydarzenia, nie tylko na parties, ale tak瞠 na koncerty. To bywa jednak zmienne. Jest wielu m這dych ludzi, kt鏎zy dopiero w to wchodz, a tak瞠 mniej widocznych- starszych, kt鏎zy po鈍i璚ili si tej muzyce. Ludzi pochodz帷ych te z bardzo ma造ch o鈔odk闚, kt鏎e w og鏊e nic nie znacz na mapie. Natomiast jako osobowo軼i i muzycy s nawet bardziej warto軼iowi ni wielkomiejska rozkapryszona, goni帷a za nowo軼iami papka ludzka... A o鈔odki? My郵, 瞠 nie ma mowy o o鈔odkach. Wa積iejsi s ludzie a nie jakie o鈔odki, kliki, 鈔odowiska...

NINa: Kto, kto ci widzia na 篡wo i us造szy p騧niej has這 "DJ Wiktor Skok" pomy郵i - aha to ten ubrany na czarno z kolczykami i tatua瘸mi. Jak du膨 rol odgrywa image w DJowaniu?

WS: DJ闚 jest na p璚zki i s bardzo r騜ni. Je郵i chodzi o mnie, to image zawsze mia bardzo dla mnie du瞠 znaczenie. Jest m鎩. Trudno jest mi rozprawia na ten temat. Po prostu to istnieje i robi to od zawsze, dop鏦i b璠 m鏬 i chcia b璠 tak robi. Str鎩, o kt鏎ym teraz m闚imy, w dzisiejszym kontek軼ie jest jednak zupe軟ie czym innym ni kiedy. Kiedy ludzie uwa瘸li mnie za ufoludka. Innym razem mog mnie uwa瘸 za modnie ubranego, a kiedy indziej za zupe軟e pass. W sumie ignoruj tego typu oceny. Te odniesienia nie maj zbyt wielkiego znaczenia. M鎩 ubi鏎 jest m鎩, jest mn, jest jakby zro郾i皻y ze mn.

NINa: OK. W takim razie jak si ma ubieranie si na imprezy w stosunku do muzyki? Czy ludzie przychodz na imprezy nie po to, aby pos逝cha muzyki, bo muzyka jest wtedy dodatkiem, tylko po to, 瞠by si przebra i dobrze wygl康a, a muzyka jest tylko substytutem wygl康u?

WS: Tak, rozumiem, o co ci chodzi. Zw豉szcza ostatnio wida ten przerost powierzchowno軼i nad samym meritum, nad sam muzyk, estetyk czy wreszcie kultur. Ubi鏎 jest bardzo wa積y jednak nie podzielam trendu ubierania si tylko na imprezy. Uwa瘸m, 瞠 zar闚no dziewczyny jak i ch這paki, m篹czy幡i czy kobiety powinni kreowa si ka盥ego dnia, a nie tylko na weekend. Rzeczywisto嗆, zw豉szcza ta najbli窺za, jest r騜na, ale uwa瘸m, 瞠 nie nale篡 jej si poddawa. Na pewno jestem za tym, 瞠by na codzie goci, punks etc. wygl康ali r闚nie atrakcyjnie jak na imprezach. Oczywi軼ie ludzie bardziej „robi si” na wiecz鏎, zw豉szcza, 瞠 sprzyja temu te nocna pora. Niekt鏎e graty s niewygodne, mo積a je nosi tylko kilka godzin. W sumie nie zaskocz nikogo, gdy powiem, 瞠 estetyka i sama muzyka, kultura, tre軼i s dla mnie wa積iejsze od stroj闚. M闚i帷 o kostiumach, powierzchowno軼i mam na my郵i t lepsz stron, ubrania w dobrym gu軼ie. Nawiasem m闚i帷 stroje wielu gwiazd i publiki imprez gotyckich lub gotycko-industrialnych tr帷 totalnym bezgu軼iem, najgrzeczniej m闚i帷. Lubi, kiedy ludzie si stroj, to jest bardzo fajne. Niemniej jednak nie lubi pacynek ani czego, co zaczyna by bardziej clownowate ni mocne i wyraziste. S r騜ne sposoby na ubi鏎 w mie軼ie. Szczerze m闚i帷 ten militarny, roboczy industrialny styl pierwszych zespo堯w na pewno nie jest tym, kt鏎y aktualnie przewa瘸. W du篡m stopniu zosta zreszt przej皻y przez ulic, tak jak i swojego czasu punk. Z kolei styl lateksowy, bondage czy fetish jest r闚nie w porz康ku, ale jedynie w tym dobrym wydaniu. Kiedy ludzie potrafi si ubra, kiedy unikaj niebezpiecze雟twa bycia pajacem czy jak捷 pacynk, kt鏎e jak cz瘰to wida jest bardzo gro幡e…

NINa: Wyobra sobie, 瞠 grasz jakiego wcze郾iej przygotowanego seta, ale polegaj帷ego na prezentacji utwor闚 innych wykonawc闚. Nagle podchodzi do ciebie osoba z jak捷 p造t i chce, 瞠by koniecznie zagra z niej par utwor闚 podczas trwania twojego seta. Je郵i odmawiasz - obrabia ci dup. Co sadzisz o takim zachowaniu?

WS: Tak naprawd, to nigdy nie przygotowuj, nie planuje szczeg馧owo swoich set闚. Zazwyczaj wiem, czym zaczn, a potem po prostu id dalej. Wszystko jest mo磧iwe. Co do oczerniania za plecami. To chyba bardzo cz瘰te. Co mog s康zi o czym takim? To samo, co o wielu typowych zachowaniach, kt鏎e nie maj, 瘸dnego zwi您ku z muzyk, ani p造tami ani z niczym. (鄉iech) To 鄉ieszne i przyg逝pie zachowania, kt鏎e najzwyczajniej psuj krew i nie s godne. Wyst瘼uj wsz璠zie, w ka盥ym 鈔odowisku, nie tylko, kiedy jest si DJem. Internet, bo tam przede wszystkim toczy si rzeczone „obgadywanie” daje wielkie pole do popisu ludziom tch鏎zliwym, zahamowanym, kt鏎zy nie potrafi wyrazi swoich racji wprost (je郵i w og鏊e posiadaj jakiekolwiek). Takie schorowane jednostki produkuj si tam szczeg鏊nie intensywnie. To jakby przed逝瞠nie kawiarnianego stolika czy nasiad闚ek przy kuflu, tylko, 瞠 bardziej wymowne, bo maj帷e o wiele wi瘯sz publik i oddzia造wanie. Nie szanuj tych wszystkich for闚 na necie, bo s wyl璕arni afer i prawd m闚i帷 w wi瘯szo軼i s opanowane przez jakich nawiedzonych neofit闚, przez ma這 tw鏎czych ludzi, kt鏎zy tak naprawd maj niewiele do powiedzenia, nie znaj si na muzyce ani jej korzeniach, nie m闚i帷 ju o jakich szerszych kompetencjach...

NINa: Do Krakowa doje盥瘸sz z υdzi. Jakie mo瞠sz wskaza r騜nice i podobie雟twa mi璠zy tymi dwoma miastami pod k徠em organizowanych imprez, festiwali, koncert闚, dost瘼u do muzyki niezale積ej, kt鏎 mo積a kupi w sklepach, komisach? Jakie s r騜nice lub podobie雟twa do Krakowa?

WS: Mog powiedzie, 瞠 wy Krakowiacy macie teraz o wiele lepiej ni w υdzi. Scena w υdzi jest niewielka i nie ma 瘸dnej cykliczno軼i, regularno軼i. Owszem jest sporo ludzi obytych z industrial, muzyk eksperymentaln, electro jak i wave, dark wave czy synth pop etc. etc. Tak naprawd najbardziej pr篹na w υdzi, wyr騜niaj帷 si na tle kraju jest scena electro clash, scena klubowego electro, w kt鏎 jestem tak瞠 zaanga穎wany. S zar闚no did瞠je, teamy jak i spora publika. St康 pochodz Procesor Plus jak i po這wa Mass-Kotek, jest du瞠 zag瘰zczenie imprez jak i innych projekt闚. Powracaj帷 do industrial na pewno 鏚 jest bardziej industrialna ni szereg innych miejsc w Polsce, ale brak tu jakiej sta這軼i. Wraz z Jude nigdy nie chcieli鄉y tworzy wok馧 siebie jakiego 鈔odowiska czy grupy, to zawsze przyci庵a „kibic闚”, pachnie paso篡towaniem i brakiem w豉snego, ogrzewaniem si 鈍iat貫m odbitym. Tak czy inaczej, pojawiaj si w υdzi jednak jakie inicjatywy. Sam pr鏏uj czasem organizowa r騜ne akcje i na pewno nie przestan tego robi. Jest to dzi dosy karko這mna i ryzykowna sprawa, wymagaj帷a wielu po鈍i璚e, a czasami tak瞠 tych rzeczy, kt鏎ych chronicznie mi brak: pieni璠zy, czasu.

NINa: Rozumiem. Bywasz w Krakowie tak瞠 z powodu nauki. Co tutaj studiujesz?

WS: Jestem na studiach kuratorskich na Uniwersytecie Jagiello雟kim w Instytucie Historii Sztuki. S to studia dedykowane profesji kuratora sztuki. Co, co robi貫m szereg lat organizuj帷 koncerty punk czy industrial. Jestem kuratorem projekt闚 muzycznych. W najbli窺zym czasie opiekuj si koncertem Z’EV w υdzi. Podoba mi si koncept 陰czenia sztuk zar闚no plastycznych jak i d德i瘯owych. Dzia豉m aktywnie i pr鏏uj organizowa r騜ne mo磧iwo軼i innym osobom, kt鏎e tak瞠 zajmuj si tego typu sztuk.

NINa: Czy mo瞠sz mi wyja郾i jak wygl康a sprawa ze skinami, kt鏎zy podobno s tob jako szczeg鏊nie zainteresowani i podobno figurujesz na jakiej ich li軼ie? Nie wiem czy ma to zwi您ek z twoim zespo貫m Jude, czy co do ciebie maja, co to w og鏊e za historia?

WS: (鄉iech) Trudno mi powiedzie.. Wydaje si, 瞠 aktualna sytuacja polityczna w kraju doda豉 skrzyde wielu idiotom. Tak, wi璚 tu i 闚dzie pojawiaj si r騜ne pomys造 jakich 瘸這snych indywidu闚, kt鏎zy chcieliby co zrobi. Je郵i chc co zrobi co po篡tecznego dla swojego kraju, otoczenia powinni, wed逝g mnie, pracowa nawet na 3 zmiany. Ale tutaj jest mowa o jakim „czyszczeniu” z wrog闚, zagra瘸j帷ych polsko軼i, narodowi, krajowi. Chyba raczej sami powinni si wpierw zabra za wyczyszczenie swoich umys堯w, kt鏎e s ska穎ne g逝pot.

NINa: Ale czy ty zagra瘸sz faktycznie tej polsko軼i i narodowi? Jaki jest pow鏚, 瞠 oni akurat do ciebie si przyczepili?

WS: (鄉iech) Przyczepili si tak瞠 do wielu innych os鏏. Trudno mi powiedzie, jakie naprawd rz康z nimi powody. To pytanie raczej powinno by skierowane do nich. Mnie mo瞠sz zapyta o m鎩 stosunek do tego.

NINa: W takim razie pytam, jaki jest tw鎩 stosunek do tych skin闚, kt鏎zy ci tak rzekomo 軼igaj?

WS: Powiem ci, m鎩 stosunek do nich jest ambiwalentny. Mog powiedzie, 瞠 w鈔鏚 wielu hitlerowc闚, narodowc闚 w Polsce s zagubieni ludzie, kt鏎zy czasami, cho jest to wyj徠kowo rzadkie, s nawet jakimi interesuj帷ymi osobowo軼iami i lud幟i z jak捷 ide, przekonaniami. Problem w tym, 瞠 te idee s wypaczone. W dzisiejszych czasach w dzisiejszej Europie i 鈍iecie powo造wanie si na jakie pryncypia rasy czy czysto嗆 krwi jest skazane na kl瘰k i zupe軟ie nierealne. Nie chcia豚ym si tu ju wdawa w dyskusj z samymi postulatami i ideologiami nazist闚 czy narodowc闚. Cz窷 ideowych trop闚 i historii nazi jest nawet interesuj帷a. Sam interesuj si histori XX wieku, wi璚 od kontekstu hitleryzmu czy faszyzmu nie ma tu ucieczki. To dalekie jednak od jakiego beznadziejnego chuliga雟twa czy umys這wego prostactwa, kt鏎e jest tak charakterystyczne dla biednych polskich narodowc闚. Wsp馧czuj tym ludziom, poniewa nie postawili na dobrego konia... a i muzyk maj naprawd chujow. Naprawd kiepska muzyka. Szkoda mi tych ludzi. Mogliby by nawet dobrymi kumplami, mo瞠 nie moimi, ale czyimi... (鄉iech).

NINa: Widzia豉m tw鎩 koncert z Jude w klubie Re, widzia豉m twoje sety we Wroc豉wiu i na scenie jeste po prostu 篡wio貫m, jeste bardzo dynamiczny. W tym momencie, kiedy rozmawiamy jeste bardzo fajnym facetem, bez jakiego rozro郾i皻ego ego, nie jeste agresywny w przeciwie雟twie do tego, co pokazujesz na scenie...

WS: (鄉iech)...A tam jestem cz這wiekiem o rozro郾i皻ym ego? Tak?

NINa: Zaraz do tego przejdziemy. Moje pytanie jest nast瘼uj帷e: czy scena i ludzie potrzebuj takich charyzmatycznych, agresywnych lider闚? Czy to jest jaki wyr騜nik, kt鏎y ich przyci庵a?

WS: Nie wiem... Musia豉by zapyta ludzi, bo ja b璠帷 tym, kim jestem czy na scenie czy tutaj zachowuj si tak, jak odpowiada to sytuacji, jak czuj si w danym momencie. To rodzaj interakcji: ja versus publika, miejsce, aura. To nie efekt 瘸dnej kalkulacji, 瞠 jestem w tym momencie spokojny i pr鏏uje przekaza tobie swoje racje. Je郵i odnios豉 wra瞠nie, 瞠 mam nadzwyczaj rozbudzone ego na scenie (鄉iech) -czemu nie? Niech ono takie b璠zie i niech takie wra瞠nie pozostaje. Tak czy inaczej, bywa, 瞠 tak si zachowuj, pewne emocje wyzwalaj si w niekt鏎ych kontekstach. Bywam osob zar闚no spokojn jak i wybuchow, furiatem jak i osob, kt鏎 mo積a polubi. (鄉iech). Nie ma jednego wymiaru. Poza tym tak, jak najbardziej, wed逝g mnie 鈔odowisko, a tak瞠 muzyka potrzebuj indywidualno軼i i charyzmatycznych jednostek, kt鏎e maj si喚, konsekwencj i przenosz j na tw鏎czo嗆, na jakie realne byty, a nie na be趾ot w sieci...

NINa: OK. Nie ma w Polsce wielu miejsc na organizacje du篡ch koncert闚, wi璚 my郵, 瞠 z tego powodu omijaj nas wi瘯sze zespo造. Czy s康zisz, 瞠 nagle jaki pan z rz康u, kt鏎y b璠zie za rozwojem kultury stwierdzi, 瞠 musimy wybudowa jakie sale koncertowe, 瞠by w jaki spos鏏 kultur w Polsce rozwija? Czy dojdzie kiedy do takiego pomys逝, czy raczej skazani na drug Bu貪ari i nikt do nas wi璚ej nie przyjedzie?

WS: Wydaje mi si, 瞠 sytuacja, o kt鏎ej m闚isz ma jeszcze wi璚ej innych powod闚. Nie czas tutaj na roztrz御anie tego w detalach. Ja my郵, 瞠 kolejnym problemem w Polsce jest to, 瞠 wielu ludzi w ostatnich latach bardzo si pogubi這 i nie jest zainteresowanych jak彗olwiek form kultury, czytaniem ksi捫ek, koncertami, s逝chaniem p造t. Media generuj sztuczne, trendy a ludzie stali si leniwi i zupe軟ie od nich uzale積ieni. Rzecz lub zjawisko nie istnieje dop鏦i nie zauwa膨 go w kolorowym pi鄉ie czy TV. Przy ca貫j 瘸這軼i dawnych czas闚, opinie ludzi by造 wtedy bardziej niezale積e. Generalnie, ludzie w dzisiejszej Polsce walcz o n璠zny byt lub, aby konsumpcj dor闚na s御iadom i znajomym. Robi z siebie przy tym pajac闚 albo szczury wy軼igowe, a potem cierpi. W pewnym momencie budz si, ale wtedy ju wszystko za nimi. Przez to utyka r闚nie szeroko poj皻a kultura, w tym koncerty. Nie ma na nie pieni璠zy, bo nie ma dostatecznej ilo軼i odbiorc闚. Ta sytuacja nak豉da si na s豉bo w Polsce rozwini皻y rynek muzyczny, kt鏎ego istnienie ma jaki wp造w nawet na scen industrialn. kt鏎a i tak powinna by obca tego typu powik豉niom. Niew徠pliwie to wszystko b璠zie si i tak rozwija這. Mniej lub bardziej powoli. W pewien spos鏏 jest to odbicie tego szerszego polskiego zacofania... KMFDM gra w Gdyni, jednak do Krakowa ju nie dotar… Jak szybko mieli tu dojecha? Krajow drog A1? Nie jestem wielkim optymist w tej sprawie, ale c騜, na razie skazani jeste鄉y na tak sytuacj. Najgorszym przekle雟twem ludzi w Polsce jest to, 瞠 mieszkaj帷 w Warszawie udaj Nowojorczyk闚, Pary瘸nki, Londy鎍zyk闚 czy Berli鎍zyk闚, mieszkaj帷 w Krakowie t瘰kni z kolei za czym jeszcze innym... Polacy z natury chc by kim, kim nigdy nie b璠. To koliduje ze zdrowym rozs康kiem i powoduje wiele z貫j krwi, wiele problem闚, kt鏎e mo積a by omin望, dobrze si czu i dzia豉 w ko鎍u. Nie chodzi mi tu o zachwyt nad za軼iankowym prowincjonalizmem, lecz liczenie si z rzeczywisto軼i jest bardziej produktywne ni na郵adownictwo i b陰dzenie w poszukiwaniu jakiego dalekiego raju. Z dobrze zrozumianej prowincjonalno軼i daje si tak瞠 co wyci庵n望 i mo瞠 by ona tak瞠 atutem.

NINa: Je瞠li faktycznie znalaz豉by si jaka agencja koncertowa, kt鏎a chcia豉by finansowa jaki tam koncert i by豉by w stanie dogada si z jakim znanym zespo貫m i w ko鎍u by przyjechali, okaza這by si, 瞠 ludzie jednak nie s ch皻ni mimo tego, 瞠 si deklarowali, 瞠 przyjd na koncert, ale jednak nie chc kupowa tych bilet闚, bo wol sobie 軼i庵n望 t muzyk i pos逝cha jej w domu. Czy ja mam tylko takie wra瞠nie, czy ty te uwa瘸sz, 瞠 tacy ludzie mogliby pozosta tylko przy s逝chaniu mp3ek zamiast i嗆 na koncert?

WS: To syndrom bardzo widoczny w Polsce. Organizatorzy dr膨 o frekwencj, ludzie s zmienni a ich gusta biegn jak wiatr zawieje... Gdzie przyczyna? Trudno m闚i, aby nie powtarza wci捫 tych gorzkich konkluzji. Jednak w innych krajach gdzie net jest jeszcze bardziej rozwini皻y nie ma takiej sytuacji. Praktycznie wsz璠zie ludzie maj dost瘼 do muzyki z sieci. Wiele zale篡 od ich statusu finansowego, ich mentalno軼i, obyczaj闚. Nie wiadomo czy b璠 korzystali z muzyki na 篡wo, czy b璠 korzystali z mo磧iwo軼i dawanych im przez promotor闚, agencje, DJ闚, czy muzyk闚 wreszcie. Muzyka na 篡wo zawsze ma sens, ale czasami wychodzenie na krajowe koncerty nie za bardzo. Syf, kiepskie nag這郾ienie, op騧nienia, drogie bilety, chamska obs逝ga, poza tym po drodze lub na miejscu mo積a dosta jeszcze w twarz... to tak瞠 powody takiego stanu rzeczy. Muzyka w sieci b璠zie istnie dalej. Trudno powiedzie jak b璠zie to wygl康a這 w przysz這軼i, ale m鎩 stosunek do mp3 jest pozytywny, wydaje mi si, 瞠 jako嗆 tego formatu b璠zie sz豉 do g鏎y. Nikt nie powstrzyma technologii i jej rozprzestrzeniania. Rynek muzyczny w przysz這軼i na pewno stanie na g這wie, dzieje si to praktycznie ju dzi. Straty rosn. Niemniej jednak nie mam 瘸dnej lito軼i dla muzycznych korporacji, kt鏎e przez dziesi璚iolecia doi造 zespo造, muzyk闚, oszukiwa造 artyst闚, a r闚nie czerpa造 krociowe zyski z regularnie og逝pianej publiczno軼i. Teraz maj za swoje.

NINa: Czy muzyka industrialna to jest muzyka domowa? Wiesz, siedzenie przy komputerze i s逝chanie jej w domu, nie posiadanie potrzeby nawi您ywania relacji z lud幟i, chodzenia na koncerty...

WS: Nie no, dobrze wiedzie, 瞠 nie. Jest jednak wiele gatunk闚, rodzaj闚 industrialu w tym momencie scena jest bardzo zr騜nicowana. Industrial, tak jak punk czy techno, nie oznacza jednego rodzaju grania. Tak jak w鈔鏚 muzyk闚 jak i odbiorc闚 s zar闚no insiderzy, introwertycy, kt鏎zy s逝chaj lub tworz muzyk w domu i do tego nienawidz ca貫go 鈍iata. Mizantropi, kt鏎zy dali si ponie嗆 ideom p造n帷ym z industrialu w tym stopniu, 瞠 nienawidz nawet swoich przyjaci馧. Ale r闚nie wielu jest te zupe軟ie otwartych ludzi, kt鏎zy graj帷 najbardziej nienawistn muzyk s tak瞠 duszami towarzystwa. Jest wiele r騜nych postaw jak i modeli odbioru muzyki. Zawsze przeciwstawiam si twierdzeniu, 瞠 dany rodzaj muzyki pasuje tylko do jednego otoczenia. Po prostu dla muzyki nie powinno by 瘸dnego tabu i konfrontowanie d德i瘯闚 z otoczeniem, zamienianie tych wszystkich kontekst闚 jest wyzywaniem, kt鏎e ca造 czas nale篡 podejmowa. W industrial istniej r騜ne brzmienia, kt鏎e wyzwalaj szereg odmiennych emocji i dzia豉j na inne rejestry wra磧iwo軼i. Istnieje jednak jaki wsp鏊ny mniej lub bardziej uchwytny mianownik mi璠zy bardzo r騜n muzyk, kt鏎 si okre郵a tym s這wem na "i". Lubi je mimo, 瞠 ostatnio jest tak bardzo spauperyzowane, zreszt nie tylko ostatnio... Kiedy, w Berlinie spotka貫m si z zespo貫m hardcore z Boston (zawsze bliska mi by豉 scena punk i hardcore), nawet nie pami皻am jego nazwy. Przypadkowo rozmawiali鄉y. Oni, s造sz帷, 瞠 ja gram w zespole industrialnym zrobili du瞠 oczy i powiedzieli mi: „Powiniene mie du穎 forsy!" By造 to pami皻ne czasy, kiedy w USA muzyka industrialna sta豉 si bardzo popularna, a zespo造 typu Nine Inch Nails czy Ministry przyci庵a造 setki, a nawet tysi帷e ludzi. Musia貫m bardzo szybko zweryfikowa ten os康 (鄉iech), nie jeste鄉y w USA, a nawet na zachodzie Europy nie jest z tym a tak 鈍ietnie…

NINa: Przyje盥瘸sz na swoje sety z czarnymi walizeczkami. Powiedz mi, co taka walizeczka zawiera?

WS: ζdne mi walizeczki…(鄉iech) To bardzo ci篹kie wozi to wszystko ze sob, ale przeczyta貫m niedawno artyku o punkach w Tokio, kt鏎zy potrafi wie潭 sw鎩 ekwipa przez ca貫 miasto na w霩kach, aby przez kilka godzin w niedziel zagra na ulicy dla przypadkowej publiczno軼i. Dop鏦i mam si喚, je盥輳 ze swoimi gratami. Wole jednak, gdy organizatorzy zapewniaj mi sprz皻 i przyje盥瘸m jedynie ze swoimi p造tami. Moje walizki zawieraj rack z mikserem i podw鎩ny deck Numark, mo瞠 jednak nie b璠 podawa tej nazwy…

NINa: Nazwy te, przydadz si! Mo瞠 kto we幟ie z ciebie przyk豉d, 瞠 masz dobry sprz皻...

WS: Nie, nie jest to dobry sprz皻. Numark nie jest niestety dobr firm, a model CDN 88 jest dupny. Musz to powiedzie. P騧niejsze s pono lepsze… Wioz r闚nie cz窷 swoich p造t, kt鏎e wybieram do seta. Bior zawsze du穎 p造t i zazwyczaj wi瘯szej cz窷ci nie gram, ale lubi mie du篡 wyb鏎, aby w miar mo磧iwo軼i m鏂 zaskakiwa ludzi i zagra co niespodziewanego. Czasami jest to fizycznie ci篹kie, poniewa granie seta kosztuje mnie kilkana軼ie godzin jazdy poci庵iem. Kontakt z lud幟i i energia z muzyki wynagradza jako te trudy.

NINa: U篡wasz cz瘰to wizualizacji dla swoich set闚. Ostatnio widzia豉m, 瞠 zastosowa貫 taki czarno-bia造 film. Czy wcze郾iej sobie opracowujesz te filmy, czy one musz mie jakie przes豉nie, czy jest jaka idea w tych filmach, kt鏎 ludzie powinni dostrzec i po陰czy z twoj muzyk, czy po prostu jest to taki przypadkowy strza, 瞠 akurat stwierdzasz, 瞠 chcesz mie ten, a nie inny film w podk豉dzie i to wszystko?

WS: By這by super, gdyby ludzie odnajdywali r騜ne tropy, kt鏎e s tu do odczytania. Tak, wydaje mi si, 瞠 robi je z jak捷 koncepcj, chcia豚ym, 瞠by ludzie odnajdywali w nich jakie zwi您ki z tym, co gram. Bardzo dbam o te filmy, ca造 czas robi nowe monta瞠 i maj one wiele z muzyk, kt鏎 emituj

NINa: Czy DJowanie i prowadzenie Jude to dla ciebie tymczasowe zaj璚ie? Czy te kt鏎ego dnia to sko鎍zysz albo czy b璠ziesz stara si prowadzi to jak najd逝瞠j si da?

WS: Do oporu. Do momentu, kiedy nie sczezn, nie zdechn.

NINa: Czy mo瞠sz przewidzie, co zadecyduje o tym, 瞠 sko鎍zysz gra?

WS: Nie chcia豚ym o tym opowiada…

NINa: OK :) Zauwa篡豉m, 瞠 osoby, kt鏎e "siedz" w muzyce industrialnej nierzadko maja problemy z relacjami partnerskimi. Nie wiem czy to nie jest zbyt osobiste pytanie (鄉iech Wiktora), ale ty 軼i庵asz na pewno na swoje koncerty du穎 kobiet (Wiktor robi du瞠 oczy). Chcia豉m ci zapyta, jakie s twoje relacje z tzw. p販i pi瘯n?

WS: (鄉iech) Dobre.

NINa: Dobre? To wszystko?

WS: Tak.

NINa: OK. Powiedz mi czy jeste jedynym DJem w Polsce miksuj帷ym na 篡wo takie w豉郾ie sety industrialno-noisowe?

WS: Nie, chyba nie. Wydaje mi si, 瞠 s te inni. By這by super, gdyby DJe podwy窺zali swoje zar闚no swoj technik, jak i poszerza im si gust, bo je郵i chodzi o grane motywy, to mo積a mie bardzo du穎 cierpkich uwag. Setlisty wi瘯szo軼i s zbyt przewidywalne. Zreszt zawsze mo積a poczyta o tym na forach internetowych. Nie za bardzo 郵edz te dyskusje. Widz jednak, 瞠 tworzy si coraz wi瘯sza scena i did瞠je tak瞠 si doskonal. My郵, 瞠 b璠 coraz lepsi, nawet, je郵i trudno takich teraz spotka... Tacy, kt鏎zy graj z kompa s r闚nie warci uwagi. Uwa瘸m, 瞠 komputer jest bardzo dobrym narz璠ziem tylko trzeba nim jako operowa. To bardzo por璚zne urz康zenie i by豚ym zadowolony, gdybym w swoich setach m鏬 tak瞠 u篡wa laptopa. Daje sporo mo磧iwo軼i, wi瘯szy bank utwor闚, szereg trick闚, kt鏎ych nie ma si graj帷 z samych p造t z u篡ciem deck闚. Ka盥e z tych urz康ze ma swoje plusy i komplikacje. Zar闚no granie z winyli ma swoje charakterystyczne, dobre strony jak i granie z CD na dobrych odtwarzaczach jest tak瞠 w porz康ku. Od cz這wieka, kt鏎y to obs逝guje, zale篡 jak z tym zawalczy i jak mu to si uda. Dla mnie kult did瞠j闚 jest troch problematyczny. Za du穎 w tym gwiazdorstwa i p霩 a za ma這 pasji. U mnie bycie DJem jest konsekwencj wieloletnich fascynacji. Odk康 si璕am pami璚i, zawsze chcia貫m gra muzyk. Wymienianie si muzyk, patrzenie na reakcje ludzi, reagowanie razem z nimi jest bardzo pobudzaj帷e, daje mi te sporo adrenaliny. Nie podoba mi si, kiedy DJe siedz. Tego nienawidz, kiedy DJ siada przed swoim narz璠ziem...

NINa:...i jak kuk豉 trzyma r璚e na switchach?

WS: To nie wygl康a fajnie.

NINa: Powiedz mi, czy nagrywasz czasem swoje sety i zamierzasz wyda p造t z takimi nagraniami na 篡wo? Czy jest ju co takiego dost瘼nego i mogliby鄉y pos逝cha tego na p造cie?

WS: Nie, nigdy na to nie natrafi貫m, s造sza貫m tylko, 瞠 gdzie w necie kr捫 jakie moje sety… Chcia豚ym je bardzo us造sze. Tak, chcia豚ym kiedy nagra jaki udany program. Zw豉szcza, 瞠 czasami mieszam tak瞠 w豉sne produkcje. My郵, 瞠 to sprawa niedalekiej przysz這軼i. Na pewno granie nawet najbardziej znanych utwor闚 stawia przed DJem niesko鎍zenie wiele mo磧iwo軼i, wyzwa. Trzeba korzysta z technologii jak i wykazywa sporo inwencji. Dawa ludziom jak najwi璚ej i samemu dobrze dzia豉 z muzyk. Poza tym wed逝g mnie wymagana jest jaka muzykalna orientacja, elementarna wiedz, co do 廝鏚e tego, co si prezentuje. Mo積a nawet dobrze gra, ale gdy dob鏎 kawa趾闚 jest kiepski i w zestawie znajduj si jakie kicze to nawet dobre miksowanie nic nie da. Raz wychodzi tak, a raz inaczej. Moje sety czasami bywaj chybione. Czasami wychodzi bardzo dobrze, czasami bardzo 幢e. Kiksy zawsze si zdarzaj. Zale篡 od wieczoru, zale篡 od ludzi, ode mnie, od atmosfery, od tego czy dobrze siebie s造sz - od bardzo wielu rzeczy.

NINa: Ostatnie pytanie. Spotykamy si przed twoim wyst瘼em na pi徠ej edycji Maszynerii, imprezie promuj帷ej rock i metal industrialny. Co chcesz zagra dzisiaj? Jakiego typu to b璠zie set?

WS: Zobaczymy...

NINa: Czy jest to tajemnica?

WS: Nie, ale to po prostu wyjdzie w praniu.

NINa: OK, dzi瘯uj bardzo za wywiad.

Jude | Plus Ultra


Fotografie Yesternight.pl, wszelkie prawa zastrze穎ne © by Yesternight.pl.
Nota prawna
Szukaj w magazynie

Magazyn hostuje
Wersje
Nawigacja
START
PLIKI
Opowiadania
ARCHIWA
Archiwum o magazynie
Archiwum historii magazynu
Archiwum wywiad闚
Archiwum recenzji muzyki
Archiwum recenzji gier
Archiwum recenzji ksi捫ek
Archiwum artyku堯w
Archiwum news闚
Archiwum podcast闚
Archiwum legalnej muzyki - pliki
Archiwum promocyjnych imprez
Archiwum manifest闚 industrialnych
O FABRYCE
Sk豉d Fabryki
Kontakt
POZOSTAΒ
Linki
Zaktualizowane artyku造
Magazyn Fabryka - transformacja
[gry] You Are Empty
[gry] Kingpin: Life of Crime
Filter - Hamburg, 18.08.2013 [recenzja koncertu]
Nine Inch Nails [recenzje]
Subskrybuj
Newsy
Artyku造
Legalne mp3
Linki
Follow us: SoundCloud | Tumblr | Blogger | Google+ Magazine | Google+ Reviews | Google+ Heatwave

Design created by Look | Coded by eWe | Modified by NINa. Theme by GFXpixel.info modified by NINa | Social icons by Fatcow, Icondock, PR. Lloyd and NINa.

1,352,497 Unikalnych wizyt

Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2016 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.