O Fabryce
Skocz do
Start > Wszystkie artyku造 > CHARLIE CLOUSER > Charlie Clouser - Architekt d德i瘯u (2006)
Charlie Clouser - Architekt d德i瘯u (2006)
Charlie Clouser - Architekt d德i瘯u

„W ci庵u ostatnich dwudziestu lat przeczyta貫m ka盥e poszczeg鏊ne s這wo ka盥ego og這szenia i artyku逝, kt鏎e mie軼i這 si w zakresie moich zainteresowa. Kupuj trzy r騜ne magazyny komputerowe, czytam ka盥 stron, ka盥y artyku i recenzj na dany temat, nawet o programach do ksi璕owania. Nie wa積e co to jest – przeczytaj o tym, poniewa gdzie tam b璠zie pomocna informacja. Wch這 jak g帳ka tyle informacji, ile jeste w stanie wch這n望 na temat ka盥ego programu, kt鏎y zosta opisany. Przeczytaj recenzje, 軼i庵nij demo programu, postaraj si wy郵edzi, dlaczego recenzent nie wiedzia o czym naprawd pisze. Przesta貫m wierzy, 瞠 autor instrukcji do danego programu wie wi璚ej o sprz璚ie ni ja. Mo積a wiedzie o produkcie lub urz康zeniu wi璚ej ni ludzie, kt鏎zy go zaprojektowali.” (wywiad dla Apple Computer, marzec 2002r.)

Nic dziwnego, 瞠 posiadaj帷 tak wnikliwo嗆 i otwarto嗆 Charlie Clouser sta si jednym z najlepszych in篡nier闚 d德i瘯u, producent闚 nagra, muzykiem zajmuj帷ym si miksowaniem i remiksowaniem utwor闚 innych zespo堯w. Dzi瘯i ch璚i do ci庵貫go uczenia si, jego technika nie jest skostnia豉, a remiksuj帷 nagrania innych nie narzuca im swojego stylu, pozostaj帷 profesjonalist: "Uwa瘸m, 瞠 moje miksy s w porz康ku, ale ka盥y nast瘼ny b璠zie lepszy od poprzedniego."

Charlie, (urodzony 28.06.1963r. w Hannowerze, New Hempshire) dorasta w domu, w kt鏎ym nie s逝chano muzyki rockowej. Matka i ojciec interesowali si muzyk z pogranicza Dixieland jazz, ragtime, brzmie musicali broadwayowskich oraz pie郾i ko軼ielnych. Pierwsze p造ty rockowe, z kt鏎ymi si zetkn掖 to koncertowy album Davida Bowie "David Live" i "I" Led Zeppelin; zainteresowa si nimi poniewa spodoba造 mu si ok豉dki p造t.
W szkole 鈔edniej, kiedy jeszcze komputery nie by造 w powszechnym u篡ciu, gra na syntezatorach i zestawach perkusyjnych; w 1979r. dosta pierwszy syntezator, a dwa lata p騧niej komputer.
W czasach college'u po raz pierwszy g這郾o zrobi這 si o systemie MIDI, umo磧iwiaj帷ym komunikacj i kontrol mi璠zy komputerami, syntezatorami, kartami d德i瘯owymi i podobnymi urz康zeniami. Wraz z rozwojem pecet闚 i multimedi闚, utworzony w 1985r. standard MIDI zosta zaadaptowany do komunikacji mi璠zy komputerem a instrumentem. Dzi瘯i standardowi mo磧iwe by這 przej軼ie do syntezator闚 montowanych na przeno郾ych rusztowaniach (rack mounted synthetizers), kt鏎e mog造 by kontrolowane z jednej klawiatury, przy wsp馧pracy z komputerem.

Po zako鎍zeniu studi闚 na Hampshire College wst徙i do Institute of Audio Research w Nowym Jorku, gdzie zdobywa wiedz o in篡nierii d德i瘯u. Kilka lat p騧niej podj掖 prac jako ekspert od komputer闚 i systemu MIDI w sklepie Sam Ash w Nowym Jorku. Jedynym z klient闚 sklepu by Cameron Allan, australijski kompozytor tworz帷y muzyk do seriali telewizyjnych i film闚. Zaaran穎wa Clousera do wsp馧pracy nad muzyk do serialu 'The Equalizer'. Ta kolaboracja spowodowa豉, 瞠 Clouser odwiedzi Los Angeles, gdzie spotka si ze swoim starym znajomym z college'u. Kolega produkowa w tym czasie klip Nine Inch Nails, wi璚 poleci Clousera do realizacji paru efekt闚 d德i瘯owych przy tym video.
Wsp馧praca z Reznorem zaowocowa豉 te kilkoma remiksami dla grupy Marilyn Manson, poniewa Reznor by producentem dw鏂h pierwszych p造t MM. W 1995r. Clouser zast徙i w Nine Inch Nails klawiszowca Jamesa FrobWooleya i przez nast瘼ne siedem lat wsp馧tworzy brzmienie NIN.
Wsp馧praca z Trentem Reznorem okaza豉 si polem do eksperyment闚, poniewa obaj opanowali wiedz na temat in篡nierii d德i瘯u w spos鏏 zaawansowany. Clouser przeprowadzi si do Nowego Orleanu, gdzie do陰czy do NIN w Nothing Studios. Dom Reznora w kt鏎ym mie軼i這 si studio nagraniowe, zosta wyposa穎ny w sie LAN, kt鏎a po陰czy豉 komputery i serwer. Ka盥y z muzyk闚 m鏬 mie osoby pok鎩-studio dla potrzeb komponowania. Plik z nagraniem, czy te sample, loopy 軼i庵a sobie inny muzyk w innym pokoju, dopracowywa co od siebie i udost瘼nia go reszcie zespo逝. W taki spos鏏 trwa豉 praca nad kolejnymi p造tami NIN, a tak瞠 remiksami dla innych wykonawc闚, mi璠zy innymi dla Roba Zombie, Foetusa, The Deftones, Marilyn Manson, Killing Joke, Prong i 12 Rounds. Powsta這 wtedy tak瞠 kilka remiks闚 utworu "I'm Afraid of Americans" dla Davida Bowiego.
"Remiksowa貫m dla siebie, a nie dla czyjej satysfakcji - opowiada Charlie - Zap豉ta za prac jest tylko dodatkiem".
Praca nad d德i瘯iem wymaga posiadania dobrych narz璠zi. Clouser jest wierny Apple Computers, u篡wa przeno郾ego PowerBooka G4 oraz Maca (PowerMac G5).
"Przez ostatnie dziesie lat nie zrobi貫m 瘸dnego utworu bez u篡cia Maca" – przyznaje –"„Jest tak prosty w obs逝dze, 瞠 mog u篡wa go z zamkni皻ymi oczami”. „System Maca staje si prostszy w obs逝dze, a kiedy obserwuj 鈍iat pecet闚 odnosz wra瞠nie, 瞠 staje si coraz bardziej z這穎ny, i wprowadza rozwi您ania audio i MIDI, kt鏎ych Apple zaprzesta這 ju co najmniej dekad temu."

Oczywi軼ie, osoba zapoznana z tw鏎czo軼i Clousera jest w stanie rozpozna jego produkcj; jak sam zaznacza – remiksuj帷 utw鏎 gitarowy zaczyna go od sampli gitarowych, a tworz帷 utw鏎 bazuj帷y na brzmieniach elektronicznych rozpoczyna go od b瑿n闚 i bas闚. „Mam sw鎩 paskudnie brzmi帷y stary zestaw perkusyjny i par okropnie brzmi帷ych gitar." ‘砰we’ instrumenty to jednak tylko p馧-鈔odki do stworzenia czego wi瘯szego – nagrane sample znajduj zastosowanie w programach, kt鏎ych u篡wa Charlie – Logic Audio, ProTools, Ableton Live, wraz z pluginami, z kt鏎ych najbardziej ceni sobie Pluggo.
Nie wykorzystuje sampler闚 do wyg豉dzania brzmienia i wprowadzania porz康ku: "Chcia豚ym bardzo, 瞠by wszystko przez ca造 czas brzmia這 w spos鏏 w軼iek造 i niekontrolowany, ale kiedy masz do czynienia z sekwencerami i loopami, nale篡 wzi望 pod uwag pewien procent uporz康kowania."(...)
"Pr鏏uj przetworzy d德i瘯 tak, aby nosi 郵ady choasu i braku precyzji. Zawsze jednak staram si osi庵n望 efekt kontrolowanego chaosu." - i dodaje - "W鈔鏚 utwor闚 kt鏎e zrobi貫m, najbardziej lubi te, kt鏎e pokazuj totalny chaos."(...) "My郵, 瞠 jestem ma這 elastyczny w swoim sposobie pracy, poniewa nauczy貫m si wcze郾iej obs逝gi wielu ma造ch, mniej wygodnych system闚 do obr鏏ki d德i瘯u, wi璚 teraz maj帷 do dyspozycji programy z wi瘯sza ilo軼i opcji, robi wi璚ej ba豉ganu na ekranie."
Nazwisko Charliego jest 陰czone, poza NIN tak瞠 z zespo豉mi Tapeworm, Gandhi i Revenge of the Triads.

Historia Tapeworm jest d逝ga i pozbawiona konkret闚, a zaczyna si w 1995r. Muzycy Nine Inch Nails - Danny Lohner i Charlie Clouser postanowili powo豉 do 篡cia projekt, w sk豉dzie kt鏎ego znale幢iby si r騜ni muzycy, od Trenta Reznora (NIN), Maynarda J. Keenana (Tool), Page'a Hamiltona (Helmet), przez Phila Anselmo (Pantera), Atticus'a Rossa (12 Rounds), a po producent闚 takich jak Sean Beaven i Dave 'Rave' Ogilvie (Skinny Puppy). Lista niepotwierdzonych muzyk闚 mia豉by obejmowa tak瞠 Marilyna Mansona, Chrisa Vrenne (NIN, Tweaker), Toni Holliday (Curve), Billy Howerdel (A Perfect Circle), Kevina Mac Mahona (Prick), Jareda Louche (Chemlab), Flake'a Lorenza (R+), Richarda Patricka (Filter), Roba Zombiego, Chrisa Randalla (Sister Machine Gun) a nawet Perry'ego Farrella (Porno For Pyros) i Dave'a Gahana (Depeche Mode). Podobne supergrupy powstawa造 od czasu do czasu w muzyce rockowej (np. Asia, Pigface, Revolting Cocks, Zilch), i niekt鏎ym udawa這 si nagra nawet kilka p造t. W chacie prowadzonym przez MTV/Yahoo! 21 grudnia 1999r. Reznor og這si dat wydania p造ty (singla?) Tapeworm na po這w 2000r. Nast瘼ne deklaracje ze strony za這篡cieli Tapeworm pada造 w 2001r. (album mia by wydany przez Nothing), a na 豉mach Kerrang! Danny Lohner ujawni, 瞠 maj ju uko鎍zone trzy utwory. Pierwszy z nich o tytule 'Vacant' zosta zaprezentowany na koncercie A Perfect Circle (Keller Auditorium, Portland, 01.02.2001r.) Pocz徠kowo 'Vacant' zosta napisany przez Lohnera, zaaran穎wany przez Clousera, tekstem zaj掖 si Keenan, a refrenami Reznor. W marcu 2002r. na oficjalnej stronie NIN pojawi這 si zdj璚ie przedstawiaj帷e studio nagraniowe Nothing w Nowym Orleanie (powy瞠j), a w nim M.J. Keenana, D. Lohnera, A. Rossa i T. Reznora. W lipcu 2002r. na oficjalnej stronie Curve o鈍iadczono, 瞠 nagranie D. Lohnera i T. Holliday, wokalistki Curve nie zostanie wykorzystane w projekcie Tapeworm. W tym samym roku artyku na VH1 dawa do zrozumienia, 瞠 C. Clouser nie bierze ju udzia逝 w projekcie. Warto wspomnie, 瞠 Clouser wraz z Hamiltonem nagrali kilka utwor闚, cz窷 z nich dla macierzystej formacji Hamiltona - Helmet, a cz窷 na potrzeby Tapeworm. Wed逝g Clousera, materia Tapeworm mia by inny od dokona NIN, jednak瞠 Reznor w wywiadzie okre郵i j tak: "Muzyki Tapeworma mo瞠sz s逝cha g這郾o podczas jazdy samochodem".
Z ambitnych plan闚 jak dot康 nic nie wynikn窸o i zesp馧 nie wyda 瘸dnej p造ty. Co prawda, mo積a natkn望 si w Internecie na r騜ne pliki mp3, ale cz瘰to s to fa連zywki, tworzone przez ludzi, kt鏎zy wiedz帷, 瞠 utwory Tapeworm s bardzo oczekiwane, sami podk豉dali w豉sne utwory tytu逝j帷 je i wypuszczaj帷 w sie pod szyldem Tapeworm. Keenan chcia skoncentrowa si nad swoim drugim po Tool zespole A Perfect Circle, natomiast Lohner, Clouser i Reznor kontynuowali prac w NIN i przy remiksach innych wykonawc闚. Przysz這嗆 Tapeworm nie jest okre郵ona, by mo瞠 muzycy zejd si znowu z nowymi pomys豉mi i wi瘯szym zasobem czasu aby doko鎍zy niezrealizowane plany?

Drugim ze znacz帷ych projekt闚 Clousera jest, kolaboracja pomi璠zy Pagem Hamiltonem (Helmet), Clouserem i Benem Neillem. Clouser i Hamilton poznali si podczas wsp鏊nej trasy NIN i Davida Bowie. W 1999r. Clouser o鈍iadczy, 瞠 b璠zie bra udzia w tym projekcie, a wsp馧praca zosta豉 nawi您ana podczas jednej z sesji nagraniowych wy瞠j wymienionej grupy Tapeworm. Pomi璠zy lutym a kwietniem oraz sierpniem i wrze郾iem 2000r. Hamilton i Clouser pracowali w studiu nad utworami zar闚no do projektu nazwanego Gandhi jak i Tapeworm. Gandhi wyst徙i kilka razy na 篡wo na koncertach, a jednym z utwor闚 wykonywanych w NYC show 30.10.2002r. w Irving Plaza by "Enemies". W 2004r. Hamilton reaktywowa Helmet, a projekt zosta zawieszony.

Revenge of the Triads to kolejny projekt, w kt鏎y zaanga穎wany jest Charlie; grupa z這穎na z muzyk闚 takich jak Jason Slater (z Snake River Conspiracy) oraz Troy Van Leeuwen (A Perfect Circle, Failure i Enemy). Praca nad muzyk ROTT jest prowadzona w cykliczny spos鏏 - ka盥y poddaje obr鏏ce szkielet utworu stworzony przez poprzednika. Clouser: "W taki spos鏏 jeden z nas mo瞠 przegl康a utwory, wy豉pa spo鈔鏚 nich jeden i powiedzie: 'S逝chaj, wrzuci貫m now lini basu do twojego kawa趾a, bo tamta by豉 okropna’ a potem ten drugi mo瞠 powiedzie: 'Ej, podoba mi si tw鎩 bas, ale doda貫m inne b瑿ny' itd. (...) Charlie dodaje te: "(...) Mamy dw鏂h lub trzech r騜nych perkusist闚 i trzech lub czterech wokalist闚, sam gram na b瑿nach, basie i gitarze. Ka盥y z nas potrafi gra na tych samych instrumentach i obs逝giwa ProTools".

Charlie Clouser w swoich nagraniach, a tak瞠 na koncertach (g堯wnie w trasie Fragility Tour z NIN) wykorzystywa instrument zwany theremin.
Instrument ten wynalaz w latach 20-tych rosyjski fizyk i wiolonczelista Leon Theremin (1896-1993).
Pawe vel Trx, kt鏎y u篡wa tego instrumentu w grupie EmRay, tak t逝maczy istot dzia豉nia thereminu:
"Urz康zenie bardzo przypomina lampowe radio; ma dwie pary uk豉d闚 drgaj帷ych, z czego 2 drgaj na sta造ch cz瘰totliwo軼iach. Dzia豉 to tak:
jeden uk豉d jest odpowiedzialny za wysoko嗆 d德i瘯u, ruchami r瘯i przy antenie reguluje si cz瘰totliwo嗆 zmiennego uk豉du drgaj帷ego. R騜nice w cz瘰totliwo軼iach pomi璠zy zmiennym uk豉dem a sta造m s wzmacniane, nazywa si to zjawiskiem dudnienia, s造cha je jak si np. stroi gitar. Ruchy r瘯i zmieniaj cz瘰totliwo嗆 uk豉d闚 dzi瘯i zmianie obj皻o軼i elektrostatycznej wok馧 anteny. Podobnie dzia豉 uk豉d regulacji nat篹enia d德i瘯u. Sam instrument wydaje z siebie modulowane buczenie, a przy wysokich d德i瘯ach mo瞠 przypomina sprz璕aj帷 gitar. Te lepsze thereminy maj mo磧iwo嗆 zmiany barwy, najcz窷ciej robi si to pod陰czaj帷 efekt. J.M. Jarre gra na takim przypominaj帷ym przedwojenne radio i takiej pierwotnie theremin by wielko軼i. Nowsze, lampowe s wielko軼i p豉skiego pude趾a do but闚, a te na uk豉dach scalonych mog by mniejsze; najbardziej znany jest chyba Etherwave." Warto doda, 瞠 produkcj theremin闚 serii Etherwave zajmowa si zmar造 niedawno Robert Moog, w豉軼icel Moog Music.

Na koniec warto doda, 瞠 Clouser jest kompozytorem muzyki do filmu Saw, a tak瞠 seriali takich jak, poza wspominanym ju The Equalizer, Fastelane, Las Vegas i Numb3rs.
W豉snor璚znie zaprojektowa tak瞠 zawieszenie i stojak do swoich klawiszy, kt鏎e przetrwa造 nawet brutalne traktowania ich podczas koncert闚 z Nine Inch Nails.


Tekst, opracowanie - NINa, 2006. Fotografie - internet.


毒鏚豉: 9inchnails.net, Wikipedia, Apple Computers,
Wszystkie zdj璚ia ilustuj帷e artyku pochodz ze strony 9inchnails.net

Informacje o Thereminie: TRX, Wikipedia, Thereminworld.

Informacje o MIDI - Wikipedia

1. Kr鏒ki filmik przedstawiaj帷y gr L. Theremina na instrumencie.

2. Clouser na Myspace, oficjalny profil.

3. Sprz皻 i oprogramowanie u篡wane w studiu Clousera

Nota prawna
Szukaj w magazynie

Magazyn hostuje
Wersje
Nawigacja
START
PLIKI
Opowiadania
ARCHIWA
Archiwum o magazynie
Archiwum historii magazynu
Archiwum wywiad闚
Archiwum recenzji muzyki
Archiwum recenzji gier
Archiwum recenzji ksi捫ek
Archiwum artyku堯w
Archiwum news闚
Archiwum podcast闚
Archiwum legalnej muzyki - pliki
Archiwum promocyjnych imprez
Archiwum manifest闚 industrialnych
O FABRYCE
Sk豉d Fabryki
Kontakt
POZOSTAΒ
Linki
Zaktualizowane artyku造
Magazyn Fabryka - transformacja
[gry] You Are Empty
[gry] Kingpin: Life of Crime
Filter - Hamburg, 18.08.2013 [recenzja koncertu]
Nine Inch Nails [recenzje]
Subskrybuj
Newsy
Artyku造
Legalne mp3
Linki
Follow us: SoundCloud | Tumblr | Blogger | Google+ Magazine | Google+ Reviews | Google+ Heatwave

Design created by Look | Coded by eWe | Modified by NINa. Theme by GFXpixel.info modified by NINa | Social icons by Fatcow, Icondock, PR. Lloyd and NINa.

1,352,545 Unikalnych wizyt

Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2016 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.