O Fabryce
Skocz do
Start > Wszystkie artyku造 > FILE TRANSFER PROTOCOL > File Transfer Protocol [recenzje]
File Transfer Protocol [recenzje]
Katarzyna NINa G鏎nisiewicz | Review submission: Song Album | About | MusicXRay sign up | Suggest an artist
SubmityourmusicsmallbuttonThe Gargoyle Studio Sessions (2010-2012) |self-released, 2012|

01. World of One, 02. Rain, 03. Shadows, 04. Attrition, 05. Ivory Towers, 06. The Singularity, 07. This Machine, 08. 99%, 09. Regime, 10. Subversion


Scena prawdziwego rocka industrialnego od dawna wydaje się być martwa i nie jest to tajemnicą dla zagorzałych fan闚 tej muzyki. O ile sam gatunek zadomowił się w USA, gdzie też odnosił swoje największe sukcesy w latach 90-tych, o tyle w Europie w ciągu ostatnich 5 lat pojawiły się rżne jego odłamy, takie jak electro rock prezentujące bardziej melodyjne aranżacje. Nie można jednak powiedzieć, aby modyfikacje te znacząco wpłynęły na cudowne odrodzenie się oryginalnej sceny. Mimo tego, nadal powstają nowe zespoły, a co ważne, okres buntu muzyk闚 przypadał właśnie na lata 90-te. U niekt鏎ych prawdopodobnie nigdy nie wygasł, dodatkowo podsycany idiotycznymi pomysłami rządzących. Idąc tym śladem, zerkniemy do policyjnego stanu Ameryki - Teksasu, gdzie muzykę tworzy Sean Rieger, założyciel File Transfer Protocol.

Nie da się ukryć, że brzmienie FTP jest w pewnym stopniu oparte na dokonaniach Nine Inch Nails, ale także Gravity Kills czy Stabbing Westward. Artyści zafascynowani zimną, elektroniczno-gitarową muzyką i zachęceni sukcesem Trenta Reznora zakładali jednoosobowe projekty, aby rozładować swoje negatywne emocje przez muzykę - agresywną lub melancholijną.
Sean Rieger znalazł się jednak pośrodku. Jego utwory przynoszą pozytywne brzmienie, a mimo tego nie dotykają nawet muzyki popowej. W swoich tekstach, porusza tematy ważne dla każdego trzeźwo myślącego Amerykanina, jednak nie robi tego za pomocą brutalnych aranżacji. Ideą jego utwor闚 jest propagowanie ostrzeżeń popartych faktami. Sean chce skierować myśli słuchaczy na sprawy, kt鏎e być realnym zagrożeniem w niedalekiej przyszłości, a kt鏎e przygotowują ustawodawcy wybrani... przez samych obywateli.

W trzy lata po wydaniu debiutanckiego albumu Bipolar, pojawiła się darmowa kompilacja The Gargoyle Studio Sessions. Tytuł wydawnictwa nawiązuje do osobistej fascynacji muzyka postacią magicznego gargulca, kt鏎ego figurki kolekcjonuje w swoim studiu nagraniowym, i kt鏎e traktuje jak ochronne totemy. Na płycie znajduje się jedenaście najlepszych utwor闚 FTP zrealizowanych między 2010 a 2012 r.

Zbi鏎 ten otwiera utw鏎 "World Of One". Pulsujące beaty i efekty stworzone za pomocą samplera budują intrygujący nastr鎩, po kt鏎ym pojawiają się wokale z lekkim pogłosem. Tempo nabiera prędkości, kiedy do intro dołączają perkusja i gitary. Pod koniec, pojawiają się eteryczne dźwięki pianina, kt鏎e zazwyczaj standaryzują kompozycję nadając jej klasyczne brzmienie.

"Rain", to instrumentalna kompozycja z udziałem przesterowanych gitar, zdecydowanie zainspirowana utworami NIN z płyty The Fragile. Ponownie pojawia się pianino, kt鏎e tworzy ciekawy kontrast z nowoczesnym brzmieniem muzyki elektronicznej. Klimat utworu jest dosyć smutny, być może obrazujący zmagania z jakimiś problemami.

"Shadows" jest jak dla mnie najlepszym utworem na albumie. Na pierwszym planie uwidaczniają się aranżacje zainspirowane efektami i beatami często stosowanymi w muzyce elektronicznej, ale także wynikające z rockowego brzmienia muzyki grup NIN i Gravity Kills. Sean najczęściej buduje napięcie w zwrotkach, kt鏎e rosnąc, zostaje rozładowane w refrenach, co także zostało zastosowane w tym utworze. Brzmienie "Shadows" jest dalece niepokojące, a nawet można powiedzieć, że "ciarki chodzą po plecach" podczas jego przesłuchiwania. Efekt taki jest zasługą ciekawie zestawionego brzmienia gitar i sampler闚. Kontrast leniwie płynącego, zmysłowego tempa i ciągle jeszcze nierozpraszającego niepokoju buduje dźwiękową intrygę, kt鏎a wciąga.

Gotycki bas i industrialne sample z deklamowanymi tekstami rozpoczynają "Attrition". Znajduje się tu wiele odniesień do muzyki Gravity Kills, ale także innej ikony rocka industrialnego - Stabbing Westward. Zniekształcone efektami gitarowe riffy przypominają ponownie te z płyty The Fragile NIN. Dzięki powolnemu rytmowi, dźwiękom pianina i przeciągłym wokalom obecnym w refrenach, atmosfera jest nieco wzniosła, jednakże została zgrabnie poprzecinana beatem i zgrzytliwymi gitarami, a także momentami wyciszenia.

"Ivory Towers" bezpretensjonalnie wymusza aktywność słuchacza w postaci przytupywania, kiwania głową lub wykonywania innych czynności, kt鏎e pozwolą na dostosowanie się do rytmu i dynamiki utworu. Wybija się tutaj ta specyficzna metoda budowania napięcia w zwrotkach, o kt鏎ym wspomniałam poprzednio, a za pomocą kt鏎ej emocje eksplodują w refrenach. Całościowa kompozycja przypomina skrzyżowanie utwor闚 "Gave Up" z "Wish" Reznora, w kt鏎ych zaznacza się nerwowe pobudzenie i ekscytacja.

Kolejnym utworem jest "The Singularity". Charakteryzuje go mroczny, niepokojący wstęp bazujący na syntezatorach i zimnych, przeciągłych, nałożonych na siebie riffach gitar. Kompozycja ta z czasem rozkwita, nabiera rozpędu i barwnych emocji. Sean doskonale dopasował rytmikę tekst闚 do aranżacji, słuchać także niewielkie efekty obecne w zwrotkach i nałożone na wokale. Poza tym, chwytliwe refreny łatwo zapadają w pamięć, podobnie jak w "Ivory Towers".

Melancholijnie i mrocznie zapowiada się utw鏎 "This Machine". Otoczka sampler闚 i inteligentnie nałożonych warstw z gitarami, perkusją i basem tworzą ciekawe tło dla głębszych niż uprzednio wokali.

"99%" i "Regime" nawiązują do dw鏂h wydarzeń, kt鏎e miały miejsce w USA, ale siłą rozpędu przeniosły się na inne kraje w 2011 r. Pierwszy z nich dotyczy ruchu The Occupy, w kt鏎ym nieprzyzwyczajeni do ub鏀twa i coraz bardziej oszukiwani Amerykanie przeciwstawiają się w czasach kryzysu polityce bank闚, Wall Street i bogaczy. Utw鏎 jest zbliżony do "Ivory Towers", a charakteryzuje go szybkie tempo ilustrujące pośpiech, obawy i ucieczkę (lub walkę). Warstwy dźwiękowe w tle ozdobione zostały krzykami, riffami gitar i komunikatami głosowymi, stylizowanymi na wz鏎 oświadczeń lub wiadomości telewizyjnych.

Ideą drugiego z utwor闚 jest niedawna pr鏏a ocenzurowania treści Internetu i postępująca inwigilacja społeczeństwa na podstawie ustaw przedstawianych niewinnie wyglądającymi, cztero-literowymi skr鏒ami, takimi jak ACTA, SOPA czy PIPA. ACTA, jak wiadomo została podpisana w niekt鏎ych krajach bez konsultacji z obywatelami, ale np. część rządzących w krajach Unii Europejskiej musiała ulec gorliwie protestującym Internautom i ustawę odrzucono. Pulsujący beat, obecny np. w utworach grupy Stabbing Westward wraz z drapieżnymi gitarami i dobrze dopasowanymi wokalami, tworzą kolejny zapadający w pamięć utw鏎, w kt鏎ym Sean nawołuje obywateli do mentalnej pobudki.

Albumu kończy "Subversion". Jest to utw鏎 najnowszy, nieco rżniący się od pozostałych, gł闚nie dzięki ciężkiemu, funkującemu basowi a'la Red Hot Chili Peppers, kt鏎y rozpoczyna tą kompozycję. Pod względem klimatu, "Subversion" prezentuje się agresywnie, w czym zasługa tak rytmicznej linii basu, jak i brzęczących sampli, efekt闚 oraz wykrzyczanych wokali. Nie ma tu także wzrastającego napięcia. Utw鏎 "Subversion" w całości sprawia wrażenie, jak byśmy siedzieli na bombie i bawili się detonatorem, niczym pilotem od TV działającym na zasadzie rosyjskiej ruletki.

Do rewolucji można nawoływać za pomocą rzucania koktajlami Mołotowa i grania punkowej muzyki, można też zrobić to w spos鏏 subtelny, tak jak zaprezentował to File Transfer Protocol. Nie wiem czy Sean'owi udało się prywatnie rozładować rozpierające go napięcie, jednakże słuchacz po zapoznaniu się z muzyką na The Gargoyle Studio Sessions zostanie postawiony w stan czujności. Teksty i muzyka oznaczają tu dojrzały i przemyślany bunt, kt鏎ego muzyk używa, aby zaprotestować przeciwko coraz większym nadużyciom, jakie rządy praktykują w stosunku do obywateli. The Gargoyle Studio Sessions otwiera oczy, uszy i umysł na kilka ważnych spraw, istotnych nie tylko dla Amerykan闚, ale także dla obywateli kraj闚 ślepo zapatrzonych w Stany, z niekoniecznie dobrym rezultatem (patrz: kontrowersyjna ustawa ACTA).
Pod względem muzycznym, umiejętność pisania inteligentnych aranżacji dla poszczeg鏊nych instrument闚, przemyślane kompozycje, wartościowe wzorce, świetne wykonanie, a także wysokiej jakości mastering i całościowa produkcja stawiają ten album na wysokiej pozycji wśr鏚 industrialno-rockowych wydawnictw. Mało tego, ten album jest dziełem jednego tylko człowieka.

Dziesięć lat temu, taką płytę wydałaby jedna z większych wytw鏎ni i na pewno nie byłaby oferowana za darmo. Obecnie niezależny artysta ma pełną kontrolę nad swoim dziełem, a 闚 album można ściągnąć bezpośrednio od zespołu. Nie oznacza to jednak, że artysty nie trzeba wspierać finansowo. Warto zmotywować Sean'a do nagrania kolejnego, r闚nie dobrego albumu, a przecież w jego sklepie internetowym jest kilka innych rzeczy do kupienia!

(Katarzyna 'NINa' G鏎nisiewicz, Magazyn Fabryka, 15.11.2012 r.)

Pobierz album (autoryzowane przez File Transfer Protocol - download z Google Drive poprzez Magazyn Fabryka, niewymagana rejestracja).




Strona oficjalna | Facebook | SoundCloud | YouTube | Myspace | ReverbNation | Last.FM | Twitter | Google+

Kup album 'Bipolar' i gadżety: Reverbnation | iTunes | Amazon | CafePress
Nota prawna
Szukaj w magazynie

Magazyn hostuje
Wersje
Nawigacja
START
PLIKI
Opowiadania
ARCHIWA
Archiwum o magazynie
Archiwum historii magazynu
Archiwum wywiad闚
Archiwum recenzji muzyki
Archiwum recenzji gier
Archiwum recenzji ksi捫ek
Archiwum artyku堯w
Archiwum news闚
Archiwum podcast闚
Archiwum legalnej muzyki - pliki
Archiwum promocyjnych imprez
Archiwum manifest闚 industrialnych
O FABRYCE
Sk豉d Fabryki
Kontakt
POZOSTAΒ
Linki
Zaktualizowane artyku造
Magazyn Fabryka - transformacja
[gry] You Are Empty
[gry] Kingpin: Life of Crime
Filter - Hamburg, 18.08.2013 [recenzja koncertu]
Nine Inch Nails [recenzje]
Subskrybuj
Newsy
Artyku造
Legalne mp3
Linki
Follow us: SoundCloud | Tumblr | Blogger | Google+ Magazine | Google+ Reviews | Google+ Heatwave

Design created by Look | Coded by eWe | Modified by NINa. Theme by GFXpixel.info modified by NINa | Social icons by Fatcow, Icondock, PR. Lloyd and NINa.

1,309,194 Unikalnych wizyt

Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2016 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.